ärr! Ärsyttää olla näin ujo ja arka! Pitäis neuvolaan soittaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja arkajalka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

arkajalka

Vieras
.. mutta jännittää ihan sikana! Sydän hakkaa niin, että tulee kohta rinnasta ulos, hikeä pukkaa ja pissattaa koko ajan.

Koko ajan taistelen itseni kanssa.
"Eih, ei mun tarvi soittaa"
"TARVIIPAS! Pakko on, soitat heti"
"Kyllä vielä kerkee, ei tässä mikään kiire"

Huoh, miten pääsis eroon tästä aivan älyttömästä ujoudesta ja itsensä nolaamisen pelosta.

Kannattaa pyytää apua paikallisesta mielenterveystoimistosta, tuollaiset oireet ovat heille tuttuja, voivat antaa ohjeita, millä jännitystä pystyy helpottamaan, ja voit saada vaikka lääkitystä oireisiin. Tuollaisiin jännitysoireisiin ei ole aina pakko käyttää psyykelääkkeitä suinkaan, vaan monilla toimii hyvin esim. Propral-niminen beetasalpaaja, joka laskee hieman pulssia ja verenpainetta, ja helpottaa noita jännityksen aiheuttamia fyysisiä olotiloja, jolloinka selviät jännittävistä tilanteista paremmin, ja sitä kautta huomaat, että eihän tähän kuollutkaan :) Kannattaa vaan mennä puoliväkisin jännitystä ja hermostumista aiheuttaviin tilanteisiin, kun huomaa, että ei tapahtunut mitään pahaa, noloa, ikävää, niin alat ehkä tottumaan, ja osaat rentoutua tilanteissa paremmin. Tsemppiä!

Mikä on pahinta mitä vois tapahtua jos soitat? Siis jos nyt mietit loppuun tuon nolotus-skenaarion, niin mikä on se pahin lopputulos mitä pelkäät ja joka estää sua soittamasta? En tiedä saatko tästä mun ajatuksesta nyt kiinni, yritän jotenkin tässä saada sua tajuamaan että useimmiten jos joku asia nolottaa ja jännittää etukäteen niin jos sen koko asian käy ensin mielessään läpi ja miettii että jos ne omat pelot ja jännityksen aiheet meniskin just niin huonosti kuin itse pelkää ja mitä siitä sitten seuraisi, niin huomaa ettei se kuitenkaan olisi mikään "maailmanloppu" itsellekkään.

Huh, soitin. Ja eihän se niin kauheeta ollu. (taaskaan)

Olen yrittänytkin hakeutua noihin jännitystä aiheuttaviin tilanteisiin ja aina ennen sitä tilannetta olen ihan paniikissa ja tekis mieli juosta karkuun, mutta jalat vaan vie sinne tilanteeseen. Ja kun tilanne on ohi niin huomaan, että sehän olikin ihan ok juttu eikä ollenkaan niin paha. Mutta sama toistuu aina vaan.

Nyt vasta olen uskaltanut alkaa puhumaan mieheni sukulaisille ilman mitään pelon tuntemuksia eikä sydämeni hyppää kurkkuun, kun ollaan menossa miehen sukulaisille käymään.

• Tykkää
Reactions: Zucchini ja Minni:)
[QUOTE="aapee";28862771]En mä edes tiedä mikä.. Varmaan se jos soitan ihan turhaan ja ei oo mitään hätää. Vaikka ovatkin sanoneet, että jos jotain kysyttävää on niin saa soittaa ja kysyä.[/QUOTE]

sitten vaan soitat, hyvin se menee! Puhelun jälkeen huomaat, että selvisit siitä :) Kun teet sellaisia asioita mitkä jännittää yhä uudestaan ja uudestaan, etkä anna jännitykselle valtaa alat huomaamaan, ettei sua enää jännitäkkään samalla tavalla. Sun asia mikä se sitten onkaan on aivan yhtä tärkeä siinä missä kenen muunkaan! :)

[QUOTE="aapee";28862771]En mä edes tiedä mikä.. Varmaan se jos soitan ihan turhaan ja ei oo mitään hätää. Vaikka ovatkin sanoneet, että jos jotain kysyttävää on niin saa soittaa ja kysyä.[/QUOTE]

Eihän se turha soitto sillon ole, jos saa tietää ettei ole mitään hätää. Mä ton tyyppisissä jännitystilanteissa mietin aina kummasta kärsin mieluummin; siitä etten soita/tee jotain ikävää juttua ja sitten se kaihertaa kokoajan mielessä ja harmittaa ja epävarmuus jää jäytämään vai kestän sen hetkettäisen epämukavuuden ja jälkeenpäin on hyvä ja varma olo. Tsemppiä!

[quote="aapee";28862811]huh, soitin. Ja eihän se niin kauheeta ollu. (taaskaan)

olen yrittänytkin hakeutua noihin jännitystä aiheuttaviin tilanteisiin ja aina ennen sitä tilannetta olen ihan paniikissa ja tekis mieli juosta karkuun, mutta jalat vaan vie sinne tilanteeseen. Ja kun tilanne on ohi niin huomaan, että sehän olikin ihan ok juttu eikä ollenkaan niin paha. Mutta sama toistuu aina vaan.

Nyt vasta olen uskaltanut alkaa puhumaan mieheni sukulaisille ilman mitään pelon tuntemuksia eikä sydämeni hyppää kurkkuun, kun ollaan menossa miehen sukulaisille käymään.[/quote]

hyvä hyvä!=)

Yhteistyössä