Asiakas rikkoo kaupassa tavaran

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nappi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nappi

Vieras
Kuuluuko häneltä ottaa maksu tästä? Täysi hinta?
Kyseessä siis (varmastikin) aivan puhdas vahinko, esim. takinhelma tipauttaa alahyllyn posliinitavaran lattialle ja se rikkoutuu.
Onko eroa onko kauppa iso marketti vai pieni putiikki?
Onko eroa onko tavara hinnaltaan kallis vai halpa?
Jos asiakas jotain maksaa, saako hän rikkinäisen tavaran mukaansa?

Tämmöisiä nyt tässä mietiskelen.

oon ollu useessa (pienessä ja suuressa) kaupassa töissä ja aina on ollu käytäntönä ettei maksua peritä, ellei asiakas tahalleen ala esim. riehumaan ja rikkomaan.
Onhan se asiakkaallekin aina nolo tilanne jos jotain vahingossa menee rikki.

En minä joutunut Citymarketissa maksamaan, kun repulla huitasin lasisen suihkugeelin alas. Täti sanoi, että sitä sattuu monta kertaa päivässä, kun pahoittelin....

Mie kerran Tokmannilla pudotin lasisen kynttilänjalan lattiaan ja meni säpäleiksi.Kutsuin siihen paikalle myyjän ja sanoin et tälleen kävi,maksan tämän.Myyjä tuumas et ei tarvii,vahinkohan se oli.Oisko ehkä ollu max. 5e arvoinen se tavara.

Jos selkee vahinko, niin ei miun mielestä (eikä töissä ollessani perittykään) kuuluisi periä asiakkaalta mitään - vakuutukset on sitä varten jos isommasta vahingosta kyse. Mut jos tahallisuus näytettävissä toteen, niin totta kai sit hinta asiakkaalta mutta tällöin myös tuote siirtyy asiakkaan omistukseen.

Itse työskentelen kaupassa, eikä tosiaan asiakkaan kuulu maksaa, ainakaa meillä.
tietysti tosiaan eri tilanne jos asiakas alkaisi tahallisesti särkemään tavaroita.
Jos asiakas kuitenkin jostakin syystä tuotteen maksaisi, olisi se tällöin hänen omaisuuttaan,

että joku kippo oli jätetty hyllyn reunalle ja vaikka en edes koskenut kippoon (menin ohi toiselta puolen) niin koppi tuli alas ja totta kai meni rikki.siinä oli sit joku henkilökunnasta liki ja heti kirmas paikalle siruja keräilemään ja sanoin ettei haittaa.näitä sattuu.kuulemma asiakas ei joudu korvaamaan mitään.ellei nyt heittelemällä heittele=)ja oli kyse isosta ketjusta.
mutta jos joku antiikkikaupan kallein vaasi humahtaa alas niin sillon vois joutuukki korvaamaan.toisaalta taas jos on niin kallis niin miksi ihmeessä se pitää jättää silleen, että joku voi tönästä tai juuri takinhelma pyyhkäsee alas?

Mulle kävi kerran eräässä pienessä sisustusliikkeessä niin, että 2v. lapsi huitaisi alas yhden tuhottoman kalliin ruman kynttiläjutskan. Minun piti se maksaa :( yli 30e yhdestä rumasta pikku tuikkukupista!
Ei olla siinä liikkeessä käyty sen jälkeen, tiedetään vielä tämä putiikinpitäjä, on perijätär ja rikas mies niin että ei tod. tarvitsisi pienistä nipottaa....

ei pidä maksaa.Mut ootteko koskaan ajattellu et,kuinka paljon esim.irtokarkkeja menee hävikkiin kun ne tiputetaan lattialle :| yksittäinen ihminen ehkä ei sitä huoma mut todellisuus on jotain ihan muuta :x

Mutta entä jos se asiakas heti kassalta lähtiessään, siis jo maksettuaan, pudottaa sen maljakon vahingossa lattialle? Onko se silloinkin vielä kaupan asia? Siis antaa uusi tuote tilalle? Minusta ei, mutta ainahan noita yrittäjiä riittää... :|

Alkuperäinen kirjoittaja Hempu:
Mutta entä jos se asiakas heti kassalta lähtiessään, siis jo maksettuaan, pudottaa sen maljakon vahingossa lattialle? Onko se silloinkin vielä kaupan asia? Siis antaa uusi tuote tilalle? Minusta ei, mutta ainahan noita yrittäjiä riittää... :|

Mä nauraisin paskaset naurut ja voisin suostua säälistä myymään uuden 20% alennuksella....

ei ole enää kaupan ongelma :laugh:

Jos itse vahingossa jotain rikkoisin ja minun käskettäisiin se maksaa, niin olisi kyllä tasan viimenen kerta kun semmoiseen puljuun menisin ostoksille.. tämä on yksi syy miksi asiakkaiden ei tarvitse maksaa.. kova kilpailu asiakkaista joten pidetään heidä tyytyväisinä.

Mä ostin kerran citymarketista kermansaven oliivi mukin joka oli jotain 9? siinä ostoksia maksaessani 4v muksuni meni "äitin apuna" pakkaamaan ja tiputti sen kupin lattialle.Kassa sanoi et käy hakee uus kun kermansavella on joku vakuutus? että korvaavat jos kassalla yms. tippuu

Joo ja kerran yhdet kersat osti Saarioisen pizzan ja meni syömään sitä kylmiltään tuulikaappiin. Vähän ajan päästä tulivat sanomaan (kun melkein koko pizza oli syöty neljään pekkaan), että kun tämä putosi lattialle ja tässä on vähän hiekkaa, niin voitaisko me saada uusi pizza tilalle :laugh:

Ette usko, mitä kaikkia yrityksiä on tullut nähtyä...

Sisko joutu kerran maksamaan tiimarissa rikkoutuneen kupin eikä saanu sitäedes itselleen tosin ei täyttä hintaa.

Olen kuullut, että kauppiailla vakuutus kattaa nämä vahingot.

Alkuperäinen kirjoittaja imperial:

Ei silloin enää kaupan asia, eli jos kauppa suostuu antaman ehjän tilalle, niin se on silkkaa ystävällisyyttä, mutta siis kun tuote jo maksettu, niin ei ole enää kaupan vastuulla.

Joo ja kerran yhdet kersat osti Saarioisen pizzan ja meni syömään sitä kylmiltään tuulikaappiin. Vähän ajan päästä tulivat sanomaan (kun melkein koko pizza oli syöty neljään pekkaan), että kun tämä putosi lattialle ja tässä on vähän hiekkaa, niin voitaisko me saada uusi pizza tilalle :laugh:

Ette usko, mitä kaikkia yrityksiä on tullut nähtyä...

ei oo totta :laugh: :laugh: :laugh:

Olen joutunut joskus vuosia sitten Tiimarissa maksamaan puolet vahingossa rikkomani tavaran arvosta, enkä saanut tavaraa itselleni - kiitettiin kyllä rehellisyydestä :o)

Yhteistyössä