Alkuperäinen kirjoittaja ehdotan:
että ystävällisesti otat puheeksi, että ette tarvitse raha-apua. Että sinua huolestuttaa ennemminkin jos hän vähistään antaa kun teillä ei akuuttia tarvetta.
Muuhun apuun sanoisin, että pyydät kyllä apua jos sitä tarvitset. Muutoin toivottaisin mummon tervetulleeksi leikkimään lapsen lapsensa kanssa sovittuina aikoina. Ja annat heille sitten tilaa touhuta keskenään teillä.
Kun minun lapset olivat pieniä, niin sekä omat vanhempani että miehen vanhemmat pitivät tiivistä yhteyttä. Plus yksi kummi. Kaikki kävivät vähintään kerran viikossa leikittämässä lapsia aivan alusta asti. Annoin aina heidän touhuta keskenään mitä halusivat. Itse siivosin, laitoin ruokaa, kävin asioilla, milloin mitäkin. Välillä otin vaikka tirsat.
Lapsilla ja sukulaisilla on tosi tiiviit ja lämpivät välit. Lähempänä kolmea ikävuotta ovat aloittaneet omasta aloitteestaan satunnaiset yökyläilyt sukulaisissa. Ilman ongelmia.
Koskaan en ole minä kokenut, että he tuppautuvat meidän elämään. Mutta toki siinä on taikana myös se, että he kaikki ovat normaaleja, sivistyneitä ihmisiä. Eivät utele, tungettele tai muutoinkaan hössötä. Vaan kaikki välit ovat luontevia.
Nyt kun lapset ovat koululaisia, jatkuu tiivis yhteydenpito edelleen. Isovanhempien jo ikääntyessä, olemme vuorostamme me enemmän heidän apunaan.
Juurikin noin olen toiminut, kuten alussa kehoitit tekemään. Olen sanonut rahoista, etten halua ottaa vastaan, joskus olen tosi jyrkästi joutunut kieltäytymään. Sen sijaan jos lapsille jossain talvihaalarissa haluaa avustaa tmv. lasten hyväksi - niin se on ok, tietyn rajoin.
Avun tarjoamisesta olen vain kieltäytynyt, ja vaihtoehtona olen ehdottanut että tulee käymään kylässä. Joskus tulee, joskus ei. Harvemmin tulee. En ole varsinaisesti aihetta nostanut pöydälle, koska anoppi on TODELLA herkkä ottamaan nokkiinsa. Kerran olen totaalisesti suututtanut kun puutuin vastaavanlaisiin asioihin
Ja pelkään että jos jostain vielä aukaisen suuni, niin anoppi etääntyy vielä enemmän. Ei osaa ottaa kritiikkiä vastaan. Joskus oltiin tosi läheisiäkin, ennen lapsia..
Omien vanhempieni ja oman puolen sukuni kanssa on toiminut noin miten teilläkin. Välit ovat läheisiä kaikilla, käydään puolin ja toisin kylässä tosi usein. Heidän kanssaan kaikki on sujunut paljon luonnollisemmin. Omat vanhempani eivät tarjoile rahaa tai siivousapua - siksi onkin ollut helpompi itse lähestyä heitä noissa asioissa kun tarvetta esim. lastenhoidolle on tullut.