Aluksihan oli kaupoilla sitä innostusta pitää auki sunnuntaisin, kun siihen tuli lupa, mutta pikku hiljaa ovat lopetelleet sunnuntaimyyntiä, koska se ei kannata. Ei minunkään kotikaupungissa ole kuin Siwat auki sekä Prisma ja CM 12-18. Satunnaisesti on vaatekauppoja auki keskustassa, mutta enemmän kun on jotain tapahtumia tai yhteisesti sopivat, että nyt pidetään avoinna tänä sunnuntaina. Mäkin itseasiassa yllätyin kun tänä kesänä menin sunnuntaina kaupungille. Eipä siellä mitään ollut auki, vaikka viime kesänä oli. Ei se mitään kuitenkaan, ymmärrän hyvin kauppiasparkoja, kun itsekin olen yksi heistä...
Off topic pakko kertoa... Viime viikolla päivystin meidän kaupassa (meillä on askarteluun, sisustukseen ja rakentamiseen liittyvä erikoisliike), kun puhelin soi puolilta päivin. Koko päivän oli ollut todella hiljaista, kuten kesäisin usein on kun ihmisillä on muuta puuhaa kuin esim. askarrella. Puhelimessa oli asiakas, joka tiedusteli aukioloaikoja. Kerroin, että vielä neljä tuntia olemme avoinna, eli klo 16 suljen liikkeen. Asiakas vastasi." Voi ei!! Onko sinun ihan pakko lähteä heti neljältä?" Sympaattisena ihmisenä kysyin, että mahtaako asiakas itse päästä töistään neljältä, eikä siksi ehdi meille ennen sulkemisaikaa? Mielessäni ajattelin, että voin hetken odottaa jos tästä on kyse. Asiakas vastasi: "Ei...mä oon kyllä kesälomalla, mutta kun täällä on niin ihana ilman ulkona, ettei malttaisi lähteä. Istun täällä meidän pihassa aurinkotuolissa." :O Olin niin äimänkäkenä, etten saanut sanottua muutakuin "Ai". Neljä tuntia on aikaa ja kehtaa sanoa jollekin ihmiselle, joka istuu töissä, että kuule voisitko olla ylitöissä kun mä otan aurinkoa...
No tää on ihan offtopic eikä liity mitenkään asiaan, mutta tuli mieleen tuosta harmituksesta kun kaupat ei oo auki kaikkina päivinä.