Argh! Ei huvita enää koskaan mennä perhekerhoon!!!! Tunnen itseni niiiiin ulkopuoliseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja en sovi massaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

en sovi massaan

Vieras
Meillä on 5-v lapsi ja isompi on jo kouluikäinen.
Käymme tämän 5-v:n kanssa toisinaan perhekerhossa, jos vain meillä on vapaapäivä silloin, kun on kerhoaika.

Tunnen itseni niin ulkopuoliseksi siellä. Siellä on vain äitejä/isejä, joilla on pieni vauva tai taapero.
Sitten vielä osa on maha pystyssä, toista tai kolmatta lasta odottaen.

Meillä on isohko ikäero lapsilla ja raskaudet ei todellakaan ole olleet itsestäänselvyyksiä. Viimeisin raskaus meni kesken, eikun olihan meillä sen km:n jälkeen vielä yksi koeputkihedelmöityshoito, mistä raskaus ei vaan alkanut. : /

Tunnen itseni ulkopuoliseksi, koska en voi osallistua muiden vauvajuttuihin, koska meidän vauva-ajat ovat niin kaukaisia jo.
Paha mieli tulee myös siellä joidenkin nuorien äitien kommenteista "Siis mä en kestä enää yhtään raskautta, jos vaan vahingossa tulen raskaaksi, niin teen abortin!"

Menee hermo ja keljuttaa!

Mikset voi osallistua vauvajuttuihin, muistellen? Kyllä minulle on moni mummoikäinenkin monta vauvajuttua, muistoa ja neuvoa kertoillut:) Ehkä voisit olla myös hyvänä apuna ja neuvojana monelle, kun katsot sitä aikaa jo hieman eri perspektiivistä. Vai onko kyse siitä että sinusta tuntuu niin pahalta ettei teillä ole vauvaa? Et kertonut vieläkö yritätte vauvaa, mutta jos yritätte niin onhan se aina mahdollista että vielä sen saatte<3

Ehkä myös 5-vuotiaastasi voi olla mukava olla pienempien kanssa "isosisaruksen" roolissa? Ehkä pienemmistä on mukava, kun on vähän isompikin mukana? Ja eikös noissa kerhoissa käy porukkaa aika vaihtelevasti, eli joku kerta sinne voikin pölähtää paikalle samanikäisiäkin.

Ne aborttijutut ovat kyllä tosi ajattelemattomia, mutta ei kai niitä siellä koko ajan puhuta?

Tietysti päätät ihan itse haluatko käydä siellä, mutta minun kaino mielipiteeni vain on, että olisi kiva jos oltaisiin vain rohkeasti niittenkin kanssa joilla on vähän erilainen tilanne. Eikö ole ihan rikastuttavaa ettei siellä ole vain lauma toistensa kopioita:) Jos olet reippaana ja iloisena siellä mukana, ei kenenkän tarvinne paljon ajatella sitä erilaisuutta:)

Minkä takia menet noin ison lapsen kanssa perhekerhoon? Miksi muiden äitien tulisi varoa sanojaan siellä, etteivät vaan loukkaisi lapsettomuudesta kärsivää (eivät takuulla edes osaa epäillä, että siellä niitä kärsijöitä olisi)?

• Tykkää
Reactions: Pinki
Mee ihmeessä, jos siellä haluatte käydä! Mä aloin käydä esikoisen kanssa, kun hän oli alle vuoden. Jännitin siellä olemista jopa parin vuoden ajan. Tunsin, etten 'sopinut joukkoon'. En tykännyt/juoruilusta tai turhanpäiväisestä jutustelusta, mutta päätin, että meilläkin on siellä oikeus käydä. Sieltäpä löytyi yksi nykyään parhaista ystävistäni. On siellä juoruporukoitakin, mutta eipä mun ole niihin pakko mennä mukaan..

Minkä takia menet noin ison lapsen kanssa perhekerhoon? Miksi muiden äitien tulisi varoa sanojaan siellä, etteivät vaan loukkaisi lapsettomuudesta kärsivää (eivät takuulla edes osaa epäillä, että siellä niitä kärsijöitä olisi)?

Miten niin noin ison lapsen kanssa..?? Ei viisivuotias nyt NIIN iso ole, etteikö voisi perhekerhossa käydä. Ja ehkäpä äitikin kaipaa seuraa.

En minäkään kyllä enää 5-vuotiaan kanssa menisi perhekerhoon, koska meillä päin perhekerhossa käyvät lapset ovat lähes poikkeuksetta 0-3 -vuotiaita. Joskus muistaakseni on isompiakin lapsia sinne eksynyt, mutta kovin vähän on heille ollut mitään puuhaa saati leikkikaveria siellä ollut. Lelutkin ovat selvästi pienemmille lapsille suunnattuja.

Voihyvänen aika. Mun lapset on 15-ja 13-vuotiaita ja ihan suvereenisti muistelen heidän vauva aikojaan, jos satun keskustelemaan vauvan tai taaperon äidin kanssa. Ja 5-vuotias on vielä tosi pieni, oikeesti.

Nii... mietin vaan minäkin että kuinka paljon sinussa nyt vaikuttaa tämä "lapsettomuus". Ethän edes hoksannut sitä "vitsiä" asiasta, että harvoinpa perhekerhossa lapsettomuudesta kärsiviä käy, koska perusolettamus on että kaikilla sielä on saatu lapsi mukanaan.. joo tiedän kyllä, että neljän lapsenkin äiti voi kokea todella voimakkaasti kärsivänsä lapsettomuudesta.... mutta kuten ssnottu, tuskin osaavat edes varoa, ehkä ottaisivat sinut asian suhteen huomioon jos keskustelisit sielä kerhossa muiden kanssa ja tutustuisit heihin ja he sinuun.
Ja edelleen palaisin tähän omaan "napaasi"... se että noin puhuvat, niin vaikka he puhuvat sitä noin härskisti, ne "nuoret äidit", niin pystytlö näkemään sanojen taakse. Onko vauva-aika perheessä niin rankkaa että se saa jo yhden tai kahden lapsen jälkeen päättämään että ennemmin tekee abortin kun ei jaksaminen riittäisi enää toisen kanssa... pystytkö ylipäätään näkemään heidän tilaansa.. antamaan sitä vertaistukea "kokeneempana".

Oon jo kymmenisen vuotta tätä show'ta pyörittänyt. En vaan jaksa enää niitä juttuja. Kun en oikein esikoisen aikaankaan jaksanut.
Siellä aina piiri pieni pyörii...

pari kertaa oon käynyt lapsenlapsen kanssa seurakunnan perhekerhossa. ja ei napannut. 98 prosenttia oli lestamammoja, koska asutaan paikkakunnalla jossa heitä on paljon, eivät noteeranneet meitä pari kolmea muuta äitiä mitenkään. ja keskustelu tuntui olevan valvotut yöt ja imetykset ja vaipatukset ja nikopetterin korvatulehdukset ja pikku maijan yökastelut

Yhteistyössä