Ennanniina: Kun meidän pojat kotiutui n.2,5 kiloisina, niin heille oli asetettu minimivuorokausiannokseksi 350ml/vrk äidinmaitoa. Suositus oli 400-450ml. Eli jos syötät 3 h välein, niin kerralla tulisi mennä vähintään 40ml. Käytännössä joku kerta voivat syödä enemmän ja välillä vähemmän. Ja jos syövät esim. 2h välein silloin tällöin, niin ei tietenkään tarvitse mennä niin paljon kerralla. Toisaalta äidinmaidon koostumus voi olla lirua tai tosi tuhtia ja vauvojen aineenvaihdunta niin erilainen, että toinen voi saada tarvitsemansa ravinnon paljon pienemmästä määrästä kuin toinen. Korvike myös sulaa hitaammin joten älä ihmettele jos rinnalla olon jälkeen tulee nopeammin nälkä kuin korvikkeen.
Mulla oli kans ensimmäiset päivät suuri huoli, että saako pojat tarpeeksi ruokaa, kun oli tottunut syöttöpunnituksilla varmistamaan sen maidon saannin! Nyt olen kuitenkin huomannut, että vauva on saanut tarpeeksi ruokaa, jos se on tyytyväinen rinnalla olon jälkeen. Jäävät hamuamaan kyllä kaikkea mahdollista, jos eivät ole saaneet mahaa täyteen
Kyllä sullakin helpottaa kun pääset ensimmäisen päivien ohi ja huomaat, että kaikki menee hyvin.
Mä kans pumppailen maitoa silloin kun pystyn ja isä sitten syöttää yhden syötön yöllä ja silloin pullosta on yleensä mennyt n. 70ml kerrallaan, mutta pojat onkin jo yli kolmekiloisia.
Kaksosten imetyksessä on kyllä paljon haasteita, toivon että oma maito riittää mahdollisimman pitkälle, mutta mekin ollaan ostettu varuilta korvikejauhetta kaappiin, ettei olla ihan pulassa jos maitoa tuleekin joskus vähemmän. Yleensä päivänkin aikana on joutunut toiselle antamaan välillä pullosta, kun rupeavat karjumaan yhtäaikaa ja vielä ei yhteisimetys suju kovin mallikkaasti. Toisen kanssa käytän vielä rintakumiakin. Onneksi olen vielä toistaiseksi saanut pumpattua päivän mittaan jääkaappiin tarvittavat maidot, mutta jouduin sitä varten ostamaan kunnollisen rintapumpun johon meni 160 e.
Semmoinen vinkki vielä, että itsellä maidontulo meinasi aina hidastua iltaa kohden. Nyt sitten pidin parina päivänä illalla tehopumppaukset (10min pumppausta+10 min tauko/tunnin ajan) niin eilen ainakin tuli pumpulle jo selkeästi enemmän maitoa