Asiaa taaperon päivästä ja päivärytmistä

  • Viestiketjun aloittaja "piukku"
  • Ensimmäinen viesti
"piukku"
Millainen päivärytmi teillä on noin 2-vuotiaan kanssa. Mitä teette? Olisi mukava kuulla :) Ja lisäkysymyksenä, että mitä taaperon leikkejä teillä on, jotka kehittävät esim. motoriikkaa tms. hyödyllistä? Eli askarteletteko, pelaatteko jotain, piirrättekö, maalaatteko, muovailetteko muovailuvahaa, urheiletteko jotain?

Meidän päivärytmi on jota kuinkin tällainen (lapset 1v 9kk ja 2kk):

06 herätään, aamupesut, aamiainen jne.
07.30-09 vapaata leikkiä ja lastenohjelmat auki - itse imetän, siivoan keittiön ja petaan sängyt
09 ulos. Siis puistoon, kaverille, kävelylle, kauppaan tms. Vauva nukkuu.
10.30 kotiin syömään, potalle jne. Vauva on herättyään tissillä.
12 nukkumaan. Tällä välin seurustelen vauvan kanssa eli itse en saa levättyä kuin harvoin.
14 taapero herää. Potalle, välipala jne. sekä imetän.
15 maissa vauva käy nukkumaan ja minä yritän leikkiä taaperon kanssa. Vauva nukkuu huonosti. Saatamme käydä ulkonakin.
16 vapaata leikkiä jne. iIsä tulee kotiin.
17 syödään ja imetän.
18 yleensä ulos tai tehdään kotiaskareita kuten imurointi, kauppareissu tms.
19 iltapala ja pesut, muut iltarutiinit satuineen
20 nukkumaan

Mulla on huono omatunto etten pysty leikkimään lapsen kanssa aktiivisesti kovinkaan hyvin :( Aamupäivällä vauvan pitkien unien aikana ollaan usein esim. puistossa, jossa taapero leikkii sitten omiaan tai kavereitten kanssa. Muulloin ei pidempää kahdenkeskistä aikaa oikein jää.

Miten teillä menee päivät? Ja mitä leikitte aktiivisesti taaperonne kanssa? Ja kuinka paljon päivässä?
 
"Shh"
Meil taapero ja leikki-ikäinen. Herätään noin 7.30, lastenohjelmia, aamupalaa jne. Sit ulkoilua, leikkiä, ruuan tekoa, kavereilla käyntiä jne. Puolen päivän aikaan syödään. Siitä pienempi päiväunille, isomman kans touhutaan tai hän katsoo vaikka leffan ja mä otan torkut. Klo 15 Välipalaa, ulkoilua/muuta leikkiä, klo 17/18 ruokaa, leikkiä, ulkoilua, iltapalaa jne...

Ei lapsen kans tarvii koko aikaa leikkiä/olla aktiivisesti. kyllä sä huomaat jos lapsi sitä kaipaa enemmän. Isomman kans tuli leikittyä enemmän kun oli pieni, nyt lapset leikkii paljon keskenään ja mä teen kotihommia, pihahommia yms. Välillä tietty pelaillaan yhdessä tms.
 
Lapsi 1 v 10 kk.
klo 7 ylös
9 ulos
11 sisään ja lounas
12 satu, päiväunet
14-15 herää
15 välipala
sen jälkeen yleensä ulos
17.30 ruoka
18 kauppaan tms
20 iltapala, iltahommia
21 satu, nukkumaan.

Puistoilu, piirtely (kynällä sotkeminen), laulaminen, loruttelu, sylittely, palapelit jne, eikös ne kehitä riittävästi? :)

Lisään vielä, että niin paljon kuin viihtyy itsekseen omissa touhuissan, annan olla. Se ei ikävä kyllä paljoa ole...
 
Viimeksi muokattu:
"Vieras"
Kesällä menee paljon aikaa ulkoiluun joten hienonotoriikka jää vähän paitsioon. Sen sijaan karkeamotoriikka saa paljon harjoitusta. 2,5v kiipeilee mielelläännkiipeilytelineissä, laskee mäkeä,
Juoksee, pyöräilee potkupyörällä, käydäön uimassa, metsässä jne.

Piirtelyä, askartelua, muovailua, saksilla leikkaamista, vesivärejä jne tehdään sitten kun säät on huonommat. Mut ei niihin askartelu yms hetkiin oikeesti kauaa mee kunhan on joku idea vaan mitä lähteä tekemään. 10-15min riittää.

Kynän ja paperia laitan usein keittiön pöydän ääreen niin tuhertaa siinä sen aikaa kun laitan ruokaa. Samoin sakset oon nykyisin antanu siihen, valvonnvaan ettei lähde niiden kanssa mihinkään juoksentelemaan.

Meillä lapset leikkii tosi paljon keskenään, välillä rakennellaan toki junarataa tai legoja yhdessä mutta varainaisesti leikkiin nuo ei kaipaa osallistujaa. Palapelejä ja muistipeliä myös harjoitellaan yhdessä.

Päivärytmi menee kutakuinkin niin että 730 ylös, kasilta aamupala. 9-10
Välillä ulos ja klo 12 sisään. Nopea lounas, päiväunet ja klo 15 taas ulos/asioille tms. Sisään laittamaan ruokaa klo 1630, klo 17-1730 ruoka, sitten pikkukakkosen loppuosa ja uutiset. Illalla käydään ehkä vielä pihassa jos on vähempi muuten ollu sinä päivänä ulkoilua.
 
Hyvältä kuulostaa
Aloittaja: meillä oli lähes identtinen päivärytmi, kun lapsemme olivat tuon ikäisiä. Ikäerokin sama :) älä stressaa, tuo on oikein hyvä rytmi. Meillä aktiviteetteina oli mm. muovailuvahat, piirtäminen, nuken hoito ja lukeminen. Palapelit eivät kiinnosta vieläkään kunnolla ja ikää kohta 3 v. Ja hei; lastenmusiikkia taustalle :) siitä on hyötyä kaikille.
 
Hyvältä kuulostaa
Alkuperäinen kirjoittaja Hyvältä kuulostaa;28682201:
Aloittaja: meillä oli lähes identtinen päivärytmi, kun lapsemme olivat tuon ikäisiä. Ikäerokin sama :) älä stressaa, tuo on oikein hyvä rytmi. Meillä aktiviteetteina oli mm. muovailuvahat, piirtäminen, nuken hoito ja lukeminen. Palapelit eivät kiinnosta vieläkään kunnolla ja ikää kohta 3 v. Ja hei; lastenmusiikkia taustalle :) siitä on hyötyä kaikille.
Ja jäi sanomatta, että ulkoilu oli meillä tärkein aktiviteetti!
 
"Hissu"
Teetkö sinä ap mitään kotitöitä (ruuanlaitto, leipominen, siivous, kaappien järjestely, pienet remonttihommat) taaperon kanssa? Meillä ne olivat melkeinpä tärkein virike ja niiden parissa lapsi viihtyi tosi hyvin ja viihtyy edelleen 3-vuotiaana. Ne työt sujuvat tietysti paljon kätevämmin ilman lasta, mutta pääasia että lapsi nauttii. Meidän lasta kiinnostaa kaikki oikea tekeminen ja oikeat tavarat paljon pidempään kuin mitkään lelut.
 
"vieras"
Me lähinnä vaan ulkoillaan, enkä koe huonoa omatuntoa asiasta. :D Ehkä pitäisi. Joskus piirretään, jos haluaa tai kootaan palapeliä. Askarrella ei ja muovailuvahaakaan ei ole. Duploilla leikitään ja junaradalla. Kirjoja luetaan harvoin, mutta koko satuihin ei mielenkiinto riitä. Enemmän mua säälittää toi vauva, mikä ei saa sitäkään vähää huomiota itselleen. On vaan ja makaa ties missä leluineen. Välillä joku käy hiukan heiluttamassa. :(
 
Meillä päivärytmi seuraavanlainen 2 v 3 kk ikäisen pojun kanssa:

- 6.30 - 7 herätään, jonka jälkeen aamupala ja lastenohjelmia
- 9 - 11 välisenä aikana ulkoilua tunnista puoleentoista
- 11 ruoka
- 12 -14 / 15 päikkärit
- 15 välipala
- 16 --> ulkoilua, kyläilyä, kaupassa käymistä, leikkimistä, kirjojen lukemista jne.
- 17 ruoka (jos ei olla ennen ruokaa käyty ulkona, niin käydään usein sen jälkeen. Näihin aikoihin poitsu kattoo usein hetken piirrettyjä)
- 20 iltapesut ja -palat
- 21 iltasatu ja nukkumaan

Varsinkin nyt kesällä ulkoillaan se pari kertaa päivässä ja kovasti poika tykkää leikkareilla touhottaa ja kiipeillä. Niillä on myös usein leikkikavereita. Sisällä ollessa luetaan kirjoja, leikitään legoilla, muovaillaan muovailuvahalla, joskus maalataan... Yritän rohkaista poikaa myös itsenäiseen leikkiin, mutta tosi lyhyitä aikoija hän jaksaa itsekseen olla. Useamman kerran viikossa meillä on myös leikkitreffejä, jolloin poika pääsee muiden lasten kanssa leikkimään, ja muiden seurassa viihtyykin hyvin. Itse en jaksa kauheasti leikittää, mutta hetken aikaa saatan legoilla rakentaa.
 
Viimeksi muokattu:
"vieras"
Meillä on illalla nukkumaanmenoaika ollut nyt mitä sattuu, lapsi ei vaan saa unta... Mutta siis aamulla herää n.8 aikoihin, päiväunet joskus 13-15 ja nukkumaan alkaa joskus 22-22.30 (mun mielestä liian myöhään, mutta minkäs teet). Siinä välissä ulkoillaan, syödään, teen kotitöitä ja lapsi auttaa ja välillä laita just jotain muovailuvahaa, tarroja, hamahelmiä, askarteluja jne. ja luetaan, lauletaan, piirretään. Ei jaksa oikein satuja kuunnella, lapsi yleensä osoittelee kuvia ja selittää mahdottomasti ja minä kuuntelen ja kyselen :D

Lapselle mukavin ja tärkein juttu on ulkoilun lisäksi ehdottomasti kotityöt ja hyvänä kakkosena askartelut. Lapsi esimerkiksi kaivaa pyykit pesukoneesta pyykkikoriin, laittaa astioita koneeseen, laittaa puhtaat aterimet tiskikoneen korista paikoilleen, pyyhkii pöytää, ojentaa mulle pyykkejä ripsutettavaksi narulle jne. :D Tykkää myös tosi paljon ruuanlaitosta ja leipomisesta. Annan sopivia aineksia mittakupeissa ja lapsi saa kaataa ne itse isoon kulhoon ja sekoittaa ym. pientä, mitä nyt noin pieni voi tehdä ilman vaaraa.

Mä en paljonkaan leiki lapsen kanssa, leluilla leikkii itsekseen, ja tulee kyllä aina esittelemään niitä leikkejä, ja saatan vähän tehdä jotain, mutta en varsinaisesti kuitenkaan ala leikkiä. Eikä lapsi sitä oikein tunnu kaipaavankaan.

Ruoka-ajat on tietysti aika säännölliset, mutta ei meillä ole erikseen mitään kotityö- tai askertelauikoja, vaan mennään sen mukaan mikä tuntuu hyvältä. Nukkumiset ja ruokailut oikeastaan rytmittää päivää, niiden välissä tehdään mitä huvittaa :) Meillä on myös vauva. Vauva on menossa mukana kantoliinassa tai leikkimatolla tai sitterissä katsellen.
 
"jooo"
No ei ole mitään päivärytmiä ohjelmien muodossa (tyyliin: ulkoilu tiettyyn aikaan, vapaata leikkiä [kuulostaa joltain kesäleirin ohjelmalta] :D ). Ruuat määrää meillä aika pitkälti rytmin, mut nekään ei oo sidottu kelloon, vaan siihen kauanko on edellisestä ruokakerrasta.

Lapset 2v5kk ja 1,5kk.

Isompi heräilee klo 8 aikoihin aamusta, syödään aamupalaa ja puetaan. Lapsi leikkii tai sit mennään ulos, joskus katselee dvd:tä hetken, että saan itse syötettyä vauvan/tehtyä ruuan tjsp.
Lounasta sit joskus 11-13 välillä riippuen koska aamiainen on syöty.
Sit lähdetään ulos tai kylään tai kahville tai kaupungille tai leikitään sisällä. Mitä nyt tekee mieli tehdä.
Välipalaa 13-15 välillä.
Joskus nukkuu päikkärit pari tuntia, useimmiten ei.
Päivällinen kun isi tulee töistä, eli viiden pintaan.
Tässä välissä sit suihku tai sauna, jos semmonen on tarpeen.
Iltapuuro 19-20 välillä, jos ei ole nukkunut päikkäreitä. Myöhemmin, jos on nukkunut.

Vauva seilaa siinä mukana ja nukkuu milloin nukkuu. Päivisin lyhyitä unia sitterissä tai tissillä, yöt kunnon unia omassa sängyssään.

Tilanteen mukaan mennään ja musta taapero ei kaipaa hirveitä aktiviteetteja. Pitää oppia sitä arkielämääkin ja sen ajoittaista tylsyyttä. Toki luen ja leikin lapsen kanssa sen minkä vaan kerkeän, mut fakta on se, että vauvakin kaipaa ruokaa ja kotihommia pitää hoitaa. Onneksi lapsi leikkii jo välillä ihan itsekseenkin huoneessaan.
 
"piukku"
Kyllä me tehdään myös yhdessä kotitöitä. Lapsi on kovin omatoiminen. Jaksaa pitkäänkin leikkiä yksin, jos sille tuulelle sattuu. Jos on yksikseen hyvä leikki kesken, niin harvemmin menen keskeyttämään. Mutta jos menen, pääsee leikkiin helposti mukaan :)
 
paskamutsiko
Jaa, mä hankin toisen lapsen just siksi ettei niiden kanssa tartte leikkiä, paitsi joskus käydä vähän heiluttamassa lelua tai sanoa "wouuuu onpas hienot rakennelmat, jatkakaa!"
 

Yhteistyössä