Apuja puutarhaguruilta! Viiniköynnös ruukussa...

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
vierailija
Mulla tänä kesänä istutettu köynnös terassilla, joka ei järin pitkälle vielä ole ehtinyt kasvaa. Mutta ongelmana talvetus. Ohjeissa sanotaan, että se pitäs talvettaan viileässä sisällä... Mutta miten ne köynnökset? Mulla on tarkotus laittaa se nyt vielä "räystään" alle tankoihin tmv kiemurtelemaan, kun kuitenkin sen verran jo kasvanut, ettei pystytuki enää riitä, mutta iski tenkkapoo! Miten ne köynnökset sit pitäs "paketoida", että ne saa uudelleen keväällä sinne räystään alle roikkumaan? Tankoineen päivineenkö se pitää sitten sinne kellariin viedä? Vai talvetanko vaan tossa terassilla peitettunä ja toivon parasta... Juu, en tullu aatelleeksi loppuun asti asiaa, kun kasvatushuumassani sen taimen ostin ja ruukkuun tuuppasin... :D Enkä nyt aatellu kyl enää sitä maahankaan kaivaa, kun ei ole sopivaa paikkaa (aurinkoista seinää), missä se sais köynnöstää rauhassa.
 
vierailija
Meillä viiniköynnös talvehtii ulkona koska istutettu. Köynnökseen jätetään vain muutama "sateenvarjon" ruoto ja kaikki muut leikataan talveksi pois sitten kun lehdet kellastuneet tai pudonneet. Keväällä lehdet tulevat myöhemmin ja sitten puskee aivan älyttömästi uusia alkuja. Kolme kertaa tämän kesän aikana olen leikannut uusia versoja pois. Vinkki ne versot kannattaa laittaa vesilasiin tekevät juuria ja voi kasvattaa itse lisää viiniköynnöksiä.
 
vierailija
Mitä lajia se on? Useat talvehtivat ulkona.

Ja suurin osa oksistahan leikataan veks jos haluaa kunnolla satoa.

Mä kiertäisin versoja mahd. hyvin kasaan ruukun päälle ja käärisin koko komeuden pakkassuojapeitteeseen.
Somerset Seedless. Mulla tällä hetkellä vaan yks oksa, joka kasvaa ja toinen on ihan vasta tynkä. Mut mitäs sitten jatkossa, kun ne kuitenkin pitäs johonkin laittaa kasvamaan, eli sinne jonnekin tankoihin tmv.? Tuskin niitä oksia nyt aina joka syksy / kevät poiskaan leikataan? Eihän niistä ikinä sitten tuu hedelmää jos ne pitää aina alusta asti lähtee kasvuun.
 
vierailija
Somerset Seedless. Mulla tällä hetkellä vaan yks oksa, joka kasvaa ja toinen on ihan vasta tynkä. Mut mitäs sitten jatkossa, kun ne kuitenkin pitäs johonkin laittaa kasvamaan, eli sinne jonnekin tankoihin tmv.? Tuskin niitä oksia nyt aina joka syksy / kevät poiskaan leikataan? Eihän niistä ikinä sitten tuu hedelmää jos ne pitää aina alusta asti lähtee kasvuun.
Tiedätkö niin se kyllä menee kun sinulla on se runko ja muutama oksa niin kyllä lähtee puskemaan uutta. Sitten kun tekee rypäleitä niin rankalla kädellä pienet tertut pois.
 
vierailija
Tiedätkö niin se kyllä menee kun sinulla on se runko ja muutama oksa niin kyllä lähtee puskemaan uutta. Sitten kun tekee rypäleitä niin rankalla kädellä pienet tertut pois.
Niin mutta tarkotinkin, että ei kai niitä kaikkia oksia sentään aina juureen asti leikata syksyisin. Eli joka tapauksessa joku runko-oksa jää talvehdittavaksi sinne tankoon tai mihin se nyt sitten onkin kiinnittyneenä? Se on se murhe, että miten se sitten suojataan. Tai siis otetaanko se tankoineen päivineen sinne kellariin mukaan vai pitääkö se repiä siitä tangosta irti? Sehän on kieputtanu niitä "kiinnikkeitä" jo siihen pystytukeenkin. Vai tarkotatko, että mun tarvii nyt tuo ainoa oksa katkasta syksyllä ja alottaa kasvatus keväällä uudestaan? Siellä on juuressa ihan muutaman sentin mittanen toinen oksan alku, mutta se ei ole lähtenyt vielä oikeestaan juurikaan kasvuun. Eli vain yksi verso / oksa on tänä kesänä kasvattanut pituutta ja lehtiä ja kieputtanut itsensä tukikepin ympäri. En siis ole vielä laittanut mitään tankoja sinne räystään alle, joten tuo nyt on varmaan helppo toisaalta vielä kiepauttaa vaan keräksi juurelle kuten RoosaRuusa sanoi. Mut aika vauhtia se kasvaa, että voi olla, että on aika pitkä siten, kun pitäs siirtää kellariin ja joutuu sen nyt vielä johonkin tukemaan...
 
vierailija
Somerset Seedless. Mulla tällä hetkellä vaan yks oksa, joka kasvaa ja toinen on ihan vasta tynkä. Mut mitäs sitten jatkossa, kun ne kuitenkin pitäs johonkin laittaa kasvamaan, eli sinne jonnekin tankoihin tmv.? Tuskin niitä oksia nyt aina joka syksy / kevät poiskaan leikataan? Eihän niistä ikinä sitten tuu hedelmää jos ne pitää aina alusta asti lähtee kasvuun.
kysy Nelimarkan Kaarlolta☕
 

Yhteistyössä