Asiasta tietäviä?? Pystyykö leipuri / kondiittoriksi opiskelemaan työn ohessa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahtoo kondiittoriksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tahtoo kondiittoriksi

Vieras
Niin, siinäpä se... Tai pystyiskö mahdollisesti jopa oppisopimuksella opiskelemaan ( en itse edes usko, mutta kysynpä kuiteski ;)? Millasta siis opiskelu on? Paljonko teoriaa ja käytäntöä? Ja vielä; saako kokin pareilla "korvausta" mistään aineista? :whistle:

Jaa - mut mitäs ne kondiittorit muuten tienaa??? Kk palkka ( noin )??

Juu, eiköhän! :) Työkaveri taitaa lukee just työn ohella kondiittoriksi... Vai jotakin sinne päin... Itse kuulin vain ohi mennen... Kun kävin töissä, itse olem mamilomalla... ;) Muuta en tiedä... :D

se riippuu vähän leipurista mihin aikaan ne on töissä, jossain isoissa leipomoissa siellä on suunnilleen kokoajan joku töissä.. semmosta yötyötä se suunnilleen on. 2-4 mennään ja sit myös päästään aikaisemmin pois. :) ite ainaki tykkään.vaikka kauheen aikaisin en jaksaiskaan herätä,mut kyllä siihenkin tottuu :)

Kai te oikeasti tiedätte, että leipuri-kondiittorin työ ei oikeasti ole niin ruusuilla tanssimista, helppoa ja hienoa? Työ on todella raskasta. Itse opiskelin ammattikoulussa elintarvikelinjalla, koska halusin leipuri-kondiittoriksi. Työharjoittelun jälkeen 55:stä noin 20 enää tahtoi leipuri-kondiittoriksi.

Mä oon 32-v leipuri-kondiittori Hesasta, työskentelin jonkin aikaa Arnoldsilla (valmistumisen jälkeen 3 v, valmistuin 24-v) ja sen jälkeen Fazerilla (neljä ja puol vuotta suunnilleen, 7. raskauskuulle asti), mutta tällä hetkellä oon äitiyslomalla (2 kk vanha esikoispoika kotona). Tosiaan, kuten "hmm" sano, ei se kondiittorin työ oo mitään ruusuilla tanssimista. Se on useimmiten aika/hyvin rankkaa, jatkuvaa seisomatyötä. Aattelin vaan tulla sanoon teille alaa harkitseville, että kantsii harkita ehkäpä jotain muutaki, ei tää tosiaan oo niin ihanaa tää kondiittorin (tai leipurin) työ kuin kaikki luulee.. Tää on rankkaa! :/

Joo, eli vielä lisäys edelliseen. Kondiittorin palkka on ihan surkee työn rankkuuteen verrattuna (n. 2200-2800 ?). Saattaa tuntuu ihan ok:lta, mut oikeesti tää ei oo kovin kannattavaa. Mä oon harkinnu jopa alanvaihtoo, nimittäin oon täs suunnilleen kaheksas vuodes saanu niin tarpeekseni tästä, et saatan mennä opiskeleen lähihoitajaks tai sairaanhoitajaks, katotaan nyt.

Ovat kyllä aika alhaisia olleet nuo sinun palkkalukemasi. Pitäisi olla ainakin se 2000 ?, vaikka olisi nuorempikin kuin sinä. Yleensä se on siinä noin 2500 ? (ainakin minulla, ja olen 35v., 22-vuotiaana valmistuin leipuri-kondiittoriksi). Eli ihmettelen vain, että missä sinä oikein olet ollut töissä, kun noin huonoa palkkaa olet saanut?

^ No oon ollu parissa pienyrityksessä töissä, ku ollaan haettu toista/kolmatta/neljättä kondiittorii sinne töihin. Ekassa paikassa oli suunnilleen 1550 ? kuukausipalkka, tokas paikas oli sitte (tai no oon siellä vieläki) noin 1350 ?.. Oon sinkku, eikä mulla oo lemmikeitä, joten ihan hyvin pärjään. Oon siis valmistunu reilut pari vuotta sitte. Ja tosiaan oon kyl harkinnu, et meen jonnekki leipomoon töihin, Fazerille ja MyllynParas :lle on lähetetty hakemukset, mut toi Fazer kyllä vähän epäilyttää, ku sieltähän on nyt sitä porukkaa vähennetty aika rutkasti..

Alkuperäinen kirjoittaja Rinkeli:
Ovat kyllä aika alhaisia olleet nuo sinun palkkalukemasi. Pitäisi olla ainakin se 2000 ?, vaikka olisi nuorempikin kuin sinä. Yleensä se on siinä noin 2500 ? (ainakin minulla, ja olen 35v., 22-vuotiaana valmistuin leipuri-kondiittoriksi). Eli ihmettelen vain, että missä sinä oikein olet ollut töissä, kun noin huonoa palkkaa olet saanut?

Missäköhä noin paljo palkkaa maksetaan että saa 2000e vaikka ei oo paljo työkokemusta?? Itse palkkaryhmä 2 mukaan saan palkkaa ja se on 1585 tes:in mukaan....

"Missäköhä noin paljo palkkaa maksetaan että saa 2000e vaikka ei oo paljo työkokemusta?? Itse palkkaryhmä 2 mukaan saan palkkaa ja se on 1585 tes:in mukaan..."

^ Miksi hyvälle leipurille ei maksettais enemmän ? Jotku osaa sitä palkkaa pyytää vähä enemmä!

Kondiittorin ammatti on tosi raskasta, kiireistä ja siinä tulee helposti työyhteisöön riitoja. Juhlapyhien alla pitää mennä aikaisin aamuyöllä tekmään juhlakakkuja, joita menee runsaasti.Stressinsieto täytyy olla hyvä. Palkka surkee. Kondiittorit on leipomon "parempaa sakkia". Ennen muinoin miehet pukeutuivat kravattiin, valkoiseen takkiin ja ruokalassa oli mestarerilla eripaikat syödä ja juoda jne... sinutella ei saanut mestaria. Nykyisin leipomot joutuvat lakkautumaan. Jos pääsee isoon taloon, niin on turvallisempaa kuin yksityisen nyrkkipajassa.Aika paljon sairaalan hierarkiaa. kondiittoriksi oppisopimuksella kestää 4 vuotta ja työnäyte on aika kova ja vaativa. Näyttötyön arvostelee erittäin oppinut ja kokenut henkilö alalta.

Yhteistyössä