Askartelua perhekerhossa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "poppana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"poppana"

Vieras
Törmäsin aika jännään ilmiöön tällä viikolla perhekerhossa. Kerhonohjaaja oli valmistellut askartelutuokion, selitti mitä tehdään ja näytti tietysti mallityönkin. Ja ei kun tuumasta toimeen. Parilla äidillä näytti olevan isoja vaikeuksia antaa lasten tehdä omanlaistaan tulosta. Sormi oli koko ajan kiinni paperissa ja suu kävi.

-Töpötä väriä tuohon!
-Ei, kun tuohon nyt! Siinä on jo!
-Tähän kuuluu tehdä tämmöinen. (omat kädet jo kiinni töpöttimessä)
-No onhan sun laitettava tuohonkin väriä, ei sinne, siellä on jo. (tässä kohtaa otettiin työväline lapselta ja tehtiin itse tausta tasaiseksi)
-Sitten teet tuohon tuollaisen, kuin tuossa mallissa. Ei, kun tuollaisen! (äiti maalaa lapsen työnjäljen piiloon ja tasoittaa tuloksen)

Siis hei, mikä järki? Vai onko tämä jotenkin yleinenkin tapa? Piti mun tietysti omaa pientänikin neuvoa ja opastaa, mutta ei mulle kyllä tullut edes mieleen alkaa korjailla lapsen työtä. Mitä sitten, ettei se näytä pilkulleen samalta kuin 50v kerhotädin tekemä malli?

En ole minäkään tajunnut. Yhden samanlaisen tapauksen olen tavannut ja musta tilanteesta teki vielä oudomman, että kyseessä oli opettaja. Luulisi kasvatusalan ammattilaisen osaavan suhtautua vähän eri tavalla. No, toisaalta kyseessä oli matikan ja äidinkielen opettaja, ehkä se oli tottunut, että kaikkeen on oikea vastaus.

Täytyy kyllä nyt nostaa käsi pystyyn, että olen joskus itsekin syyllistynyt samanlaiseen, että ohjaa liikaa. Tosin välillä tulee sitten itseltä, tuolta jostain sisältä pääkopasta komento että stop, nyt saa poika askarrella sen oloisesti kun osaa. Ja sitten oonkin osannut olla "nätisti" ja hyväksyä sellainen lopputulos joka sieltä tulee.

tottahan toki pitäisi aina muistaa antaa lasten itse tehdä vaikka ei ihan tulisi mallin mukaisia.... mutta ei se nyt niin vaaraksi ole jos yli-innokkaat äidit vähän pistää sormensa peliin, kunhan ei lasta mämmikouraksi ala haukkua -

En mäkään tajua sitä että tehään puolesta ja pitää olla tietynlaista. Mä annoin kerhossa pojan tehdä ja autoin siinä mitä hän ei osannut. Ja todella ovat sen näkösiä että laps itse tehny. Mut niinhän se oli sillon jo mun lapsuudessa että piti olla tietynlaista ja mallit jne oli jo leikattu valmiiksi tätien toimesta. Tätä tapa yhä töissäkin vaikka siitä pyritään enemmän ja enemmän pääsemään eroon.
Pojan tarhassa on asia tajuttu ja askartelut useinmiten aikas mielenkiintoisia mut ne ovatkin mun 3v näkemyksiä ja tekemiä, ei voikaan olettaa että jälki on vanhemman tasoa.Samaten me töissä annetaan lasten tehdä työnsä ja autetaan vain siinä mihin taito ei riitä, esim leikataan pienimpien puolesta. Hekin sitten tekevät kaiken muun.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23387373:
No ne äidit
a) ei oo saaneet pienenä (tai isompanakaan) itse askarrella

Noitakin on muuten varmaan tavattu useamminkin kerhoissa, jokaiselta äidiltä kysyttiin, tahtovatko hekin tehdä omat askartelut ;) Aika moni muuten tekikin, olin suorastaan yllättynyt, ihan positiivisessa mielessä :)

Yhteistyössä