Asiaa korvatulehduksen oireista!

Meiän poikamme (1 v 2 kk) on nyt pari viikkoa nukkunut yönsä todella huonosti. Kitisee ja vääntelehtii ja valvottaa. Viime viikonloppuna tosin puhkesi alaposkihammas ja muutaman päivän päästä toinen alaposkihammas- siitä siis johtui tämä kitinä.
Hampaiden puhkeamisen jälkeen sama touhu on kuitenkin jatkunut ja ihmettelenkin nyt onko hampaita tulossa heti lisää.
Korvatulehdustakin olen epäillyt, mutta luulisi huudon olevan silloin erilaista kuin hampaita tehdessä.

Poika on päivisin ihan hyväntuulinen ja normaali- jos kyse olisi korvatulehduksesta niin eikö se vaivaisi jotenkin päivälläkin??? Ja alkaako korvatulehdus pitkittyneenä (hoitamattomana) oireilemaan vielä pahemmin?

Olisin kiitollinen vastauksista!

Meillä pojalla oli juuri ekan kerran korvatulehdus. Ja täytyy sanoa että en osannut edes arvata. Yöt nukkui levottomasti ja söi huonosti. Mutta muuten oli ihan normaali päivisin. Käytiin lääkärissä ja oli korvatulehdus saatiin kuuri ja nyt ruokakin maistuu normaaliin tapaan ja yöt nukkuu hyvin =)

Tiltuliini
Meillä tyttö 1v 2 kk ja korvatulehduksia takana lukematon määrä. Päivisin leikki ja oli ihan virkeä mutta yöt oli todella levottomia. Yleensä kyllä sitten nostatti kuumeen jossain vaiheessa mutta sitäkin saattoi olla vain öisin. Nyt putket korvissa ja ruhtinaalliset 2 viikkoa ollaan oltu jo terveinä!! Parempi käyttää lääkärissä jos vähääkään epäilee korvia...

mulle lääkäri niin vakuutti että kyllä tulehduksen tietää.lapsi on kipeä ja yleensä on kuumetta...virukselle ei kumminkaan voi tehdä mitään ja usein punotus on viruksen aiheuttamaa ja määrätään turhia kuureja.bakteeritulehduksessa kuulemma mätää tulee nenästäkin...
sitten kumminkin täällä aina äidit keroo oireiksi syömättömyyttä,yöitkua ym.olen ite 3 kertaa käyttänyt näillä oireilla ja koskaan ei ole ollut mitään..

Meillä on esikolla ollu kaks korvatulehdusta 1-vuotiaana ja nekin heti peräkkäin. Ei oireillut mitenkään eikä edes valittanu korviaan. Ainoa oire oli: keskellä yötä alkoi aina yskimään niin,että tuli oksennus, muuten nukku yölläkin hyvin. Sitä yskimistä oli viikon verran ja vein pojan lääkäriin niin lääkäri katto korvat ja sano ettei siellä mitään ole, että jos yskä vielä jatkuu niin uudestaan lääkäriin. No minä viikon verran kuuntelin sitä yskimistä vein pojan uudelleen lääkäriin niin sillä kertaa eri lääkäri totesi kummassakin korvassa olevan tulehduksen. Toisessa korvassa oli jo niin pitkällä, että se oli ruvennu pikkusen paranemaan itekseen. Ensimmäinen lääkekuuri ei auttanut mitään vaan tulehdus uusi ja syötiin toinen kuuri perään niin johan helpotti.

1v poika
meillä ensin kuumetta ja sen jälkeen myös levottomuutta yöllä, huono ruokahalu ja silmätulehdus. lekuri sanoi, että silmätulehdus voi myös usein liittyä korviin. poika ei valittanut korvaansa ollenkaan, mutta niin se vain oli pahasti tulehtunut! :(

Meidän 2 v 7 kk sanoi eilen, että korvaa kutiaa. Koska hänellä oli aika flunssa päällä, menimme lääkäriin ja korvatulehdushan siellä oli. Tällä kertaa oli myös flunssaa ja kuumetta, mutta pojalla on ennenkin ollut korvatulehdus eikä muita oireita kuin enintään hiukan yskää ja huonoja unia. Eli poika ei valita kipua eikä välttämättä oireile kuin levottomuudella.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 12:38 HeMa05 kirjoitti:
mulle lääkäri niin vakuutti että kyllä tulehduksen tietää.lapsi on kipeä ja yleensä on kuumetta...virukselle ei kumminkaan voi tehdä mitään ja usein punotus on viruksen aiheuttamaa ja määrätään turhia kuureja.bakteeritulehduksessa kuulemma mätää tulee nenästäkin...
sitten kumminkin täällä aina äidit keroo oireiksi syömättömyyttä,yöitkua ym.olen ite 3 kertaa käyttänyt näillä oireilla ja koskaan ei ole ollut mitään..
On myös olemassa oireeton korvatulehdus, joita meidän perheessä ollut jo kolme kertaa 1½ vuoden sisällä. Ei mitään flunssaa tai kuumetta, ainoostaan öistä itkeskelyä.
Että lääkäris on joku konitohtori, jos tollasta väittää... ;)

Himpula 03
\
Yleensä fiksu lääkäri ei pelkkään punoitukseen määrääkään ab-kuuria, sillä lapsen korvat alkaa punoittaa jo pelkästä itkusta. Eli kyllä se määrätään silloin kun välikorvassa, eli tärykalvon takana on eritettä ja tk ei liiku. Harvalla lapsella pääsee pöpö suoraan korvaan ilman flunssaa. Eli korvatulehdus on seurausta flunssasta, kun räkää ja limaa valuu välikorvatilaan. Eikä sen aina tarvitse mennä korviin, mutta jos lapsella on nenäntukkoisuutta niin korvissa on varsinkin vaakatasossa alipainetta ja tuolloin lapsella on tukala olo ja jopa kipua korvissa. Mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi tulehdusta.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 12:17 Himpula 03 kirjoitti:
\
Yleensä fiksu lääkäri ei pelkkään punoitukseen määrääkään ab-kuuria, sillä lapsen korvat alkaa punoittaa jo pelkästä itkusta. Eli kyllä se määrätään silloin kun välikorvassa, eli tärykalvon takana on eritettä ja tk ei liiku. Harvalla lapsella pääsee pöpö suoraan korvaan ilman flunssaa. Eli korvatulehdus on seurausta flunssasta, kun räkää ja limaa valuu välikorvatilaan. Eikä sen aina tarvitse mennä korviin, mutta jos lapsella on nenäntukkoisuutta niin korvissa on varsinkin vaakatasossa alipainetta ja tuolloin lapsella on tukala olo ja jopa kipua korvissa. Mikä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisi tulehdusta.
niin tätä just lekuri tarkoitti.flunssan aikana voi kipua olla just paineesta johtuen mutta ei välttämättä varsinaista tulehdusta välikorvassa.

Petranella
\
Korvatulehduksen tietää. Joo se varmaan pitää paikkansa. Mutta sitä ei välttämättä huomaa jos lapsella on liimakorvaksi kehittynyt korva: se häiritsee tasapainoa ja vie kuulon korvasta. Estää nukkumasta tuntia pidempään kerrallaan ja vie ruokahalun.

Liimakorvan esiaste on limaa korvassa jota ei kyllä niin taatusti huomaa. Se voi tulehtua eikä sitäkään välttämättä huomaa. Ja kehittyä liimakorvaksi. Limaa korvassa estää myös nukkumisen, koska paine nousee korvassa puolentunnin jälkeen ja herättää lapsen. Lapsi ei kuule kunnolla, on kuin olisi tulppa korvassa. Eikä pysty syömäään kunnolla paineen tunteelta.
Että ei kannata uskoa tuota että korvatulehduksen huomaa kyllä ja jos ei huomaa korva on "kunnossa". Paskapuhetta typeriltä
lääkäreiltä jotka eivät tiedä mitään eivätkä viitsi ottaa selvää!

Joo mulle sanoi yksi lääkäri että silloin on korvatulehdus jos tuntuu siltä että lapsi ei kuule kaikkea, meillä on siinä tapauksessa jatkuva tulehdus ;)
Meillä ei ole oikeastaan koskaan ollut kuumetta, oireet aina samat yöt nukutaan huonosti ja päivisin kiukutellaan ehkä vähän enemmän kuin normaalisti ja syödään huonommin kuin terveenä.

Melkein oireettomana meillä, lievää levottomuutta vaan öisin. Neuvolasta sanoivat, että hampaita tekee ja flunssa pitäis olla ennen korvatulehdusta. Onneksi en uskonut, vaan kävin tarkastuttamassa ja tulehduksia tulikin sitten 2 peräkkäin.

Yhteistyössä