APUJA SIIVOUKSEEN! Jos ei tule mieleen muuta kuin negatiivista sanomista, älä vaivaudu .

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja savu nousee jo korvista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

savu nousee jo korvista

Vieras
Joo, olen uusavuton ilmeisesti, patalaiska jne. MUTTA silti tahtoisin että koti on siisti. Meillä asuu 2 aikuista ja 2 alle kolmevuotiasta lasta.
Paikka on kuin pommin jäljilta ja siitä se avun tarve alkaa:

Miten pitää siisteyttä yllä pienillä teoilla, ei niin että siivoamiseen menee koko päivä kerralla? Meillä siistinä asunto pysyy tunnin siivoamisen jälkeen. Tässä on kuukaudessa käynyt niin huonosti että olen jättänyt siivoamatta, tiskit tiskattu jos jotain tarvinnut jne. kauhean väsymyksen ja ilmeisesti lievän masennuksen takia. Olen laiminlyönyt itsenki, kotini ja lapset. Voitte vain kuvitella kaaoksen.

En kaipaa haukkuja vaan vinkkejä miten tätä kämppää saisi pidettyä siistinä, asunto ei ole iso, alle 100 neliötä.

Miten te muut äidit saatte pienten lasten kanssa pidettyä kodin siistinä? Mulla tuntuu ettei päivässä tunnit riitä kaikkeen..

Miten olisi jos ottaisitte kodinhoitajan vähäksi aikaa, niin saisit levätä hetken?

Ei meilläkään koti niin siisti koko aikaa ole... Tiskejä kertyy liiankin kanssa, onneksi nykyään on sentään astianpesukone. Pyykkiä on minkä jaksaa pestä ja leluja pitää kerätä koko ajan...
Lähde ulkoilemaan ensin vaikkapa yksin ja sitten lasten kanssa ja mieti siivoamista sen jälkeen!

Ole armollinen itsellesi. Kahden alle 3-v lapsen kanssa koti saa olla sotkuinen. Meillä tapana illalla lasten nukkuessa kerätä lelut lelukoppaan ja tiskata tiskit. Vessan pesen kerran viikossa. Jos tulee vieraita, siivoan roskiskaapin, sillä sinne aika usein vieraat vie roskia :) Eteinen siivotaan myös ennen kuin vieraat tulee. Imuria haluaisin näyttää kodille useammin, mutta kerran viikossa siihen on aikaa. Lapset saa "auttaa" siivoamisessa pyyhkimällä pölyjä ja lattioita. Se on heistä hauskaa yhdessä tekemistä :) Suosittelen.
Tsemppiä!

Ja niin tosiaan, kannattaa hakea apua jos ei vain jaksa tai ehdi. Kun itse olin pieni, niin meillä kävi siivooja kerran kuussa. Kuurasi paikat kuntoon. Ja jos tuntuu että masentaa, niin hae siihen apua.

Joka päivä pestään ainakin yksi koneellinen pyykkiä. Jos ei ole koko koneellista vaatepyykkiä niin sitten pestään jotain sellaista mitä ei voi muiden kanssa pestä tai lakanapyykkit.
Jos jonkun asian tekemiseen menee vähemmän aikaa kuin 1minuutti teen sen heti. Koska sen saa nopeammin tehtyä heti kuin sitten myöhemmin.
Varrellinen rikkaimuri! Sillä saa nopeasti murut pois keittiön lattialta, heikat eteisestä pois. Kunnon imurilla imuroimiseen ei mene sitten yhtään niin paljoa aikaa kuin ilman sitä menisi.
Roskat viedän ulkoroskikseen heti, kun täyttyy. Roskapussi ei jatka sisältöään tiskipöydälle, tai toiseen pussiin roskiksen viereen.
Eteisessä kengät järjestykseen. Jos sotku alkaa jo eteisestä se jatkuu yleensä läpi huushollin.
Pedit pedataan heti aamulla. Näyttää paljon siistimmältä ja päivä saa ryhdikkäämmän alun.

Olen kertakäyttöastioita suosinut kesällä varsinkin, kun muut työt kasaantuu niin auttaa sekin vähän. Mutta eihän se mikään ratkaisu taida olla jos paljon porukkaa kuten ap.llä.

Onko hb-arvot tsekattu?
Ja jos ostat yksityiseltä siivousapua, saat veroprosenttia hiukan pienennettyä, en osaa tätä paremmin selittää. Mutta ei kannata sotkun takia minkäänlaisia syyllisyyksiä ottaa, lomaa kyllä olisi hyvä ottaa, jos nyt jo noin väsynyt. Jaksuja.

Tekee vähän koko ajan eikä vaadi liikoja itseltään. Kaikille kamoille omat paikat, jonne lapsetkin voi opetta ne viemään mahd. varhain. Jokainen leikki siivotaan heti kun se on päättynyt. Pyykki pyörimään heti kun jalkeille pääsee aamusta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Pyykki pyörimään heti kun jalkeille pääsee aamusta.

Tai sitten miettii kriittisesti, että tarvitseeko joka päivä vaihtaa koko vaatekerta, jos ei varsinaisesti ole likainen. (tiedän, pienten kanssa tulee sotkua usein)

Mutta välillä minusta tuntuu, että sotkun määrä kodeissa johtuu osin siitäkin, että joka ainoat farkut heitetään pyykkikoppaan yhden käytön jälkeen ja vesilasi odottamaan tiskausta, kun siitä on yhden kerran vettä juotu.

Mun vinkkini aloittajalle on vanha maaseudun neuvo: "tuo tullessas, vie mennessäs".

Yhteistyössä