Asiaa imetyksestä, vauvalla veriviiruja ulosteessa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maaminen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Maaminen

Vieras
Osaisikohan joku täällä auttaa?
Meidän 8viikkoisella neidillä on nyt pari vkoa ollut kakka aivan tumman vihreää ja aika vetistä, kyselin neuvolasta niin sanoivat että voi hyvin johtua suihkutisseistä?
Hän myös kakkaa todella usein, lähes joka vaipassa on kakkaa, aiemmin kakkasi max.4krt päivässä.
Olen tätä yrittänyt hillitä mm. antamalla suihkuta harsoon herumisen yhteydessä.
Nyt muutamana päivänä on vauvalla ulosteen seassa ollut myös veriviiruja, tänään sitä oli selvästi enemmän ja rusehtavaa verta.

Soitin terveysneuvontaan ja he sanoivat että ei syytä huoleen, on kuulemma todella yleistä vauvoilla. Itse en ole koskaan moisesta kuullut, eikä kahdella aiemmalla lapsellani ole myöskään tätä ollut joten tietysti sitten asiasta panikoin.

Vauva sai yhden päivän nan korviketta ja tällöin uloste muuttui keltaiseksi ja neiti oli myös huomattavasti tyytyväisempi, verta ei näkynyt.

En missään nimessä tahtoisi imetyksestä luopua, mutta ihmetyttää mikä voi tuon veriulosteen aiheuttaa ja ihan selkeää vatsakipua myös?
Voiko kaikki johtua vain suihkutisseistä? :(

Mun esikoisella oli veritäpliä ulosteessa tuossa iässä. Kuulemma hyvin yleistä ja johtuu suoliston kehittymättömyydestä. Kuopuksella ei ollut, vaikka hän kärsi selvästi enemmän mahavaivoista.

Sulla saattaa ehkä olla ruokavaliossas jotain mikä ärsyttää vauvan vatsaa.

Ja huolissani olisin minäkin kyllä! Ja soittaisin varmaan kaikki paikat läpi ja kyselisin mistä moinen johtuu.

Ootko muuten tuttipullosta koittanut maitoasi tarjota? Jos olisikin kyse suihkutisseistä tms.

Täällä myös suihkuava imettäjä. En nyt valitettavasti osaa sanoa tuohon veriviiru asiaan oikein muutakuin, että voisiko olla siitä kun pikkuisen suolisto joutuu niin kovalle koetukselle ilmavaivojen takia että pinnallista verenvuotoa esiintyy tiheän kakkaamis tahdin takia?
Meillä auttoi se, että imetin samasta rinnasta 2-3 syöttöä, jolloin saa paremmin takamaitoa, ja suihkuaminen vähä vähentyy. Voithan antaa korviketta nyt rintamaidon lisäksi, että pahin menee ohi. Meillä oli ihan sama juttu, että kakka kellertyi kun sai korviketta, mutta kun oli pelkkä rintamaito, niin kakka oli vihreää. Pahimpaan aikaan, kun tyttö sai raivareita suihkuavasta ruuastaan, niin syötöt jäi usein kesken ja sai ilmeisesti pelkkää etumaitoa ja kakka oli vihreetä ja vetelää. Toivottavasti tilanne pian helpottuu:)

Kuulemma aika paljonkin saa tulla verta, ennen kuin tarvitsee huolestua. Lääkärin vakuutteluista huolimatta en pitänyt pientäkään verimäärää normaalina. Panostin maitohappobakteereihin ja ongelma meni ohi.

Kaikenlaisessa lypsämisessä ja pullon antamisessa on se riski, että maidontulo loppuu. Suihkutissiteoriaan en usko.

Kiitos vastauksistanne :) Tänään ei ole veriviiruja esiintynyt, jätin nyt vehnän kokonaan ruokavaliosta pois. Muutoin oonkin vältellyt noita vatsanväänteiden aiheuttajia, etenkin sipuli/tomaatti/paprika/valkosipuli ovat masuvaivoja tytölle aiheuttaneet.
Maito en ole lähtenyt välttelemään koska nan-maito kuitenkin sopii niin en usko maitoallergiasta olevan kyse ja kananmunalle olen itsekin allerginen eli sitä ei tule syötyä.

Nyt yritän saada helpotettua tuota suihkuamista joskos helpottaisi sitten :)

Meillä on ollu kahdella lapsella verta kakassa. Alko just jossain parin kuukauden kohdalla. Ekan kanssa kävin ensin tk:s, no sielä suhtautuminen oli lähinnä sitä että olin hysteerinen nuori äiti.
Mentiin sit yksityiselle. Se tutki kunnolla ja vauvalla oli erittäin ärtynyt peräaukon sisäpuoli ja lääkäri totes veren tulevan sieltä.Mulle määrättiin dieetti jossa karsittiin yleisiä allergian aiheuttajia pois. Lisäksi lääkäri määräs jotain rasvaa vauvan peräaukkoon laitettavaksi, rasva auttoikin nopeasti, käytettiin sitä se määrätty viikko toki silti. Pari päivää rasvan lopettamisen jälkeen oli taas verta kakas. Lopetin imetyksen ja loppui veren tulo.
Tosta imetyksen lopettamisesta kysyin jo lääkäriltä heti ja hän sanoi "en saa neuvoa lopettamaan imetystä". Oltiin sovittu soittoaika lääkärin kans siitä että auttaako rasva, no soitin sillon ja kerroin tilanteen, kun kerroin lopettaneeni imetyksen lääkäri sanoi "no hyvä".

Tällä lapsella todettiin alle vuoden ikäisenä kananmuna-allergia.

Kolmannella lapsella alkas kans samanikäisenä tulla verta kakkaan, soitin sairaalaan suoraan ja sainkin jonku lekurin langan päähän. Ei se osannu sanoa juuri juuta eikä jaata. Kun verta oli tullut muutamana päivänä, lopetin imetyksen. Loppu verentuloki.
Tällä lapsella ei ole ilmennyt mitään ruoka-allergioita.

Tokalla ja neljännellä lapsella ei ole verentuloa esiintynyt, näistä tosin molemmat on saanu mun maitoa vain osittain ekan kuukauden ajan.

Mä oon vakaasti sitä mieltä että mun maidossa oli vaan jotain vikaa, jostain syystä sopimatonta ravintoa vauvalle.

Veriviiruja oli meidänkin esikoisella joskus pikkuvauvana satunnaisesti, on tosiaan ilmeisesti normaalia. Ja myös meidän esikoisen äidinmaitokakka oli vihreää ja melko vetistä, kun taas korvikekakka oli keltaisempaa ja siinä oli niitä "ryynejä". Äidinmaito ja korvike imeytyy eri tavalla, äidinmaidosta ei jäänyt rasvaa kakkaan asti kun taas korvikkeesta jäi (ne ryynit on siis kuulemani mukaan imeytymätöntä rasvaa). Eli oman kokemukseni pohjalta en olisi huolissani satunnaisista veriviiruista, kakan väristä tai koostumuksesta JOS lapsi voi muuten hyvin ja kasvaa. Mutta jos ei voi hyvin tai ei kasva, niin sitten.

"Gmo-perunaa syöneissä hiirissä todettiin huomattavaa suoliston seinämien paksuuntumista, hormonitoimintoja säätävä käpylisäke oli surkastunut, samoin perna. Lisäksi löytyi vielä monia hälyttäviä komplikaatioita ja kaikki nämä vaivat tulivat hiirille muutamassa viikossa. Ei siis ihme että Puztai varoitti kansalaisia ja parlamenttia. Parlamentti oli lähes kansalta pimennossa hyväksynyt vuotta aikaisemmin gmo-kasvien käytön ja Puztai hämmästyi entistä enemmän."

Yhteistyössä