Ärsyttää, kun ihmiset luulee tietävänsä kaiken lastenhoidosta!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ärsyyntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

Ärsyyntynyt

Vieras
Parhaimpia tietäjiä ovat ne, joilla ei itsellään ole lapsia. Heille kaikki on niin päivänselvää ja helppoa. Ja todellisuudessa ei mitään käsitystä siitä, miten raskasta yhdenkin lapsen hoitaminen on.

Ja sama jatkuu. Yhden lapsen äidit ihmettelee kaksilapsisten perheiden touhua, kaksilapsiset nelilapsisten. Olevinaan ollaan niin tietäviä, vaikka oikeasti ei ole kokemusta siitä, millaista voi olla.

Itsekin syyllistyn tähän. Mulla kaksi ja monesti päivittelen isompien perheiden kaoottista elämää. Ikään kuin mulla ois varaa kritisoida, kun en tiedä millaista isomman katraan pyörittäminen on.

Silti ärsyttää, kun joku yhden vastasyntyneen äiti tulee kritisoimaan meidän elämää. Se on hiukka toisenlaista uhmaikäisen kolmevuotiaan ja yksivuotiaan kanssa kuin yhden kiltin 20h vuorokaudessa nukkuvan vauvan kanssa.

No johan sä olet tietämätön jos et tuollaista tiennyt että tottakai kaikki tietää kaiken aina kaikesta :D

No joo olen törmänny tuohon samaan,25w(tottakai ikä mainittava)lapseton kaveri kritisoi jatkuvasti miten pitäisi tehdä yms ja miten hän tekisi :kieh: ÄRSYTTÄVÄÄ!

Mulla ei ole vielä omia lapsia, mutta lapsista on todella paljon kokemusta, omille pienimmille sisaruksilleni olen ollut kuin äiti ja teen lastenhoitajan töitä. Tiedän kyllä ettei lapsiperheen arki ole aina ruusuilla tanssimista ja koliikkivauvoja on olemassa jne.. Mutta toisaalta rakastan lapsia yli kaiken ja varmaan nauttisin sellaisen omankin suurperheen pyörittämisestä.. Tai sitten väsyisin :D

Joillekin tuntuu olevan kova pala myöntää, että ehkä niissä omissa kasvatusmenetelmissä voi ollakin jotain vikaa. Ja sen voi huomata lapsetonkin ihminen.

Olen huomannut, että viisaimpia kuvittelevat olevansa ne parin lapsen äidit..

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Joillekin tuntuu olevan kova pala myöntää, että ehkä niissä omissa kasvatusmenetelmissä voi ollakin jotain vikaa. Ja sen voi huomata lapsetonkin ihminen.

:o Oikeesti en voi kun nauraa sun kommentilles :laugh:

taitaa olla kokemuksen syvä rintaääni parin lapsen äidiltä :D

ootko lähiaikoina saanut kolmannen? vaiko saitko esikoisen jälkeen kaksoset?

Alkuperäinen kirjoittaja sockervadd:
Mulla ei ole vielä omia lapsia, mutta lapsista on todella paljon kokemusta, omille pienimmille sisaruksilleni olen ollut kuin äiti ja teen lastenhoitajan töitä. Tiedän kyllä ettei lapsiperheen arki ole aina ruusuilla tanssimista ja koliikkivauvoja on olemassa jne.. Mutta toisaalta rakastan lapsia yli kaiken ja varmaan nauttisin sellaisen omankin suurperheen pyörittämisestä.. Tai sitten väsyisin :D

Onhan se kokemus aina eduksi, mutta yleensä jokainen perhe itse tietää, mikä heillä toimii, mikä ei. Lapset on niiiin erilaisia kaikki, että jokainen puolituttukaan ei tiedä mikä toimii missäkin tilanteessa. Toki lastenhoito silti hoituu siltä puolitutultakin, mutta niitä kaikkitietäviä neuvoja, jotka on niitä ehdottomia oikeita, ei ehkä kannata aina tyrkyttää =)
Nii ja ei tää ollut suoraan sulle, tuli vaan mieleen sun tekstistä :)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄläItkeBaby:

Täytyy ihmisen olla yksinkertainen, jos kuvittelee voivansa neuvoa muita lapsen kasvatuksessa vain omien lastensa perusteella.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Onhan se kokemus aina eduksi, mutta yleensä jokainen perhe itse tietää, mikä heillä toimii, mikä ei. Lapset on niiiin erilaisia kaikki, että jokainen puolituttukaan ei tiedä mikä toimii missäkin tilanteessa. Toki lastenhoito silti hoituu siltä puolitutultakin, mutta niitä kaikkitietäviä neuvoja, jotka on niitä ehdottomia oikeita, ei ehkä kannata aina tyrkyttää =)

Juu enkä mä esim perheissä joissa olen hoitamassa lapsia lähde neuvomaan miten asioita pitäisi lähteä muuttamaan vaan kunnioitan jokaisen perheen omia kasvatusjuttuja ellei niistä ole lapsille haittaa esim jos lasta lyödään (sellaiseen puutun). Tietenkin sitä mielessä aina ajattelee joistakin jutuista, että jos mulla olisi lapsia niin en ikinä kyllä tee noin ja noin :)

Täytyy ihmisen olla yksinkertainen, jos kuvittelee voivansa neuvoa muita lapsen kasvatuksessa vain omien lastensa perusteella.
apua ja vinkkejä voi antaa,lapseton siihen harvemmin kykenee jos ei ole koliikkia yms kokenut vai voiko?
On eri asia antaa käytännön vinkkejä kuin suoraan sanoa että kyllä mä tiedän miten toi menee ja miten pitäisi homman toimia..

jokainen laps on erilainen.

Vaikka saitkin kommentistasi aikamoista kritiikkiä, niin täytyy sanoa, että olen sun kanssa samoilla linjoilla tuon ekan lauseen kanssa. Monesti väitetään lapsen olevan villi, tai jopa adhd, vaikka vika onkin vain vanhempien kurinpidossa. Helppo vedota lapsen vaikeuteen, jos itse ei osaa/viitsi olla johdonmukainen kurinpitoasioissa.

Sitten taasen aloitukseni varsinaiseen aiheeseen. Se lapsetonkin saattaa huomata, että jotain on pielessä, mutta yleensä sen neuvoilla ei ole mitään virkaa, kun ne ei perustu kokemukseen. Nää on just niitä, jotka esim. synnyttämään mennessä sanoo hoitavansa homman luomuna ja sitten ekan synnytyksen jälkeen kun kysyy, niin onkin käytetty epiduraalia, ilokaasua jne. Kun ei tiedä mistä puhuu, niin ei tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Minä olen lapsityössä ja ehtinyt kerätä kokemusta vuosien ajan lähtien vastasyntyneistä. Silti oma lapsi on aivan eriasia ja erilainen kun ne hoitamani vauvat. Hän ei nukkunut paljoa edes vastasyntyneenä, ei jäänyt sänkyynsä jne...Siskoni on myös samassa ammatissa ja hemmetin ärsyttävä tyrkyttäessään teorioitaan ja neuvojaan
:headwall: kuinka poikaa tulisi hoitaa ja kasvattaa. Ja omia muksuja hällä ei ole. Nähdäämpä sitten kun hän on äiti kauasko potkii teorioilla jos lapsi ei toimikaan halutusti :kieh: Ja siis kyse siitä että ei ole yhtä tapaa syöttää, nukuttaa jne. Toisella siskolla on kaksi lasta ja hänkin ärsyntyy ajoittain tähän neuvontaan. Olenkohan itse ollut yhtä ärsy jonkun mielestä kun ei vielä lasta ollut :whistle:

Heh.. itsellä taas on ollut se että siskoni ikää 24, lapseton, antoi neuvoja miten lähteä lasten kanssa liikkeelle, niin että päästään ajoissa ovesta ulos. Kun ei voi ymmärtää ruoka-aikoja, päiväuniaikoja jne.. On muuten tulossa huomenna meille, saas nähdä kuinka paljon saan taas hyviä neuvoja miten toimia toisin eli paremmin! :)
Joo, ärsyttää itseänikin yleisesti tuollaiset ihmiset.

Totta.. mut oompa huomannu, että ääni muuttuu kellossa, kun omia tulee.

Mä tiedän kaiken mun lapsien hoidosta. Muiden lapsienhoidosta en tiiä yhtään mitään. Mulla mielipiteet ja tavat on muuttuneet ajan myötä paljonkin.

Kovin monilla tuntuu olevan neuvokkaita lapsettomia siskoja. Siinä asiassa mulla on käynyt tuuri. Mun siskolla ei ole yhtään lapsia. Ei tyrkytä ikinä neuvoja, vaan päin vastoin päivittelee miten me jaksetaan moista rumbaa. On apuna tosi paljon.

Tätä viimeistä lausetta en kahden lapsen, loppuvuodesta kolmen lapsen äitinä allekirjoita. Kuvittelin ensimmäisen lapseni kanssa olevani aika osaava ja taitava äiti. Meillä oli tiukat rutiinit, ja arki rullasi, kotityöt tehtynä ajallaan. Ja syyllistyin päivittelemään joidenkin lapsiperheiden elämää, siis joissa oli enemmän lapsia. Kun meidän poika syntyi, ei mikään esikoisen kanssa hyväksi havaittu ollut pojan kohdalla toimiva menetelämä. Poika on tempperamenttinen, ja valvoi todella paljon. Siinä sai opetella aivan kaiken alusta, ihan jo sen että arki toimii edes jotenkin. Ja olen oppinut sen, että joka ikinen päivä voi oppi uutta niin lapsistaan kuin itsestään. Enemmänkin mielestäni se äidistä itsestään kiinni kuinka viisas luulee olevansa, ei lasten lukumäärästä.

Olimme viime kesänä yhden kaverini ja lastemme (samanikäiset pojat, silloin 1v. 5kk) kanssa rannalla. Kaverini poika on mietiskelevää ja paikallaan viihtyvää tyypiä, myös hiukan arka ja ujo kun taas omani on tosi vilkas, liikunnallinen eikä pelkää mitään. Jouduin siis juoksemaan poikani perässä pitkin poikin aluetta (eikä oikein päästy keskustelemaan ja viettämään aikaa yhdessä); poikaani kun kiinnosti kaikki; vesileikit ja isompien lasten pallopelit, ja kaikki uusi: kaverini totesi tähän että kyse on kasvatuksesta, hänen poikaansa on kasvatettu niin että osaa leikkiä maltillisesti eli piilov..tuili minulle siis etten ole osannut kasvattaa poikaani siten että viihtyisi vähän aikaa aloillaan :laugh: Olin aika hämmästynyt tästä kommentista, tempperamenttierot noiden kahden välillä ovat niin isot.. totesin vain että tervetuloa kasvattamaan tälläistä menijää... :D

Totta tosiaan. Lapset kun ovat yksilöitä eivätkä juuri sellaisia kuin sinun omat kullannuppusi aikoinaan olivat.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Vaikka saitkin kommentistasi aikamoista kritiikkiä, niin täytyy sanoa, että olen sun kanssa samoilla linjoilla tuon ekan lauseen kanssa. Monesti väitetään lapsen olevan villi, tai jopa adhd, vaikka vika onkin vain vanhempien kurinpidossa. Helppo vedota lapsen vaikeuteen, jos itse ei osaa/viitsi olla johdonmukainen kurinpitoasioissa.

Sitten taasen aloitukseni varsinaiseen aiheeseen. Se lapsetonkin saattaa huomata, että jotain on pielessä, mutta yleensä sen neuvoilla ei ole mitään virkaa, kun ne ei perustu kokemukseen. Nää on just niitä, jotka esim. synnyttämään mennessä sanoo hoitavansa homman luomuna ja sitten ekan synnytyksen jälkeen kun kysyy, niin onkin käytetty epiduraalia, ilokaasua jne. Kun ei tiedä mistä puhuu, niin ei tiedä.
Eilen oli just tuollainen vanhempi 'kauhukakaroissa', Nannykään ei saanut äitiä ymmärtämään käytöksensä vääryyttä.
Lapset olivat kuin petoja, aivan äidin käsittämättömän käytöksen johdosta.
Onneksi perheen isäpuoli jotain tajusi ja halusi muutosta.

Yhteistyössä