Ärsyttää miehen tytön käytös joululahjasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusperheen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusperheen äiti

Vieras
Miehen tyttö on toivonut lahjaksi sikakallista puhelinta, joka sitten luvattiin ostaa. Mies osti sen tuossa muutama päivä sitten ja nyt on alkanut kinuaminen lahjasta. Pitäis kuulemma saada heti. Pitäis lähteä hänelle viemään, hän kun ei meillä ole käynyt varmaan pariin kuukauteen.

Mä sanoin, että ei sitä ennen joulua anneta. Mies olis ollu heti viemässä ja perusteluna se, että ne aukoo jo marraskuussa joululahjoja. Mitä helvetin järkeä on ostaa edes mitään joululahjoja, jos ei malta odottaa jouluun? Nyt mä olen sitten se ilkeä ämmä (tytön mukaan), kun hän ei lahjaa saa ennen joulua.

Oman tytön lahja on odottanut nurkassa jo kuukauden (on sellainen minkä tyttö tietää ja mitä on halunnut tosi pitkään), eikä hän ole edes pyytänyt sitä ennen joulua. Kiltisti odottaa vaan.

Molemmat tytöt ovat yläasteelaisia eli pitäis jo osata odottaakin.

Niinhän se on,omat lapset ja vieraat kakarat :) olet aikas kamala äitipuoli jo tämän kirjoituksen perusteella, ei ole ihme, ettei lapsi ole isäänsä tavannut aikoihin.

Kasvatus on jossain kohtaa unohtunut. Kyllä meilläkin 5v tahtoo kaikki heti mulle nyt, mutta tietää että joitain asioita odotetaan kauemmin ja toisia vielä kauemmin.

Paljonko maksaa sikakallis puhelin?
Kyllä meilläkin on joskus avattu lahjat etukäteen. Muistan kuinka itseäni piinattiin pienenä, vielä aattonakin mahdollisimman myöhään. Omia lapsia en viitsi laittaa odottamaan kun en saa siitä mitään kiksejä itse. Meillä joskus joulua vietetty jo päivää aikaisemmin. :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niinhän se on,omat lapset ja vieraat kakarat :) olet aikas kamala äitipuoli jo tämän kirjoituksen perusteella, ei ole ihme, ettei lapsi ole isäänsä tavannut aikoihin.

Heh, hyvä yleistys. Mitä tekemistä äitipuolella on sillä ettei lapsi halua tavata isäänsä?

Meillä on lahjat piilossa siihen asti ku pukki tulee joten ei ole tarvinu lasten kerjätä niitä aikaisemmin. Ovat kyllä sen verran pieniä että uskovat täysillä pukkiin.
Minä olen "joutunu" odottaan lapsena ja isompanaki aattoon asti ja iltaan asti lahjojen saamista, mutta en mä sitä minään piinaamisena kokenu.

Alkuperäinen kirjoittaja PatsyStone:

Heh, hyvä yleistys. Mitä tekemistä äitipuolella on sillä ettei lapsi halua tavata isäänsä?

Jos on kovin vittumainen akka, niin ei kai se lapsi sinne halua mennä, urpo!

Anna viedä puhelin sille lapselle, älä välitä. Niin mäkin nykyään teen, ja pääsen paaaljon vähemmällä. Jos lähivanhempi ei osaa lastaan kasvattaa, niin siihen ei ole paljon vaikiuttamista, on aika sama mitä lapselle yrittää opettaa joka toinen viikonloppu (tai teillä vielä harvemmin), koska valtaosan ajasta joku muu tekee kasvatustyön.

Mä kyllä tykkään tytöstä ja on aiemmin meillä ollut paljonkin. Ja paljon jopa niin, että mies ei ole ollut edes kotona. Ja onpa ollut jopa silloin meillä, kun miehen kanssa asuttiin jonkin aikaa eri osoitteissa. Silloin ei käynyt isällään ollenkaan. Se, että ei ole nyt käynyt, on kyllä kiinni ihan tytön ja isän väleistä, ei musta.

Mä nyt vaan tarkoitin, että kyllä mun mielestä joululahjat annetaan jouluna. Ja mun mielestä puhelin on sikakallis, kun se maksaa 300e. Eikä mua harmita yhtään se, että ostettiin toi puhelin. Yhdessä miehen kanssa siitä sovittiin.

Harmittaa vaan, kun minusta on nyt tehty se ilkeä ihminen. Mutta jos nyt olis annettu se puhelin, niin sitten olis jouluksi pitänyt ostaa jotain muuta. Tyttö sanoi, että hän haluaa sen puhelimen nyt, ostakaa sitten joululahjaksi jotain muuta.

Onko tällä tytöllä nyt toimivaa puhelinta? Jos on, varmasti jaksaa odottaa uutta puhelinta jouluun. Mä olen omille lapsilleni antanut joskus juuri kännykän etukäteen, jos sen hetkinen kännykkä on lakannut toimimasta.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä kyllä tykkään tytöstä ja on aiemmin meillä ollut paljonkin. Ja paljon jopa niin, että mies ei ole ollut edes kotona. Ja onpa ollut jopa silloin meillä, kun miehen kanssa asuttiin jonkin aikaa eri osoitteissa. Silloin ei käynyt isällään ollenkaan. Se, että ei ole nyt käynyt, on kyllä kiinni ihan tytön ja isän väleistä, ei musta.

Mä nyt vaan tarkoitin, että kyllä mun mielestä joululahjat annetaan jouluna. Ja mun mielestä puhelin on sikakallis, kun se maksaa 300e. Eikä mua harmita yhtään se, että ostettiin toi puhelin. Yhdessä miehen kanssa siitä sovittiin.

Harmittaa vaan, kun minusta on nyt tehty se ilkeä ihminen. Mutta jos nyt olis annettu se puhelin, niin sitten olis jouluksi pitänyt ostaa jotain muuta. Tyttö sanoi, että hän haluaa sen puhelimen nyt, ostakaa sitten joululahjaksi jotain muuta.

Eli jos te antaisitte sen nyt ettekä jouluna mitään niin alkais kiukuttelu kun ette antaneet mitään joululahjaksi vaikka se puhelin olikin se joululahja...

Mä en nyt ihan ymmärrä syytä siihen, ettei lahjaa voisi antaa etukäteen. Menettääkö se jotenkin osan merkityksestään, vai miten? Kun isälle ja tytölle sopisi tuo menettely, miksi sun pitää olla heidän sopimuksensa esteenä?

Voisitko selittää lisää, että ymmärtäisimme paremmin?

Muoks: Jaa, no jos vielä pitäisi jotain muuta ostaa, niin sitten ymmärrän tilanteen paremmin. Ainakin omalle lapselleni tekisin selväksi, ettei muuta tule, vaikka saisikin puhelimen etukäteen.

On hänellä toimiva puhelin. Ja ei tule meille jouluksi, mutta viedään lahjat (oma ja mummon) päivää ennen aattoa. Ehkä tosiaan helpommalla pääsis, kun antais lahjan jo nyt. Ja tiedän sen, että opittujahan nämä käytösjutut on. Tyttö on kyllä muuten ihan hyväkäytöksinen ja fiksu tyttö. Tämä nyt vain tuli mulle vähän yllätyksenä. Mä kun en ole koskaan edes ajatellut, että joululahjat annettaisiin etukäteen.

Peesailen sinua täysillä. Kyllä tuon ikäisen jo pitää voida vähän odottaakin. Nuoret on vähän kaikki heti mulle nyt, mutta aikuisten täytyy vaan jarrutella. Toivottavasti sinulle tulee mukava joulu!

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu -:
Mä en nyt ihan ymmärrä syytä siihen, ettei lahjaa voisi antaa etukäteen. Menettääkö se jotenkin osan merkityksestään, vai miten? Kun isälle ja tytölle sopisi tuo menettely, miksi sun pitää olla heidän sopimuksensa esteenä?

Siis tytölle pitäis ostaa sitten uusi joululahja. Pitäis kuulemma olla aukaistavaa kuitenkin jouluaattonakin. Eli siinä syy.

Alkuperäinen kirjoittaja äitipuoli myös:
Anna viedä puhelin sille lapselle, älä välitä. Niin mäkin nykyään teen, ja pääsen paaaljon vähemmällä. Jos lähivanhempi ei osaa lastaan kasvattaa, niin siihen ei ole paljon vaikiuttamista, on aika sama mitä lapselle yrittää opettaa joka toinen viikonloppu (tai teillä vielä harvemmin), koska valtaosan ajasta joku muu tekee kasvatustyön.

Mä peesailen tätä. Noudattakaa te kotonanne omia sääntöjä ja antakaa tytölle se lahja jo nyt. Kunhan vain muistaa ettei niitä paketteja ole sitten lisää tulossa...ellei teillä siis ole jossain vielä jotain lisää niin sitten tietty tilanne on siltä osin toinen.
Meillä muksu vinkuu ja vonkuu lahjoja etukäteen...oon vaan koittanut jaksaa perustella tuolle murkulle että mitä varten niitä sitten sanotaan joululahjoiksi jos ei niitä anneta vasta jouluna ja mikä poru sitten nousee kun jouluna ei tule "tarpeeksi" paketteja.

Tiedätkö, minusta SINÄ olet aivan oikeassa tässä asiassa :)! Joululahjat annetaan jouluksi ja avataan jouluna. Lahjoja ei vaadita, niitä saadaan. Jätä silti lopullinen päätös miehellesi äläkä moiti nuorta huonon kasvatuksen tuloksista. Miehesi ja tämän ex-vaimo ovat menneet tuossa harhaan. Yritä silti ylläpitää hyvää suhdetta miehesi tyttöön - se voi olla tytölle myöhemmin tärkeä juttu :).

Tää kirjoitushan poikkeea täysin tuosta sun ekasta :o kyllä saat syitä hakea itsestäsi, vaikka muuta yrität esittää!

No kyllä minä ymmärrän omalla tavalla ap:ta.

Etälapsi pyytää kallista lahjaa (jonka saa), mutta ei vaivaudu edes käymään , en minäkään sitä lahjaa etukäteen antaisi.
Ja vaikka kävisikin, en antaisi silti. Yhtä hyvin se puhelin voisi olla vielä ostamatta. Toisekseen ylä-aste ikäinen tietää kyllä että jokaista toivetta ei voi toteuttaa.
En minä synttärilahjojakaan anna 1kk etukäteen.

Siis tytölle pitäis ostaa sitten uusi joululahja. Pitäis kuulemma olla aukaistavaa kuitenkin jouluaattonakin. Eli siinä syy.

Juu, huomasinkin pointtisi sitten toisesta kirjoituksesta ja muokkasin edellistä vastaustani.

Tässä kohden kannattais kysyä tytöltä, että jos hän haluaa puhelimensa nyt niin se on mahdollista, mutta muistaako sitten jouluna että miksi ei teiltä ole tulossa lisää paketteja.

Tässä taas katkera lähivanhempi, joka ei voi kestää, että exällä on uusi puoliso ja tällä puolisolla hyvät välit miehensä lapsiin.

Miksi ihmeessä ap haukutaan, kun on ostanut tytölle JOULUlahjan, joka annetaan JOULUNA? Eihän perheessä muutkaan saa lahjoja ennen joulua.

Yhteistyössä