Ärsyttäviä aamuja, ärsyttäviä öitä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Silja.S
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Silja.S

Vieras
Kärvähtää hermot näihin aamuihin. Aiemmin nukkuivat sentään melkein kahdeksaan, nyt nousevat jo ennen kuutta. Huone on pimennetty ja nukkumaanmenoaika 4-vuotiaalla klo 20.00, 6-vuotiaalla klo 20.30-21.00, ovat ulkona päivisin enemmän kuin yhdenkään tuttavani saman ikäiset lapset. Eilenkin aktiivista ulkoilua kuusi tuntia ja monesti ulkoilua tulee päivän mittaan tuotakin enemmän. Itse yksinhuoltajana en voi kuvitellakaan, että valvottaisin pidempään, koska tarvitsen omaakin aikaa ja lapset ovat iltaisin aivan poikkiväsyneitä. Sitä paitsi, ei se ole järkevääkään opettaa lapsia iltakukkujiksi.

Kaikesta tästä huolimatta nuo ovat viime aikoina nukkuneet yönsä tosi heikosti. Ravaavat pissalla, kuuluvat pyöriskelevän sängyissään, isompi väittää näkevänsä painajaisiakin ja olen yllättänyt valvomasta keskellä yötä monta kertaa. Makailee vaan sängyssä silmät auki. Nukun itse aina huonosti ja uneni on hyvin pinnallista ja kevyttä. Herään siis todella pienestä äänestä (wc:n oven aukomisesta, lakanoiden kahinasta, huokailusta, hiljaisista askelista jne.), ja olen jo aivan uuvuksissa näistä öistä ja ylettömän aikaisista ylösnousuista.

Meillä on vähän levottomampaa ollut aina tähän aikaan vuodesta, mutta nyt tämän vuoden kevätkauden rauhattomuus on entistä voimakkaampaa. Onko muilla tällaisia kausikukkujia? Oletteko löytäneet jotain levottomuutta helpottavaa niksiä?

Mulla itsellä unet hatarammat täysikuun aikaan, lapsella ehkä aistittavissa samaa. Muuten huomaan, ettei liikunta välttämättä sitä kunnon yöunta takaa, vaan jos joku kaihertaa mielenpäällä niin ei se uni vaan tule. Eli onkohan lapsillasi joitain huolia?

[QUOTE="vieras";25826783]Mulla itsellä unet hatarammat täysikuun aikaan, lapsella ehkä aistittavissa samaa. Muuten huomaan, ettei liikunta välttämättä sitä kunnon yöunta takaa, vaan jos joku kaihertaa mielenpäällä niin ei se uni vaan tule. Eli onkohan lapsillasi joitain huolia?[/QUOTE]

Ei pitäisi huolia olla, eikä nukahtamisessa ole mitään ongelmaa. Sammahtavat kuin saunalyhdyt heti sänkyyn mentyään. Ei varmaan 5 minuuttia valvo. Unessa pysyminen tässä on nyt suurin ongelma. Ja nämä aikaistuneet ylösnousut.

Mulla saman ikäiset lapset.Nukahtavat klo 21-23 välisenä aikana.Nukkuvat sitten klo 8- 9.30 asti:)

Ilmeisesti lapsesi nukkuvat saman verran kuin minunkin, elleivät jopa vähemmän kuin minun NORMAALISTI. Nyt on joku kausi menossa. Normaalisti lapseni nukahtavat tuohon aikaan kuin sanoin, ja nukkuvat 7.-8.00 asti, mikä on juuri sopiva aika, silloin itsekin nousen ylös. En ikipäivänä valvottaisia lapsia noin myöhään kuin sinä ilman erityistä syytä (esim. harvinaisia vieraita tms.), eikä tämän ole tarkoitus olla kritiikkiä sinua kohtaan. Jokainen toimii itselleen parhaalla tavalla. Saan illalla omaa aikaa ja lapset saavat tarvittavan määrän unta (normaalisti), kun menevät ajoissa nukkumaan, tämä toimii meillä (normaalisti). Esikoisen eskaritaksi on kuitenkin pihassa jo klo 08.20.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
meillä ainakin tytön unia häiritsee täysikuu ja tämä kevät on muutenkin aiheuttanut levottomuutta. Eilen tyttö(2v9kk) meni nukkumaan 20.00 ja heräsi 05.00- nyt olen ihan silmät ristissä, kun ei moneen yöhön ole saanut nukuttua... Toivottavasti tämä meno jossainvaiheessa hiukan rauhoittuu, ainakin viikonloppuna saa sitten yhden yön nukkua kunnolla kun tyttö menee yökylään mamalle ja papalle :D

Alkuperäinen kirjoittaja jassåå;25826812:
meillä ainakin tytön unia häiritsee täysikuu ja tämä kevät on muutenkin aiheuttanut levottomuutta. Eilen tyttö(2v9kk) meni nukkumaan 20.00 ja heräsi 05.00- nyt olen ihan silmät ristissä, kun ei moneen yöhön ole saanut nukuttua... Toivottavasti tämä meno jossainvaiheessa hiukan rauhoittuu, ainakin viikonloppuna saa sitten yhden yön nukkua kunnolla kun tyttö menee yökylään mamalle ja papalle :D

Kyllä kevät vaikuttaa voimakkaasti myös lapsiin, kun valo lisääntyy. Ajattelin, jos joku olisi keksinyt jonkun konstin helpottaa tätä levottomuutta, mutta kylläpä se niin taitaa olla, ettei tähän auta kuin aika. Kyllä se aina itsestään on ohi mennyt, joka vuosi. Tuo silmät ristissä oleminen vaan ei todellakaan ole kivaa!

Ei varmaan auta, mutta kyllä se ohi menee. On vain varmasti joku kausi.
Meillä tuo nuorin on ollut vauvasta saakka aamuvirkku, eikä ole auttanut vaikka kuinka myöhentäisi illalla nukkumaan menoa.
Vauvasta saakka molemmat menneet nukkumaan siinä 19-20. Pienempänä klo 19, mutta nyt kun ovat 2,5v ja 5v niin siinä klo 20 menevät sänkyyn ja alta puoli tuntia niin sammuvat. Aikansa haluavat aina molemmat omiaan touhuta sängyssä.

Nuorimmainen siis herännyt AINA klo 06-07.00. Se on jokin sisäinen kello sillä joka herättää. Pääsääntöisesti herää 06.50, mutta nyt kevään korvilla on noin vajaan viikon verran herännyt jo klo 6.00.
Kevät vaikuttaa.
Kyllä se taas kohta nukkuu sen tunnin pitempään. :)
Vaikkakin itseäni ei haittaa, vaan oikeastaan tykkään että kerkeää enemmän ja paremmin tehdä kaikkea. Ja eipähän tule ongelmia herättää sitten syksyllä päiväkotiin :)

Tuostakohan meilläkin on kyse kun esikoinen (1,5v) on nyt ollut turhan levoton öisin, iltaisin ei millään jäisi sänkyyn vaikka on ihan silmät ristissä, hyvä ettei seiniä päin kävele, yöllä saattaa herätä normaalin kerran tai kahden sijasta kahden tunnin välein (välillä jopa useammin) ja aamulla on tikkana pystyssä jo kuudelta... -.- Tähän asti nukkunut jo jonkin aikaa yöunet 19-7 tai 8 ja puolen päivän aikaan tunnin tai kahden päikyt, nyt meillä alkaa olla rytmi ihan sekaisin kun aamuisin tuo olisi valmis päikyille jo kymmenen aikaan, mutta ne päikyt taas eivät riitä iltaan asti vaan sitten olisi taas illalla nukuttava jolloin yöunille meno taas venyy... huoh... ja mulla on laskettuun aikaan kaksi viikkoa, hurraa :D Mitähän tästä vielä tuleekaan....hermoromahdus?

Meidän 2,5 vuotias pirpana herää kans viiden jälkeen tällä hetkellä, tän ja viime viikon on heränny. Aika virkku on muutenkin, mutta yleensä nukkuu sentään edes kuuteen - puol seiskaan. Voisko se sit oikeesti johtua täysikuusta? Nythän on.. tai sit vaan keväästä. Rasittavaa kyllä!

Yhteistyössä