Arjen sujuminen vauvan ja 1,5v kanssa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kaipaisin käytännön vinkkejä, kuinka saisi arjen sujumaan mahdollisimman mutkattomasti pikkuvauvan ja 1,5v taaperon kanssa. Erityisesti aamut ovat takkuisia, kun pitäisi saada hoidettua vauva, syötettyä, pestyä ja puettua isosisko ja saada vielä itsensäkin kuosiin. Kaikki vinkit tervetulleita arjen helpottamiseksi. :)

Minulla 4 lasta,ikäerot n.1v 4kk.Illlalla laittaa vaatteet,omat kahvit ja aamupalat valmiiksi yms,niin se helpottaa aamua hitusen..Kaikista paras olisi jos itse heräisi hieman ennen lapsia,mutta eihän sitä jaksa!!!Lapset aina niinkin saa valmiiksi mutta itse ei välttämättä ole niin siisti...

Vinkki aamuihin: Ei niitä vaatteita tarvi vaihtaa. Meillä mentiin usein pyjamalla puoleenpäivään saakka, kun toinen muksut oli ihan pieniä. Ei kannata stressata liikaa vaan ihan oikeesti mennä sieltä missä aita on matalin =)

Mulla kolme lasta: 3,5v, 2v2kk ja 11kk, nyt päivähoidossa. Aamut kiireisä, mutta vaatteet illalla valmiiksi, niin ehtii jotenkin.
Viime talvena (olin kotona) ei pidetty kiirettä vaatteiden vaihdossa yms. Itse oli aina enempi räjähtäneen näköinen. Silloin, kun lähdettiin jonnekin, tehtiin hommia etukäteen.
Talo oli ainakuin pommin jäljiltä :)

meilla tehtiin náin: aamulla vaipanvaihto + pesu, aamukahvina nopea murukahvi ja imettámáán vauvaa. sitten aamupala ja vasta sitten kavin suihkussa ja vaihdettiin vaatteet. lapset katsoivat lastenohjelmia silla aikaa kun siivosin keittiota ja jotain pienta siivoamista tai valmistin valmiiksi lounaan.

lounaan jalkeen paikkarit. jos lapset nukkuivat paikkarit sisalla niin vauva tissille ja ykkonen sohvalle kun samalla luin satua. tai sitten ekana nukutin vauvan ja sitten esikon. usein nukutin ulkona vauvan vaunuun ja sitten esikolle satu sohvalla johon nukahti. joskus nukutin molempia ulkona takapihalla niin etta molemmat olivat vaunuissa, siis erillisissa koska silloin ei minulla ollut viela kaksoisrattaita ja toisella kadella eestaas toista vaunua ja toisella kadella sita toista.

ekana kylvetin vauvan ja sitten esikon. meilla lapset nukahtivat pienina syliin joten kun molemmat vanhemmat olivat paikalla se oli ihan ok. joskus olin yksin ja jouduin nukuttamaan molemmat sylissa. toinen tissille ja toisella oli maitopullo (meilla pienempi ikaero).

kun syntyi kolmonen tein niin etta laitoin molemmat lapset meidan sankyyn yhdessa ja molemmille kirjat kateen. sitte samassa huoneessa imetin vauvaa. lapset saattoivat nukahtaa odottaessa kirjat kateen tai sitten kun vauva oli nukahtanut, pujahdin lasten valiin ja nukahtivat iltasatuun.

Mä suosittelen kantoliinaa, saat kätevästi tehtyä kaikkea ja vauva kulkee mukana+ pystyy vaikka syömään siinä samalla. Mä uskon siihen että kun pienenä pitää paljon sylissä niin sitten lapset jo haluaakin pois sieltä ja itsenäistyvät, eivätkä jää ikuisiksi sylikissoiksi.

Ota nauhoitukseen jotain lastenohjelmia ja laita vanhempi maidon kanssa katsomaan aamulla niitä kun laitat vauvan kuntoon ja syötät hänet. Kun vauva on tyytyväinen ala vaihtamaan vanhemman vaatteita ja vaippoja ja tee teille molemmille aamupala. Älä katso kelloa vaan teet omassa tahdissa ja älä välitä jos jonain aaamuna heräättekin myöhemmin.
Sitten ammupäivällä vielä vauvalle ruokaa ja vaunuilemaan. Vauva voi nukkua ulkona tai siirröt sisälle ja annat vanhemmalla ja itsellesi lounasta. Vanhempi päiväunille ja keität kahvit itsellesi ja luet päivän lehden...

Tee itsellesi aluksi lista jossa on järjestyksessä aamun ja päivän "pakolliset" toimet niin saat päivän rytmitettyä. Mutta älä tee niin tarkkaan kellon mukaan tai saat stressin. Voimia! Kyllä se oikeasti siitä alkaa rullaamaan. :-)

meillä on 4 lasta, 2 pienintä 1,5 vee ja 7 vkoa. arki sujuu hyvin, ei mitään ongelmia.
aamut: mies pukee ja syöttää 1,5 veen enne töihin lähtöään.
ite ihan ekana puen ja laitan itteni ku herään, koska muuten se jää.
minä vaipatan ja syötän vauvan.
koululaiset syö ja pukee ite.
lastenohjelmien jälkeen me lähtään lenkille/kerhoon/kauppaan.
lounasaika on haastellisin, jos pienillä nälkä yhtä aikaa. isompi oottaa.
1,5 vee nukkuu 12-14, vauva yleensä hereillä tai niinku nyt, ottaa torkkuja.
olen jättäny välipalan pois 1,5 veeltä ja potalla käydään ku ehitään.
eli, mies aamuisin mukaan hommiin, meillä hän on vapaaehtoisesti myös heti töistä tultuaan hoitamassa jompaa kumpaa.
en koe tarttevani mitään apua, opiskelenkin tässä samalla ja käyn 3 kertaa viikossa urheilemassa. organisointia vaatii.
esim tänään olin jo klo 8 tehny kalasopan.

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
meillä on 4 lasta, 2 pienintä 1,5 vee ja 7 vkoa. arki sujuu hyvin, ei mitään ongelmia.
aamut: mies pukee ja syöttää 1,5 veen enne töihin lähtöään.
ite ihan ekana puen ja laitan itteni ku herään, koska muuten se jää.
minä vaipatan ja syötän vauvan.
koululaiset syö ja pukee ite.
lastenohjelmien jälkeen me lähtään lenkille/kerhoon/kauppaan.
lounasaika on haastellisin, jos pienillä nälkä yhtä aikaa. isompi oottaa.
1,5 vee nukkuu 12-14, vauva yleensä hereillä tai niinku nyt, ottaa torkkuja.
olen jättäny välipalan pois 1,5 veeltä ja potalla käydään ku ehitään.
eli, mies aamuisin mukaan hommiin, meillä hän on vapaaehtoisesti myös heti töistä tultuaan hoitamassa jompaa kumpaa.
en koe tarttevani mitään apua, opiskelenkin tässä samalla ja käyn 3 kertaa viikossa urheilemassa. organisointia vaatii.
esim tänään olin jo klo 8 tehny kalasopan.

olet kylla tosi jarjestelmallinen ja energinen etta jaksat motivoitua tekemaan kaiken ongelmitta. minakin olin toissa aina hyvin jarjestelmallinen mutta nyt kotona en niinkaan :ashamed:

olet kylla tosi jarjestelmallinen ja energinen etta jaksat motivoitua tekemaan kaiken ongelmitta. minakin olin toissa aina hyvin jarjestelmallinen mutta nyt kotona en niinkaan :ashamed:

[/quote]

jos ei oel mihinkään menoa, niin mulla tahtoo motivaatio laskea. siksi meillä on ti, ke ja to aina meno jonneki. ma ja pe on kotipäivä tai vieraita tulee tai mennään kauppaan/kirppikselle. en ottas muuten ikinä meille töihin sellasta äitiä, joka ei osaa organisoida. koska kaikilla on vain se 24h, niin jotainhan on jätettävä mullakin tekemättä ja ne ovat: kunnon siivous (ihan turhaa, eikä ketään pikkusotkut meillä haittaa) ja telkkarin vahtaaminen (aivan täytin turha loota).
voimia kaikille.

Meil oli esikoinen 1v5kk kun kuopus syntyi. Tytöllä oli paha koliikki ja muutenkin hyvin itkuinen. Mutta silti ajattelen niin, et meillä arki sujui ihan hyvin. Meillä on aina ollu aika hyvä päivärutiini ja vauvankin kanssa siihen pääsi nopeasti mukaan.
Mut silti multa ei irtoo mitään vinkkejä, mitään ei tuu mieleen. :D

oli vanhimmat lapset vauvan syntyessä 1v3kk ja 2v6kk ,meillä päivät meni ihan omalla painollaan ,en mä ois pystyny suunnittelemaan missä ja miten kaikki tehdään.

Mie en nyt tiiä, osaanko antaa nimenomaan vinkkiä, mutta mie herään ylös vähän ennen kuutta aamulla kun mies ja esikoinen lähtevät yhtämatkaa ovesta ulos. Mie laitan pyykkikoneen päälle ja sit juon kahvit. Puen / laitan itseni valmiiksi. Laitan puuron hautumaan / vamistan muuta aamupalaa.
Klo 7 herää yläasteella oleva likka, loput koululaiset herää sit siinä 7 - 7.30 välissä.
Pikkuväki heräilee n. 7.30 -> ja katsovat lastenohjelmia sen aikaa, että mie saan vauvan hoideltua ja syötettyä sekä laitettua pyykit kuivuriin.
Sit laitan pikkuväelle päivävaatteet sekä aamupalan, ja syön itse heidän kanssaan. (Koululaiset lähtee omineen 8 - 8.30 välissä.)

Aamupalan jälkeen laitan astiat koneeseen, ja tarvittaessa siivoan keittiön / ruokahuoneen.
Sit voidaan joko mennä ulos tai olla sisällä.
11 - 11.30 maissa syödään lounasta, joka lämmitetään edellisen päivän päivällisjämistä... tai valmistetaan pikaista ruokaa, jos ei oo jämiä.

Sit mennään päiväunille, siis pienimmät, ja mie viikkaan pyykit, valmistelen päivällistä, siivoan lounaan jäljet keittiöstä ja ruokahuoneesta, luen isommille pienille, olen netissä... mitä milloinkin nyt tarvii tehdä.
Välipalaa tarjoan klo 14 - 14.30 maissa, kun pienet heräilee.
Samalle välipalalle ehtii koululaisetkin, siis ala-asteen väki.

Sit valmistetaan päivällinen, leikitään sisällä, autan läksyissä jne.
(Vauva tarvittaessa kantoliinassa.)

Klo 16.30 maissa mieskin kotiutuu, ja samoin esikoinen tulee viimeistään silloin samalla ja sit syödään päivällinen.
Keittiön siivous on vuorotellen jokaisen koululaisen homma, mie tai mies avustetaan tarvittaessa.

Sit onkin lastenohjelmien aika, ulkoilua, kaupassa käyntiä, jumppaa, kirjastoa jne... kunnes on iltapesujen, ja -palojen aika klo 19-20 maissa. Ennen iltajuttuja siivotaan lelut ym. jutut ja tarvittaessa imuroidaan kämppä.
Lapset menevät nukkumaan porrastetusti n. klo 20-21.30, ja siinä sit käyn vielä juttelemassa kaikille muutaman sanasen.

Sit siivotaan vielä keittiö, ja sellaista. Eli tivistettynä, meillä toimii homma sillä, että samat asiat toistuu suunnilleen aina - toki tarvittaessa joustetaan ja muutetaan suunnitelmia, mutta siis periaatteessa se päivärytmi muokkaa tapahtumat ja saa asiat luistamaan helpommin, meillä ainakin.

Uusimmat

Yhteistyössä