Ärsyttääkö teitä vieraat jotka kauheasti haluaa auttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laalaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laalaa

Vieras
Meiltä lähti eilen yksi miehen (naispuolinen) serkku, joka on kyllä tosi mukava tyyppi.

Mutta kun se yrittää niin hirveesti olla olematta vaivaksi että mä vaivaannun ihan mahdottomasti! Se kysyy koko ajan miten voisi auttaa, voisko käydä kaupassa, jos se on kaupassa se soittaa ja kysyy pitäisikö jotain tuoda, se tyhjentää astianpesukoneen (eikä tiedä mihin laittaa ne astiat), kattaa aamiaispöydän ennen kuin me ollaan ehditty herätä, kitkee pihalta rikkaruohoja, ja kun mä olin eilen töissä se oli pessyt sen lakanat koneessa (mikä ärsytti mua koska meillä on 7 kilon kone ja on tuhlausta pestä siinä yhtä aluslakanaa ja yhtä pussilakanaa, ja olisin mieluummin pessyt valkoisen aluslakanan erikseen valkopyykissä).

Anoppi on samaa maata ja yrittää ihan hirveästi auttaa esimerkiksi ruuanlaitossa, mikä saa mut aivan hermoromahduksen partaalle.

Kyllä mä aina yritän sanoa että hei istu nyt vaan alas, ei mitään apua tarvita, relaa! Mutta kun se ei auta...

Mä tykkään vieraista jotka vaan istuu ja pitää mulle seuraa kun mä puuhailen! Ja jos mä tartten apua osaan pyytää sitä itsekin!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onko se nyt niin vaikeaa antaa jotain järkevää tekemistä ihmiselle, joka ei halua vaan olla?

voi jestas. LAita meille se seuraavaks. Meidän vieraat sukulaisperheet siis, on aina sellaisia että ne istuu ja odottaa. Mä toimin kun kone ja omat muksut auttaa minkä ehtii. Olisit onnellinen.

Onko se nyt niin vaikeaa antaa jotain järkevää tekemistä ihmiselle, joka ei halua vaan olla?
Eikö se nyt voi ite huolehtia tekemisistään? Ottaa vaikka neuleen mukaan tai jotain?

Kyllähän mä jotain sille kehittelin, mutta toisaalta moni juttu hoituu nopeammin kun ite teen (esimerkiksi tuo astianpesukoneen tyhjennys) eikä tartte neuvoa.

Mä en pahemmin auttele kun olen kylässä, kohteliaisuudesta tarjoan apuani mutta en erityisesti sitä tyrkytä.

Musta on kiva, jos autetaan ruuan teossa, kattamisessa, keittiön siivouksessa jne. mutta pyykkikoneen käyttö on kyllä jo vähän liikaa. Tai riippuu toi auttamisen kivuuskin vähän tilanteesta. Jos ollaan mökillä porukalla, niin saa auttaa ihan niin paljon kun haluaa, mutta jos mä olen kutsunut meille kotiin illalliselle, niin en halua ketään keittiöön. Paitsi ehkä kattamaan ja tiskaamaan;)

Rajansa kaikella. :D siis esim jos oma siskoni tai miehen sisko tai joku muu läheinen ihminen on "kylässä" ja osallistuu talon töihin niin kivahan se vaan on. Mutta ehkä vähän riippuu siitä millä tavalla tuon tekee ja missä asioissa auttaa. Siis nämä maalaisjärkeä käyttävät osaavat itse kysyä minne jokin astia tai esine tulee ja onko jonkun asian tekeminen järkevää.

Mutta viimetalvena meillä oli useamman päivän ajan yksi ystäväni kylässä ja loppuaikana meinasi oikeasti mennä välillä hermot. Kyse on lapsettomasta nelikymppisestä jolla ei siis ole mitään käsitystä mistään lapsiperheen jutuista ja hän sitten sääteli kaikkea oman mielensä mukaan. Muistan kuinka pitkään vierailunsa jälkeen etsittiin vielä silitysrautaa ja milloin mitäkin tavaraa. Ja se jatkuva "mä voisin auttaa siinä ja tässä kun sulla on kuitenkin lasten aknssa niin rankkaa"... :headwall: Siis oikeasti vierailultaan kaipasin vain itselleni seuraa en mitään kotiapulaista (joka vielä oikeasti oli niin hidas ja onneton toimissaan että huomattavasti helpommalla oltaisiin päästy jos olisin tse saanut tehdä nuo).

Ja muutenkin on mielestäni vähän rajaa silläkin kuinka paljon toisten kaappeja mennään penkomaan. Keittiönkaapit ja siivouskaapit - var så god - mutta kun mennään toisten vaatekaapeille ja muille "henk.koht"-laatikoille etsimään jotain (mikä oikeasti löytyisi heti kysymällä ) niin tulee vähän :/ -olo.

Ja myönnetään vielä perään että esim. pyykissä olen sen verran nipo että mies on ihan vapaaehtoisesti myöntänyt pyykkäysvastuun minulle. Siksi tuntuu vähän ärsyttävältä sekin että joku vieras menee sinne säätämään ja yhdistelee pyykkejä koneeseen oman mielensä mukaan pesten väärissä lämpötiloissa jne. Ja siis varsinkin kun tekee tuon ihan huomaamattani, yhtäkkiä vaan huomaan pesukoneen olevan päällä. Ja siis tosissaan hänellä ei edes ollut mitään omia pyykkejä koneeseen menossa vaan suihkusta tullessaan päätti ruveta penkomaan pyykkikoria ja laitella jotain pesuun.

Oli niin tai näin, on aina väärinpäin. Jos serkkusi olisi odottanut viiden tden palvelua, märisisit täällä, kuinka istui pers* sohvassa kiinni ja otti aurinkoa niin pienissä PIKINEISSÄ ;) , etä nyt pistät välit poikki senkin kanssa :headwall:

Minusta on ihan kiva kun joku tajuaa harvoin tarjota apuaan. Tuo pyykkääminen nyt oli hieman liikaa, mutta tuli mieleen, et jos lakana oli tahriutunut jotenkin ja häntä nolotti laittaa se vain pyykkikoriin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Eikö se nyt voi ite huolehtia tekemisistään? Ottaa vaikka neuleen mukaan tai jotain?

Kyllähän mä jotain sille kehittelin, mutta toisaalta moni juttu hoituu nopeammin kun ite teen (esimerkiksi tuo astianpesukoneen tyhjennys) eikä tartte neuvoa.

Mä en pahemmin auttele kun olen kylässä, kohteliaisuudesta tarjoan apuani mutta en erityisesti sitä tyrkytä.

Nojuu..siis eihän emännän tehtävä ole keksiä tekemistä MIEHEN serkulle. Tsiisus. Keksikööt ite tekemisensä tai vaikka mies. Eihän nyt kukaan oleta, että on tulossa johonkin viihdytyskeskukseen kun tulee kylään.

ja en itekkää tykkäis että käytetään pesukonetta ym..siinä meidän tapauksessa pitäis tonkia nimettäin kaappejakin, kun pitäis pesuaineet etsiä ym. Liika on siis liikaa. Eri juttu auttaa vaikka niin, että vie astiat pöydästä tiskipöydälle tai suoraan koneeseen, jos tyhjä.

Alkuperäinen kirjoittaja Riikka:
Minusta on ihan kiva kun joku tajuaa harvoin tarjota apuaan. Tuo pyykkääminen nyt oli hieman liikaa, mutta tuli mieleen, et jos lakana oli tahriutunut jotenkin ja häntä nolotti laittaa se vain pyykkikoriin.
Tää oli se mitä mä kyllä mietin myös, että jos lakana oli vaikka veressä.

Yhteistyössä