Argh! Mitä mä syötän tolle miehelle, nirsoilee vaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kyllästynyt"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kyllästynyt"

Vieras
Reipas puoli vuotta asuttu miehen kanssa yhdessä..
Kokkaamisessa on hankaluuksia, kun meillä menee niin että ruokakulut puoliksi ja vuorotellen kokataan.
Mutta kun miehelle pitäisi olla sellaista tuttua ja turvallista lihapullat/muusi-makaronilaatikko-makkarakeitto linjaa, ei saa olla MITÄÄN erikoisempaa, ei uusia reseptejä, ja auta armias jos laitat vaikka lihakastikkeeseen mukaan porkkanapaloja - SIIS YÄK!
Lihakastike olisi pitänyt tietenkin tehdä mamman mukaan antamasta reseptikirjasta - ohjetta ei mitenkään saa "tuunata", tai hän ei suostu syömään..
Ja jos olen kokannut jotain, mistä herra ei pidä, hän kipittää snägärille hakemaan makkaraperunat, hampparin tai vetää nassuunsa jonkun kaupan roiskeläppä "pizzan".

Mies EI tykkää riisistä, paprikasta, porkkanasta, kukka- ja parsakaalista, salaatista, ei saa olla liikaa kasviksia ruoassa, ei syö salaattia, ei edes lautasen reunalle kurkkuviipaletta ja tomaattia. Joskus kyllä syö kahta viimeksi mainittua, ihme ja kumma. Ja kaikki eksoottisemmat ruokalajit on nou-nou, pitää olla vaan turvallista keitettyä pottua ja jauhoon tehtyä läskisoossia..

Itse olen sellainen ihminen, joka tykkää kokeilla uutta, eksoottisempaakin.. Ja syön kasviksia mielelläni.. Ei ole kivaa, kun haluaisin johonkin soossiin laittaa vaikka porkkanaa niin ei voi pistää, kun "miehelle ei kelpaa".

Toisaalta mies valittaa, että vatsa on turvonnut ja pinkeä, pierettää, on mahaa kertynyt.. Ja sanoo usein, että pitäisi syödä terveellisemmin. Mutta seuraavana päivänä päätös on unohtunut ja taas äijä vetää valtavan lautasellisen jotain valmismössöä ja loppupäivän makaa sohvalla valittaen ettei ole energiaa tehdä mitään ja pierettää.

Toista ei voi pakottaa muuttumaan, tiedetään, mutta mä en myöskään ala katsomaan sellaista ihmistä, joka vaan nirsoilee kuin pikkulapsi, ja hankkii itselleen kohta jonkun diabeteksen tai sydän- ja verisuonisairauksia. Ehkä nuo eivät vielä ole edessä kun ikää on vasta 25, mutta tolla menolla tuskin menee kauaa.

Ajattelin miehen kanssa ottaa puheeksi, että jos hän alkaisi syömään terveellisemmin kun aina voivottaa mulle että on niin kurja olo kun syö epäterveellisesti, pitäisi painoa pudottaa yms. Mutta miten ihmeellä mä saisin miehen kokeilemaan terveellisempiä pöperöitä, kun toi vaan nirsoilee? Sillä mitä se nykyään syö ei oikein päästä terveellisempään ruokavalioon..

Mulla ei riittäisi tahtoa eikä kärsivällisyyttä holhota aikuista ihmistä.

Tekisin mieleni mukaisia ruokia, ja söisin sitten yksin ellei kelpaa.

Tai vaihtoehtoisesti voit sinäkin vaatia miestä tekemään vuorollaan sinun makuusi olevia eksoottisia ruokai.

Teillä varmaan on paras että kumpikin tekee omat ruokansa..

Muissa asioissa mies on järkevä ja aikuismainen, mutta tuon ruokahomman suhteen on kuin joku pikkulapsi. "Yäk, hyi, pahaa, en syö".
Tänäänkin kysyin, että mitä ruokaa tehtäis. Miehelle ei kelvannut minun ehdotus, kun ilmoitin että olisin perus reseptiin lisäilemässä kasviksia yms. Sanoin sitten, että syökööt mitä tahtoo mutta minä teen tuota, koska mun kokkausvuoro.

Olen ihan vakavasti miettinytkin että pitääkö vaan tehdä niin, että kumpikin kokkaa omansa. Mutta kuten sanoin, niin toisaalta tietysti myös välitän miehestä, eli haluan että hän pysyy terveenä, ei ole väsynyt ja vetämätön yms kuten nyt.. Ja jos tuon miehen kanssa nyt muuten juttu kestää ja joku kaunis päivä sattuisi vaikka olemaan lapsiakin, niin en tosiaan ala siihen, että isä opettaa lapsille miten kaikki mistä hän ei pidä, on YÄK ja ainoa "Kunnon ruoka" on joku uunilenkki pekonin ja pottumuusin kera.

Mulle ruoka ja ruoanlaitto ovat niin tärkeitä asioita, etten voisi tuollaisen miehen kanssa olla. Joskus olen vastaaviin törmännyt ja ovat sitten jääneet kelkastani pois.

Joten en osaa auttaa, valitan.

Kyllä nyt pistit sen verran pahan, että pakko sanoa, etten haluaisi olla tuollaisen miehen kanssa. En pysty sietämään aikuisen nirsoilua, se on ihan sairaan rasittavaa. Mieti millasta teillä sit olis jos lapsia tulee? Mies syöttää niille einestä ja he yhdessä yökkäilevät sun ruoalle? I H A N A T A.

Enhän mä miehen nirsoilua siedäkään. Olen sanonut hälle, että ruoasta ei sanota yök. Kyllä mä ymmärrän, että jotain ei oikeasti vain pysty syömään - suutuntuma tai maku on vaan niin kaamea ettei kestä. Mullakin on pari tuollaista ruoka-ainetta, maksa ja munakoiso. Minunkaan lapsuudenkodissani ei vedetty "rehuja" ja olen itse opetellut niitä syömään - tosin monesta tykännyt jo heti ekalla maistamisella.
Mutta kun mies nirsoilee about kaikesta. En pakota häntä syömään, mutta olisi se nyt hyvä jos hän edes MAISTAISI. Tai ei olisi niin ahdasmielinen - jos sanon lisääväni soppaan esim. tomaattipyrettä, niin eijei, soppahan on heti pilalla, ei voi mitenkään maistua hyvälle enää, sanoo mies, pelkkää ajatusta päässään pyöriteltyään.

Mullekin ruoka on niin tärkeä juttu, ja tykkään kokata monenlaista. Siksi ärsyttää tollainen pikkukakaran käytös. Ja niinkuin yksi kommentoija sanoi.. Mitä jos meillä tulee lapsia joku päivä? Mies opettaa huonot ruokatavat heille? Tai mies sairastuu johonkin kakkostyypin diabetekseen makkara-pekonidieetillään. Mä en halua katsoa sitä että toinen vaan nirsoilee, pilaa oman terveytensä ajan mittaan, jne.. En haluais että mies havahtuu kunnolla syömisiinsä vasta sitten kun vahinko on jo päässyt tapahtumaan.

Eli syödäänkö teillä nyt vaan sitä miehen mieliruokaa? Eli mies kokkaa sitä mistä tykkää ja sää sitä mistä mies tykkää. Ja kohta makaat sinäkin väsyneenä sohvalla piereskelemässä..
Nuo miehen mieliruuat olis kyllä mulle yökyök pitemmän päälle.

Jos te kerran teette ruokaa vuoropäivinä, niin ihan raakasti teet omina päivinä sitä mistä itse tykkäät, mies syö jos syö, jos ei syö niin ruokkikoon itsensä muuten. Voihan olla, että ei jaksa siellä grillillä vuosikausia ravata, vaan alkaa pikkuhiljaa maisteleen sun pöperöitä. Ja jos ei ala niin sitten ei ala. Ei aikuista ihmistä voi pakottaa, mut ei sulla oo mitään velvollisuutta muuttaa omaa ruokavaliotasi miehen mukaan.

Meilläkin isännällä oli nuorempana aika rajoittunut maku ruoan suhteen, mutta on se tässä vuosien myötä mun mukana vähän laajentunut ja itsekin sitä sitten jossain vaiheessa lähti ihan mielellään laajentamaan. Mun vinkkini sulle oiskin, että odota rauhassa, tee sellaista ruokaa, jota haluat, jotta itse voit siitä nauttia. Ehkä miehelle myönnytykseksi välillä voisivat kasvikset olla vain osassa ruokaa tai irrallaan - mutta ei tietenkään aina. Mies syö jos syö ja jossain vaiheessa kyllä alkaa kiinnostua maistamisestakin.

• Tykkää
Reactions: hallittu kaaos
Voithan yrittää samanlaisia maistatus"kouluja" kun lapsillekin järjestetään. Maistellaan siis ruoan eri ainesosia erillään ruoasta. Viehän se kymmenisen maistatuskertaa ennen kuin makuaisti tottuu uuteen makuun, jospa siis saisit miehesi suostuteltua kokeilemaan jotain tuollaista.

Vastapainoksi voit antaa hänen vaatia sinulta jotain, esim. että kokkat seuraavat 5 vrk pelkkää uunimakkaraa :D. Tms.

Jos nyt todella sinulla kiinnostusta ja innostusta rittää..

[QUOTE="kyllästynyt";29532992]Enhän mä miehen nirsoilua siedäkään. Olen sanonut hälle, että ruoasta ei sanota yök. Kyllä mä ymmärrän, että jotain ei oikeasti vain pysty syömään - suutuntuma tai maku on vaan niin kaamea ettei kestä. Mullakin on pari tuollaista ruoka-ainetta, maksa ja munakoiso. Minunkaan lapsuudenkodissani ei vedetty "rehuja" ja olen itse opetellut niitä syömään - tosin monesta tykännyt jo heti ekalla maistamisella.
Mutta kun mies nirsoilee about kaikesta. En pakota häntä syömään, mutta olisi se nyt hyvä jos hän edes MAISTAISI. Tai ei olisi niin ahdasmielinen - jos sanon lisääväni soppaan esim. tomaattipyrettä, niin eijei, soppahan on heti pilalla, ei voi mitenkään maistua hyvälle enää, sanoo mies, pelkkää ajatusta päässään pyöriteltyään.

Mullekin ruoka on niin tärkeä juttu, ja tykkään kokata monenlaista. Siksi ärsyttää tollainen pikkukakaran käytös. Ja niinkuin yksi kommentoija sanoi.. Mitä jos meillä tulee lapsia joku päivä? Mies opettaa huonot ruokatavat heille? Tai mies sairastuu johonkin kakkostyypin diabetekseen makkara-pekonidieetillään. Mä en halua katsoa sitä että toinen vaan nirsoilee, pilaa oman terveytensä ajan mittaan, jne.. En haluais että mies havahtuu kunnolla syömisiinsä vasta sitten kun vahinko on jo päässyt tapahtumaan.[/QUOTE]

Aivan, ymmärrän huolesi ja ärtymyksesi. Mutta tiedätkö, että vain itseäsi voit muuttaa, eli joko kestät miehen tuollaisena tai et kestä ja lopetat suhteen. Jos yrität muuttaa miehen ajattelutapaa, saattaa olla, että hukkaat vain aikaasi ja energiaasi. Yleensä ruoka-asiat on lapsuudessa opittu. Siis asenne ruokaan nimenomaan ja asenne miehelläsi on ihan pielessä. Siis se, että ei edes suostu maistamaan ja on negatiivinen kaikkea uutta kohtaan, niin huhhuh. Eli voitko sinä kestää miehesi tuollaisena?

Ei, meillä ei syödä pelkästään sitä mitä mies haluaa. Kun hän kokkaa, niin tekee mitä tekee - lisään sitten omalle lautaselleni rehujakin. Kun minä kokkaan, niin kyllä laitan niitä kasviksiakin soosseihin yms jos itse niin haluan. Kyllä mies sitten toisinaan syökin, mutta toisinaan vaan siirtyy jonkun "äitien tekemän" mössöpizzan ääreen.
Sepä siinä onkin, en voi miestä pakottaa. Enkä haluakaan pakottaa.

Mutta kauanko jaksan katsella ihmistä, joka ei suostu syömään terveellisesti. En halua rinnalleni ihmistä, joka syömisellään hommaa itselleen sairauksia yms, enkä voisi sellaisen miehen kanssa tehdä lapsiakaan.
Kuulostaa ehkä nipotukselta jonkun korvaan, mutta kyllä ruoka sen verran iso osa tätä elämää vaan sattuu olemaan, ei muuten oltais hengissä...

En vaan jaksais saarnatakaan miehelle, se tuskin myöskään ois kovin kannustavaa tai mukavaa kuunneltavaa. Rahaakin menee kohta tuplaten jos kumpikin tekee omat pöperöt, mutta kai se vaan on kohta pakko.

Mies vaan on tottunut tuollaiseen ns. "perisuomalaiseen" ruokavalioon, vanhempiensa luona. Mutta iso mies ja muuten on niin järkevä tyyppi, mutta ruokapöydässä tuntuu että olen 5-vuotiaan seurassa, joka sörkkii haarukalla joka palaa kymmenen minuuttia, ja kysyessään "mitä on ruoaksi?" sanoo jo heti YÄK, EN SYÖ, vaikkei olisi koskaan edes kuullut koko sörsselistä.

[QUOTE="jjjj";29533139]Mä antaisin miehen syödä mitä haluaa, mutta muistuttaisin, etten tahdo olla fyysisessä kontaktissa minkään läskiperse-möhömahan kanssa.[/QUOTE]

No kyllä tuolla ruokavaliolla tulee ihan muutakin vikaa, kuin fyysinen läskimöhö. Ei vielä nuorena, mutta ennenpitkää kuitenkin. Terveellisellä ruoallahan tämä fyysinen "sielunkuljetin" pysyy kunnossa, huonolla ruoalla ei.

Seurustelin joskus sellaisen miehen kanssa, joka ei syönyt kuin ravintolassa, tai jos minä tein ruokaa. Ei ikinä itse tehnyt ruokaa, koska häntä ei kiinnostanut, eikä siten myös osannut. 2 kertaa teki ruokaa (eines) 2v aikana. Hyi saakeli, onneks pääsin eroon.

Mies kyllä osaa tehdä ruokaa, joskus terveellisempääkin. Siitä ei onneksi ole kyse ettei hän osaisi muuta kuin kauhoa ruokaa kurkusta alas. Sitä mäkään en enää kestäisi vaan menisi mies vaihtoon.

Mutta mä en ala sellaista ihmistä katsomaan, joka syö itsensä huonoon kuntoon ja sairaaksi. Niin kuin jo sanoin. Jos asiat ei muutu niin oikeasti tää homma kohta varmaan kaatuu SYÖMISEEN, koska mun mielestä ruoka on aika tärkeä osa elämää, ruokakuluja tulee kun mies ostelee makkaroita jatkuvasti ja söisi 400g jauhelihaa yhdellä istunnolla, yms..

No ei teidän tartte ainakaan lapsia hommata kun sulla näyttää uhmisikäinen 2v pyörivän jo nurkissa.
Paha asennevamma miehellä, potkaise pellolle. Parempi syy tämä mielestäni kuin yleensä täällä kun mies ei tee kaikkia kotitöitä.
Hus sika metsään ;)

Yhteistyössä