Ärtyvä paksusuoli ja raskaus (ällövaroitus)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sekomaha
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

sekomaha

Vieras
Mulla ollut maha sekaisin enemmän ja vähemmän säännöllisesti viimeiset 15 vuotta. Tutkittu on kaikki, kolonoskopiat ja gastroskopiat ja ohutsuolen varjoainekuvaukset käyty moneen kertaan. Viimeisin kolonoskopia ja varjoainekuvaus alle vuoden sisällä, kun ulosteen kalprotektiiniarvo oli koholla. Silloin etsittiin Crohnin tautia, mutta ei löydetty. Diagnoosi on siis vaan ärtyvän paksunsuolen oireyhtymä tai toiminnallinen vatsavaiva tai miksi sitä nyt kukakin haluaa kutsua. *huokaus*

Olen nyt raskaana (rv20+) ja on ollut viikon verran tosi huonoa mahan kanssa. Tänään olen istunut reilun kymmenen kertaa kakalla ja joutunut ponnistamaan peräsuoli pitkällä, kun tulee enemmän limaa ja vähemmän kakkaa, mutta olo on sellainen, että se kakka olisi pakko saada ulos. Tänään on siis ollut poikkeuksellisen huono päivä, mutta on tässä ollut kehnompaa koko viikon.

Nyt aloin miettiä, että tässä oon muutaman päivän ajan ollut hassua paineen tunnetta alamahassa vähän muutenkin. Olen ajatellut, että vauvan liikkeet vaan tuntuu alhaalla, mutta nyt aloin kelata, että mitä jos tällä paineen tunteella on joku yhteys tähän huonoon kakkaviikkoon. Siis että voiko se paineen tunne johtua siitä, kun jatkuvasti istun vessassa ponnistamassa? En nimittäin muista, että mulla olisi ekassa raskaudessa ollut tällaista oloa alamahassa ennen kuin sitten vasta ihan loppuvaiheessa. Vai tuntuuko toinen raskaus muutenkin erilaiselta kuin eka raskaus, kun mahanahka on jo kertaalleen venytetty äärirajoille? Siis on sellainen hassu olo niinkuin sillon ihan loppuvaiheessa oli, että koko alamaha painuu liian alas. En oikein osaa selittää tätä tunnetta hyvin, mutta alkoi nyt vaan mietityttää, että kuuluuko tässä vaiheessa raskautta olla tällaisia tuntemuksia?

En osaa sanoa tohon paineen tuntemukseen.. mut mulla on samaa vaivaa ollut välillä suolen kanssa.. :/
nyt menossa kolmas raskaus. välillä pelottaa käydä vessassa kun mietin että jos ponnistan vauvaa ulos kun suolea kramppaa. mullakin rv20.
kannattaa soittaa ma neuvolaan tai mennä yksityiselle..

No on edes vähän lohduttava kuulla, etten ole ainoa tämä kanssa, mutta ei tietty ole kiva, että sullakin on sama vika...

Siis ihan tosissani täälä pohdin, että voinko kakkaa ponnistamalla saada aikaan jotain vahinkoa kohdulle tms... Voiko sellainen olla mahdollista?

Pitäisköhän mun nyt vaan tehdä uusi ketju jollain muulla otsikolla kyselläkseni, että onko "normaalivatsaisilla ihmisillä" tässä vaiheessa tokaa raskautta ollut enemmän paineen tunnetta alavatsassa kuin ekassa raskaudessa? Tää on nyt alkanut vaivaamaan kovasti, eikä yhtään helpota, kun vähän väliä istun tuola vessassa pohdiskelemassa tätä samaa asiaa.

Olispa kiva, kun vois heti soittaa neuvolaan, mutta täytyy vaan odottaa maanantaiaamuun.

Minulla oli ollut vatsavaivoja aina, mutta vasta toisen raskauden aikana etenin tutkimuksiin kun oireet muuttuivat rajuksi ja todettiin crohn. Ponnistelusta mieleeni tulee vain se, että toisen raskauteni jälkeen ilmestyi hieman laskeumaa synnytyksen jälkeen eikä sitä tietenkään auttanut wc-reissuilla ravaaminen isoa hätää ponnistaen, siltähän se laskeuma pullahti sitten välillä esiin. Se palasi ennalleen alapäässä melko pian mutta kolmannen synnytyksen jälkeen oli vaikeampi, eikä taaskaan ison hädän ponnistelu (vaikkakin sitä pirun limaa vaan!) auttanut asiaa ja tälläkin hetkellä alapää vielä toipuilee synnytyksestä ja välillä wc-reissun jälkeen huomaan, että jomottaa myös pimpsan puolelle. Eli suosittelisin sinua pyrkimään ruokavaliossasi siihen, ettet joudu siellä pöntöllä ponnistelemaan niin ei lantiopohjakaan sitten kärsisi siitä..

Hmm, en osaa oikein sanoa muuta kuin että mene varalta lääkärin tarkistettavaksi. Voivat sitten tsekata kohdunsuun tilanteen, pissan pissatulehduksen varalta ym. Mulla on myös sitä paineentunnetta, mutta olen yhdistänyt mahan kasvuun ja vatsalihasvenytykseen jos maha on täynnä koska muuta syytä sille ei löytynyt kun kävin lääkärissä, kaikki oli ok.

Mulla sama vaiva. Raskauden aikana pahentunut nyt siinä määrin, etten voi syödä enää leipää, paitsi pieniä määriä taikinajuureen tehtyä ruisleipää joka on viimeisen päälle paistettua ettei ole taikinaista. Hiivaa ei saa olla yhtään. Olen lisäksi 100% laktoositon, en pysty syömään makeutusaineita, lisäaineita vältän, ei missään nimessä raakoja vihanneksia paitsi paprikaa, lehtisalaattia, kurkkua (kuorittuna), tomaattia. Hedelmistä siedän vain niistä tehtyjä soseita eli ei mitään "kovia" kuten omenaa tai päärynää. Punaisen lihan jätin pois, hyvin harvoin syön sitä. Kahvi on pois laskuista samoin hiilihapolliset juomat, laimea tee on ok. Opiskelen ja onneksi meillä on kunnon ruokalat jossa maidoton ruoka on samalla laktoositonta ja gluteenitonta, mikä on mielestäni helpottanut mahan tilannetta tosi paljon.

Sori kun tungin samaan ketjuun näine juttuineni.. Helpottavaa vaan kun sai kirjoittaa tästä. Ärsyttävää kun maha on todella nirso. Mun on pakko päästä aamuisin kakalle, tai päivä on oikeasti pilalla kun maha tulee kipeäksi palloksi. Tämän ummetuksen kanssa on välillä vähän hankalaa (rv27, myös toinen lapsi) mutta luumusosetta vaan joka päivä.. Mutta onneksi ne järkyttävät ilmavaivat on helpottaneet kun pitää tiukkaa ruokavaliota.

Millainen sun ruokavalio on? Kannattaa yrittää kokeilla jättää jotain ärsyttävimpiä aineita pois, jos auttais, mulla helpotti 75% ilmavaivoista kun jätin leivän pois. Kuidut pitää yrittää saada muutoin kyllä nyt, niitä vatsanväänteitä ei kyllä kestänyt erkkikään. Viimeisen pari viikkoa, kun söin hiivalla tehtyä leipää, makasin joka ilta vaan kyljellään kun maha oli niin kipeä eikä mitään voinut tehdä. Keliakiaa mulla ei siis ole.

Ei mitään pahoitteluita samaan ketjuun tunkemisesta! Oikeasti auttaa kuulla kaikki kokemukset vatsavaivaisista odottajista. Kiitos teille, kun olette jaksaneet kertoa!

Laskeuma tästä nyt vielä puuttuiskin... En kohta uskalla enää mennä vessaan ollenkaan. Mutta siis hyvä tiedostaa tämäkin mahdollisuus. Osaa seurata mahdollisia oireita ja saa sitten niihin ohjeita ja hoitoa helpommin.

Olen yrittänyt monenlaista ruokavaliota (maidotonta, gluteenitonta yms.) mutta toistaiseksi en ole niistä saanut apua vatsaani. En oikein tiedä, onko tämä raskauden jälkimmäinen puolisko hyvä väli ottaa käyttöön jokin tosi rajoittunut ruokavalio siksi, että haluan kokeilla, rauhoittuuko maha sillä. Yleensä mulla on näitä huonoja viikkoja yksi (tai korkeintaan kaksi) ja sen jälkeen taas sitten parempaa vähän aikaa, niin että käytännössä se ruokavalion käyttöön ottaminen tarkoittaisi, että olisin sillä lähes koko loppuraskauden ennen kuin osaisin sanoa, auttaako se mua vai ei. Mutta toisaalta tuntuu myös siltä, että jotain pitäisi tehdä, ja en nyt tiedä, mitä muutakaan se voisi olla kuin ruokavaliomuutos, kun lääkärit ja kuvauksetkin on jo viime vuonna taas rampattu läpi.

mama: Voisitko ihan lyhyesti listata, mitä sinä syöt? Siis kun en ole mikään keittiöihme, niin tulee tuota sun rajoituslistaa lukiessa sellainen tyhjäpääolo, että en minä edes osaisi tehdä mitään ruokaa noilla rajoituksilla. Alkaa kuitenkin tuntua siltä, että jotain on pakko kokeilla, ja vaikka kuinka mietin, niin en kyllä keksi mitään muutakaan kokeilemisen arvoista, kuin kunnon ruokavaliomuutos.

Nyt kun epätoivoissani alan oikein miettiä, niin kaikki tietty tuntuu synkemmältä kuin onkaan, mutta tuli juuri sellainen olo, että vaikka alkusyksystä maha olikin hetkellisesti ehkä parempi, niin nyt raskausaikana on ollut aika huonoa.

Ei kannata tehdä mitään HIRVEÄN suuria ja radikaaleja muutoksia ruokavalioon kerrallaan, kun se sitten tosiaan rajoittaa aika paljon. Ite kokeilin aina yhden jutun kerrallaan ja varovasti, että tulee kuitenkin saatua kaikki tarpeelliset aineet. Ja vitamiineja syön lisäksi (multivita raskaus, d-vitamiini ja kalsium). On varmasti yksilöllistä, mutta mie huomasin melko lailla nopeasti jos joku muutos auttoi. Ja aivan ehdottomasti ykkösjuttu sinulla olis varmasti käydä kuitenkin ensin lääkärillä, jos painontunteen takana onkin vaikka pissatulehdus tai muu vaiva!!

Ruokavaliolistaa.. Hmm. Syön laktoosittomia tuotteita, näitä on nykyään paljon jätskeistä makukermoihin ja -rahkoihin, joten siinä en kyllä jää mistään paitsi :). Ennen kuin laktoosittomat tuli markkinoille, olin kokonaan maidottomalla, ja se oli kyllä aika kökköä kun hyla ei käynyt, ainakin näin jälkeenpäin ajatellen. Eli siis laktoosittomat tuotteet, kananmuna ok, riisikakut, piltti/itse tehdyt hedelmäsoseet, banaani, rusinat, säilötyt hedelmät ja juurekset (suolakurkut, punajuuret jne), kuorittu kurkku, tomaatti, paprika, oliivit, salaatti (ei raasteet eikä kaalit), juurekset ja muut vihannekset kypsennettynä (paitsi turvotusta aiheuttavat pavut ja herneet), peruna, riisi, tavallinen pasta, kala, kanalinnut, punainen liha joskus, kaura- hirssi- ym hiutaleet, sokerimehut. Karkkia syön liikaa mutta ainakin yritän valita mahdollisimman lisäaineettomia (laktoositon suklaa, värjäämättömät tai mahd. vähän e-koodia sisältävät karkit), laktoosittomat tavalliset keksit. Pähkinät, tee. Purkkaakin pystyn syömään max 4 palaa päivässä, jee :)! Pitää vaan tarkistaa että on täysksylitolipurkka. Muuten en noita light-juttuja pysty käyttämään.

Jos tiedän, että seuraavana päivänä ei ole mitään erikoista, uskaltaudun illalla syömään sitä taikinajuureen tehtyä ruisleipää, nam.. Mitähän vielä. Onhan tuossa jo paljon kaikkea :). Ainut mitä tosiaan kaipaan on se leipä, erityisesti näkkäri. Pitää kokeilla raskauden jälkeen, olisko tää vain tilapäistä ja raskauden aiheuttamaa että sitä ei maha kestä. Nähtävästi hiiva on siinä se pahis. Millään gluteenittomalla dieetillä en siis ole, mutta koska opiskelupaikassa on laktoositon vaihtoehto on samalla myös gluteeniton, niin sehän sitten on valittava.

Kannattaa hoitaa se ummetus hyvin (heh, paraskin puhuja täällä..) ja yrittää pitää suht säännöllinen päivärytmi. Esim. pyrin heräämään 1½-2h ennen kuin pitää lähteä kotoa, että saa rauhassa herätä ja tehdä aamujutut. Koska jos on hirveä kiire ja ressi heti aamusta, niin maha ei kyllä takuulla toimi. Kuulostaa ehkä hassulta ja tietää välillä hemmetin aikaisia aamuja, mutta auttaa ainaki minulla :).

Kirjoitanpa vielä että mieskin on sopeutunut tähän "navan ympäri-tanssiin" mainiosti. Ainut mistä se joskus natisee on se, että kauppareissulla saattaa joskus kestää kun kaikki tuoteselosteet täytyy kyylätä läpi tarkasti jos on vähänkään uudempi/oudompi tuote..

Mama, kiitos paljon, kun jaksoit kertoa ruokavaliostasi vielä näin pitkästi! Oon kyllä tehnyt jos jonkinmoista pidempääkin ruokavaliokokeilua, mutta en oo ikinä tullut oikein mihinkään lopputulokseen niissä. Oliskin aivan ihanaa, jos onnistuis tollalailla kun sanot, että huomaat melko lyhyenkin kokeilun jälkeen, onko jonkin tuotteen poisjättämisestä apua vai ei.

Mulla ei maidotonkaan auttanut yhtään mitään, vaikka olin sillä vuoden, joten en ole sitten jaksanut laktoositonta tietenkään kokeilla ollenkaan. Homogenoimatonta maitoa kokeilin kyllä jossain vaiheessa uudelleen, mutta ei sekään auttanut. Gluteenitonta olen kokeillut lähinnä siksi, että se oli meidän perheessä niin helppoa, kun miehellä on keliakia, mutta siitäkään ei siis ollut mulle apua. Vuosi sitten laihdutin vähähiilarisella dieetillä, jolloin en syönyt leipää ollenkaan, mutta ei sekään auttanut mahaan. Täytyy nyt kuitenkin miettiä, josko jotain ruokavaliomuutosta kuitenkin lähtisin kokeilemaan taas...

Ja neuvolaan soitan kyllä heti maanantaina ja jos ei siellä oteta vakavasti, niin käyn vaikka yksityisellä tarkastuttamassa, ettei tuo paineen tunne ole merkki mistään vakavasta. Virtsatulehduskin kannattaa kyllä tarkastaa, kun on pissattanutkin paljon, mutta tähän asti olen kyllä liittänyt sen myös tohon paineentunteeseen...

OK, nyt täytyy varmaan mennä nukkumaan ja jatkaa mietintöjä uusilla aivoilla huomena! Kiitos kommenteista!

mitä jos se vauva on jo kääntynyt ja painaa suolta?Mulla kävi niin että kun vauva oli kääntynyt niin se painoi jotenkin suolta niin että mulla tuli yllättäen kakat housuun :(

Nostan vielä, että jos aamuvuorossa joku osaisi sanoa, voiko jatkuvalla ponnistamisella olla mahdollista saada jotain ongelmia aikaan...

En tiedä tuosta vauvan kääntymisestä... En osaa yhtään sanoa, miten päin se olisi, kun liikkeet ei vielä tunnu niin säännöllisesti, että osaisin niiden perusteella sanoa. Mutta kai se paineen tunne voisi vauvan kääntymisestäkin johtua? Toivottavasti mielummin niin!

Yhteistyössä