Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siksihän on se äitiysloma, että äiti olisi lapsen kanssa. Mutta kuka vie lapsen äitiyslomalla hoitoon? kotihoidontuella hoitaja voi olla äiti tai isä.
No nninhän tuo voisi olla isäkin, mutta siinä tulee vastaan koko suomalaisen yhteiskunnan rakenne- ja asenneongelma. Naisten ja miesten palkat ovat ihan eri tasolla (ja miksei sitten naisvaltaisten alojen palkkoja voida nostaa?), naiset ovat paljon useammin pätkätöissä ja muissa epätyypillisissä töissä. Meidän perhe on hyvä esimerkki: mieheni on täysin kouluttamaton, mutta silti hänellä on vakituinen työ ja kolminkertainen palkka minuun verrattuna. Minä olen korkeakoulutettu, mutta saan vain pätkätöitä ja akateemistenkin töiden palkat ovat aika alhaiset. Ihan kylmästi valitsemme että se joka tienaa enemmän menee töihin. Jos se olisin ollut minä, niin se ei todellakaan olisi ollut mikään ongelma minulle. Toki olisin halunnut pysyä kotona jos näin olisi käynyt, mutta vuorotellen näitä uhrauksia tehdään oerheen hyvinvoinnin eteen.
Ja koti- ja työäiti on siinä ihan oikeassa, että Suomessa epätyypillisten töiden tekijät ovat todella hankalassa asemassa, ja koko yhteiskunta on rakennettu sen varaan että joko äiti on kokopäivätöissä tai sitten ei. Ei esim. oteta huomioon pätkätöitä, projektitöitä, freelancetöitä, TTT-töitä. Tai lyhennettyä työaikaa. Tiedän niin monta esimerkkiä siitä miten nämä eivät toimi hyvin perheen kannalta. Esim. yksi tuttavani teki lyhennettyä työpäivää kun hänen lapsensa aloitti koulun. No, palkka pieneni kun työtunnit vähenivät, mutta työtehtävät pysyivät samoina, eli teki sitten kotona illalla töitä sen sijaan että olisi saanut kaiken töissä tehtyä (ja kyllä koetti muuttaa asiaa, onnistumatta).
Tiedän todella monia jotka eivät halua laittaa laspiaan kokopäivähoitoon, vaan hoitavat lapset muilla järjestelyillä kun käyvät öisin tai viikonloppuisin keikkatöissä tai tekevät kotona freelancetöitä. Heitä ei yhteiskunta tue juuri ollenkaan, vaikka nämä päivähoidosta poisjäänet lapset säästävät suuria summia yhetiskunnalle.