arjessa jaksaminen-ulkopuolinen apu

Miten olette ratkaissdeet? Meillä kolme alle 2-v, kaksoset vauvoja, toinen koliikki. Pääasiassa olen yksin konkkaronkan kanssa, ja kolmosten vaunut tulossa odottelun jälkeen.

Miten jaksatte arjessa, jos sukuapua tms ei juuri saatavilla.MLL?

Kysy neuvolasta, onko teidän kaupungissa, kunnassa perhetyöntekijää. Meillä kävi kaks kertaa viikossa perhetyöntekijä, kun kaksoset olivat alle kaksi ja tyttö just syntynyt. Täällä hinta määräytyi tulojen mukaan, tuolla käyntimäärällä hintaa tuli n. 160?/kk (ollaan keskituloisia).
Minua ainakin helpotti todella paljon, sai käydä kaupassa ym. asioilla, pestä pyykit tai nukkua pidempää, kaikessa rauhassa. =)
MLL:sta en osaa sanoa mitään, mutta soittele ja kysy. Myös neuvolasta pitäisi saada tietoa. :wave: :wave:
Pyydä ihmeessä apua, jos tuntuu ettet jaksa! Alku helpotusta saat varmaan, kun mies tai jos isovanhemmat asuvat lähistöllä, hoitavat vaikka pari kertaa viikossa tunnin kaksi, päivällä, illalla lapsia. Sinä voit käydä kävelemässä, nukkua tai kahvilla ym. Saat hieman omaa aikaa ja saat ladata akkuja!
Jaksamista!!! Tiedän miten rankkaa on kolmen alle kaksi vuotiaan kanssa.
:hug: :hug: :hug:

kaksosten äiti
Lämpimästi suosittelen MLL:n hoitajia, meillä heitä oli apuna kaksosten vauva-aikana muutamia kertoja. Mitään valittamista ei koskaan ollut. Meidän kunnassa perhetyöntekijät on varattu "sosiaaliperheille", mutta kunta hommasi meille MLL:n hoitajan. Muutaman kerran otin itse yhteyttä MLL:eek:on ja aina en hoitajaa suht' lyhyellä varoitusajalla saanut, mutta kun sosiaalitoimiston kautta hain hoitajaa, heidän kauttaan MLL:n hoitajan aina sai.
Tietysti sinun kaupungissasi ,ap, voi ollakin perhetyöntekijöitä paremmin saatavilla kun täällä meillä. Neuvolassa kannattaa ottaa asia puheeksi, tai vaikka soittaa sinne neuvolaan samantien. Sieltä minä ainakin sain yhteystiedot hoitajia välittävälle kunnan ihmiselle (en muista titteliä).

Jälkeenpäin harmittaa vaan se, että en hakenut apua aiemmin. Miksi sitä pitää vetää itsensä ihan piippuun ennen kuin voi pyytää apua...? Voimia sinulle ap! :hug:

Yhteistyössä