Apuja! vauvan ja 3v:n kanssa ulkoilu, lenkkeily yms.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lenkkeilijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lenkkeilijä"

Vieras
Heip.

Heti alkuun voin sanoa, että en tarvitse kommentteja tyyliin "kolmevuotias kävelee tai pyöräilee kiltisti", tiedän sen itsekin että unelmissani asiat menisivät niin. Kaipaan siis oikeita kokemuksia.

Meidän vilkas kohta 3v pojankoltiainen saa kohta pikkusisaruksen (täyttää siis kuukauden päästä lasketusta 3v) ja tähän asti on lenkkeilty rattailla pidempiä lenkkejä. Vielä ainakin viihtyy rattaissa hyvin ja äiti ja isäkin saa liikuntaa. Asutaan isossa kaupungissa ja pojan päästäminen esim. pyöräilemään (niin että itse työntäisi vaunuja) on ihan silkka mahdottomuus. Yhden aikuisen pitää juosta koko ajan pyörän perässä ette pahempia vahinkoja satu.

Seisomalautaa en uskalla edes ajatella pidemmillä lenkeillä ja kaupungissa, kaupoissa yms. (varmaan menisi lyhyemmillä etapeilla), koska poika ei siinä tule pysymään. Normaali poika siis, mutta melko kerkeävä ja vilkas. Ymmärtää käskyjä ja kieltoja mutta muistaa ne noin kolme sekuntia.

Miten olette selvinneet? Oletteko suosiolla vielä ostaneet tuplat vai jättäneet lenkkeilemättä? Nukkuu vielä päikkäritkin ja joskus nukahtaa jopa rattaisiin.

Tarkoitus siis ei ole tehdä lapsesta laiskaa rattaissa istujaa, mutta lenkkeily (pidemmälle kuin lähipuistoon) ja ulkoilu on itsellekin aika elinehto. Lisäksi matkustelemme jonkin verran. Ja olen lasten kanssa aika paljon yksin, kun mies tekee reissuhommaa. Sit vielä lisäyksenä, että poika on melko temperamenttinen tapaus ja uhmakohtauksen saadessaan ei liiku senttiäkään ilman kantamista. En haluaisi kaupungilla/lenkkipolulla joutua kantamaan 15kg velttoa lisaa ja työntää samalla vaunuja.

Mitä teen? Kärsinkö suosiolla niin kauan, että pojalle tulee jotain järkeä päähän ja sitä ennen pysytään lähinnä puistossa ja kotipihalla vai hankinko suosiolla tuplat ja millaset? Ja kuinka kauan niihin normaali kolmevuotias mahtuu? Ajatuksissa on myös ollut "vaunuttomuus" eli pieni vauva kantoreppuun ja isompi tarvittaessa rattaisiin. Toimisiko tämä? Apuja kaivataan.

Mitä jos veisit pojan puistotädille muutamana arkipäivänä. Saisi omanikäistään seuraa, juosta ulkona omaan tahtiin ja sillä samalla ajalla pääsisit itse lenkille vauvan ja vaunujen kanssa.

[QUOTE="Tuhkis";24757424]Mitä jos veisit pojan puistotädille muutamana arkipäivänä. Saisi omanikäistään seuraa, juosta ulkona omaan tahtiin ja sillä samalla ajalla pääsisit itse lenkille vauvan ja vaunujen kanssa.[/QUOTE]

En ole ap, mutta harvassa kaupungissa on puistotätejä. Eteläistä satamakaupunkiamme lukuunottamatta.

Meillä ei ikävä kyllä ole ainkaan lähellä puistotätejä.. tai ainakaan en selvittelyjen jälkeen ole sellaisia löytänyt. Jos joku tietää, että Helsingissä onkin puistotätitoimntaa niin kertokaa!

Lähimpään kerhoonkin (jossa toimintaa ton ikäisille) matkataan tosi vilkkaasti liikennöidyn tien vartta.. Sen matkan tosin ehkä jaksais seistä seisomalaudallakin. Kerhoissakin vaan on kuulemma tällä alueella aivan järjettömät jonot.

Kaikista eniten hirvittää mua noi kaupunki/kauppareissut ja se että kuljemme pääasiassa julkisilla liikennevälineillä.

mä en oikeen tajua että ilmoitat : meidän poika ei tule siinä laudalla pysymään....

oletko kokeillut?

meillä 2v poika pysyi kyllä laudalla kun kuri on kohdallaan... ei tarttenu montaa kertaa kantaa huutavaa lasta takaisin siälle kun pomppi laudalta pois...

mä suosittelen tupliksia. Meillä on vieläkin tosi kätevät vaikka esikko jo 4wee. Pidemmillä matkoilla on tosi hyvät ja vaarallisilla kohdilla. Esikko jaksaa kyllä kävellä 4km matkoja mut usein tulee käveltyä pidempiä. Ja kun esikko kävelee niin saa kauppatavaroita hyvin kuljetettua rattaissa.

Hanki polkupyörään työntöaisa, se on ehton tuon ikäisen kanssa. Toisella kädellä työnnät vaunuja ja toisella pidät kiinni pyörän aisasta. Siitä saa tarpeentullen työnnettyä lasta eteenpäin (kunhan ei ole jarrullaseisoja) tai jarrutettua alamäessä. Meillä on leikkipuistoon mennessä pitkä loiva alamäki ja varmasti ei pysy perässä, kun pyörän vauhti kiihtyy ja mäen alla on risteys. Tuo aisa oli pelastus kahden kanssa liikkuessa.

Meillä noilla on kahden vuoden ikäero ja selvittiin ihan laudalla ja pyörällä, alkuun oli reppu lisäksi käytössä, jolloin pienemmän pystyi nostamaan sinne ja laittaa isomman kyytiin, jos väsähti liikaa. Kesäaikaan se oli helppoa.

Kyllä Helsingissä on puistotäti toimintaa. Ystäväni lapsi on ainakin käynyt lähellä Tuomiokirkkoa olevassa puistossa. En muista puiston nimeä. Ja kyllä luulisin että muuallakin Helsingissä olisi, kun Turussakin on useassa puistossa ympäri kaupunkia.

Meillä ikäeroa 1v5kk. Alkuun tuplat oli ihan välttämättömät. Esikoinen myös erittäin vilkas ja kerkeävä, eikä olisi ikinä voinut kuvitellakkaan päästävän häntä itsekseen kävelemään saati jossain kaupassa "irti".

Nyt hän on 2,5v ja vauva 1v. Ja kyllä mieluummin nykyään lähden yksittäis rattailla ja poika kävelemään. Kesän aikana harjoiteltiin kävelemistä ja sitä tottelemistä kävelyteillä. Tuplat oli mukana, mutta poika käveli vieressä. Ja jos homma ei onnistunut, niin sitten joutui rattaisiin vöihin kiinni.
Seisomalautaa myös kokeiltiin ja se onnistuikin. Ainoa vaan, että minusta se on kamalan raskas työntää, joten jos pitäisi valita tuplat tai rattaat+lauta, niin ottaisin tuplat. Seisomalauta kokeilukin onnistui niin, että virittelin rattaiden aisaan tavalliset valjaat, ja poika laudassa ollessa oli valjaissa kiinni..

Kyllä se siis harjoittelemalla oppii. Alkuun se oli tosi rasittavaa koko ajan komennella poikaa, että autotielle ei saa mennä jne. Että hetken aikaa se otti, ennenkun poika tajusi homman ja osaa kiltisti kävellä rattaiden vierellä. Nykyään voin hänen kanssa lähteä minne vaan jalkaisin. Paljon helpompaa ja vaivattomampaa se on nyt näin lähteä, kuin tuplilla koittaa änkeytyy joka paikkaan...

Viimeksi muokattu:
Meillä samanlainen ikäero ja vilkas poika. Pelkäsin kanssa, että ei seisomalaudalla pysyisi, mutta ostin sellaisen kuitenkin. Yllätyin kuinka kiltisti poika siinä seisoo ja tykkää tosi paljon.

Jättäny lenkkeilemättä, koska 3v ihan mahdoton pyörän kanssa, pinkoo täyttä höyryä eteenpäin eikä malta odottaa ja vauva 5kk ei suostu yhtään olemaan vaunuissa vaan nousee kontalleen yms. Jos pistää valjaisiin niin huutaa kurkku suorana joten olen luopunut toivosta, enkä lähde mihinkään yksin lasten kanssa. Mies yritti viim.tänä aamuna viedä 3v tarhaan kävellen, vauva vaunuissa, palas takasin ja haki auton koska totesi mahdottomuudeksi.

Lähinnä kyse on siitä, että mä en haluais huutaa tota lasta ihan hiljaseks ja haluaisin myös päästä mahdollisimman helpolla noista reissuista esim. kaupungilla ja kaupassa..(kuri meillä on, mutta tällä energialla ja muistilla ladattua pientä ihmistä saa komentaa ihan koko ajan muutenkin) eli laiska äiti ei jaksais ihan koko aikaa tapella.

Kohta ei varmaan enää paljon pyöräillä kun tulee loskaa ja lunta (siis juuri siinä vaiheessa kun vauvan kanssa aletaan ulkoilla).. siihen asti vois hyvin toimiakin toi työntöaisan kanssa taiteilu. Ja täällä päin kaupungissa ei paljon pulkkaa vedellä vaikka lunta tuliskin :)

Pitää ottaa selvää vielä noista puistotätijutuista lisää..ainakaan lähitalojen ja leikkipuistojen mammat ei tienneet sellaisia täällä olevan, enkä netistäkään tietoa löytänyt. Ehkäpä joku leikkipuiston työntekijä tietäis asiasta enemmän. Pitänee vielä kysyä sieltäkin.

Millasiin tupliin teidän 4v mahtuu? Tarkoitus ei siis ole tosiaan tehdä pojasta mitään laiskaa rattaissa istujaa, mutta liikunta meillä hoidetaan muualla kun kaupungilla tai kaupan käytävillä.

meillä sama tilanne. esikoinen 2,5v ja vauva tulossa noin kuukauden päästä. mietin kanssa tuplia, mutta turhaa rahan haaskausta koska poika on jo niin iso ettei jaksaisi kuitenkaan kovin pitkään. mulla tarkotus tuo rintareppu kantaa mukana ja jos poika väsyy seisomalautaan niin sitten vauva syliin ja isompi kyytiin.

meillä esikoinen myös todella vilkas, mutta kun ajoissa on kerrottu miten toimitaan ja oltu kaupungilla ilman niitärattaita niin hienosti on totellut ja pitänyt kädestä kiinni. kyllä kolmevuotias oppii tottelemaan ja lenkeistä voi tulla kivoja rutiineja jos tekee niistä päivittäisiä hauskoja tapahtumia :)

Kirjoituksesi oli kun minun kirjoittama...mulla LA tammikuussa ja poika silloin 2.5 vee ja on eeeerittäin vilkas!!!!! itse olen miettinyt samaa asiaa ja paljon...tuplia en haluaisi ostaa...pulkassa pitäisi olla semmoiset vyöt että varmasti pysyy paikalla...seisomalauta ei talvella kulje...aaarrrgghhh!! Meillä vantaalla ei myöskään ole puistotätejä....

Seisomalauta ja valjaat.

Ja veikkaan, että sun täytyy luopua noista urheilulenkeistä ja voihan olla, että vauva valvottaa ekan vuoden niin, että et sellaisia jaksa tehdäkkään.

Tai sit menet yksin lenkeille, saat omaa aikaakin siten

Vauva kantoliinaan/rintareppuun ja isompi rattaisiin?

Ostat sen seisomalaudan ja harjoittelette sillain, ku molemmat vanhemmat on mukana. Pikkuhiljaa tottuu.

Tai ostat käytettynä tuplat.

Tai teet tän kaiken....

Ja siis tottakai ajatus nyt tuntuu kauhealta, kun lapsi on tottunu istumaan rattaissa ja se on äidille paljon helpompaa. Ja kun lapsi pääsee vapaaksi rattaista, niin kyllä se villiinnyttää kun lapsi huomaa, että voi mennä minne tahtoo.
Mutta sitä harjoittelemista se vaatii, että lapsi osaa kävellä nätisti rattaiden vierellä. Eikä se tosiaan opi heti samantien hommaa. Vaatii äidiltäkin siis vähän työtä asian eteen.. Jos vaan viitsii nähdä sen vaivan. Tai sitten voi yksinkertaisestakin asiasta tehdä suuremman ongelman :)

Mutta treenailemaan vaan lapsen kanssa sitä kävelyä!

Olisiko ihan poissuljettu ajatus laittaa vauva kantoliinaan/reppuun ja isompi jatkaisi rattaissa niin kauan kuin niille on tarvetta? 3 vuotias saattaa hyvinkin kohta kieltäytyä rattaissa istumisesta niin tuplien käyttöikä saattaa jäädä lyhyeksi.

Hyvä vinkki toi seisomalauta ja valjaat, taidan tyytyä nyt ainakin ensialkuun siihen ratkaisuun, eli laittaa pojan laudalle ja uhata valjailla jos ei pysy paikallaan :) Kiitos kaikille hyvistä vinkeistä!

Tota reppuhommaa olen miettinyt paljon, koska esikoistakin on paljon pidetty repussa pienempänä. Ja joskus edelleenkin selässä (lentokentillä yms.) kun ei saa oikeasti karata eikä koko ajan ole aikaa vahdata silmä kovana. Saahan ne kärryt ostettua myöhemminkin jos niitä oikeasti tarvitsee.. ei viitsis maksaa tupsista ihan hirveätä hintaa just sen takia, koska 3v saattaa kieltäytyä istumasta niissä ihan muutaman kuukauden sisään.

tai sitten hommaat ne tuplat etkä kakan vertaa välitä muitten mielipiteistä ja ehdotuksista.

Jos sie tosissaan käyt lenkeillä, myös talvella. Niin onhan se vain helpompaa laittaa molemmat lapset sinne vällyjen alle ja antaa mennä.

Käytte varmasti kaupassa, puistossa, pihassa leikkimässä. Voithan silloin laittaa vauvan vaunuihin ja isomman kävelemään.

Ei kaikesta tartte tehdä niin vaikeaa. Mulla oli 4v vauvankanssa tuplissa kun isosisko lähti eskariin, joka aamupakkasessa kun sinne käveltiin oli tuo vain helpoin ratkaisu. Muut reissut pääasiassa käveli itse. Ei tehnyt pojasta tippaakaan sen laiskempaa. Helpotti vain meidän aamuja.

Kantoreppua suosittelen. Vaihtoehtoisesti - ainakin lyhyemmillä matkoilla, voi isompikin olla repussa. Meillä 3,5- vuotias on pidemillä metsäretkillä selässä Ergossa. Viihtyy hyvin, eikä ole liian raskas kantaa..

Ainakin Viikin Viikkarin puistossa ja LAuttasaaressa jossain puistossa on puistotäti-toimintaa, varmasti monissa muissakin :)

Meillä on super vilkas 3v ja hän kyllä pysyy aivan mainiosti laudan päällä ja kun ostaa hyvän laudan niin vauhtiakin voi olla enemmän! Suosittelen kokeilemaan.

Meillä oikein halutaan seistä siinä seisomalaudalla. vaikka vilkas lapsi tuo minunkin esikoinen on. Kannattaa hankkia sellainen rannehihna, jonka toisen pään saa omaan ranteeseen ja toisen lapsen ranteeseen.

[QUOTE="xxx";24757781]tai sitten hommaat ne tuplat etkä kakan vertaa välitä muitten mielipiteistä ja ehdotuksista.

Jos sie tosissaan käyt lenkeillä, myös talvella. Niin onhan se vain helpompaa laittaa molemmat lapset sinne vällyjen alle ja antaa mennä.

Käytte varmasti kaupassa, puistossa, pihassa leikkimässä. Voithan silloin laittaa vauvan vaunuihin ja isomman kävelemään.

Ei kaikesta tartte tehdä niin vaikeaa. Mulla oli 4v vauvankanssa tuplissa kun isosisko lähti eskariin, joka aamupakkasessa kun sinne käveltiin oli tuo vain helpoin ratkaisu. Muut reissut pääasiassa käveli itse. Ei tehnyt pojasta tippaakaan sen laiskempaa. Helpotti vain meidän aamuja.[/QUOTE]

Niin samaa mieltä sun kanssa. Ja siis onhan seisomalauta ja reput ihan hyviä joo. Mut jos oikeesti paljon lenkkeilee, niin ei sen lapsenkaan oo 10km kiva olla seisomalaudalla. Ja jos vielä nukahtaa rattaisiin niin vielä parempi on tuo tuplisten osto. Käytettynä saa edullisia ja ainakin noi meidän emmaljungan tuplat on niin tilavat et niissä on mahtunu istumaan ihan hyvin 3 kaksi vuotiasta.

Yhteistyössä