Apuja, miten saan 8kk ikäisen syömään kiinteitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Inari"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Inari"

Vieras
Lapsi söi aikaisemmin todella hyvin kiinteitä, mitään ongelmaa ei ollut, kunnes korvatulehdus iski ja tyttö lopetti kiinteiden syönnin täysin. Nyt heräilee yöllä noin 6 kertaa tissittelemään. Aikaisemmin nukkui iltapuuron ja tissittelyn jälkeen aamuun saakka, nyt ei enää kelpaa mikään, ei puuro ei soseet.

Miten saisin tytön syömään, tämä äiti alkaa olemaan hyvin väsynyt katkonaisiin öihin? Neuvolaan olen muutaman kerran soittanut, mutta apua en ole saanut. Yksityisellä käytiin jälkitarkastuksessa ja korvatulehdustakaan ei näyttäis olevan, hampaitakaan ei mielestäni näy. Tilanne on nyt jatkunut jo toista kuukautta.

En tiedä mitä tehdä, olen oikeasti hyvin epätoivoinen. Aluksi kaikki meni hyvin, lapsi oli aina iloinen ja hyvän ruokahalun omaava. Muru on sormiruokaillut kyllä, mutta vaihtelevasti sitäkin, tuntuu että hällä heti hermopettää ja sitten kaikki lentää kaaressa lattialle. Tissittellään päivällä, että edes jotain saisi. Toisinaan saan lusikallisen kiinteitä päivällä hänen suuhunsa, toisinaan 5 lusikallista, sitten ei enää suostu aukaisemaan suutaan.

[QUOTE="Inari";24998860]En tiedä mitä tehdä, olen oikeasti hyvin epätoivoinen. Aluksi kaikki meni hyvin, lapsi oli aina iloinen ja hyvän ruokahalun omaava. Muru on sormiruokaillut kyllä, mutta vaihtelevasti sitäkin, tuntuu että hällä heti hermopettää ja sitten kaikki lentää kaaressa lattialle. Tissittellään päivällä, että edes jotain saisi. Toisinaan saan lusikallisen kiinteitä päivällä hänen suuhunsa, toisinaan 5 lusikallista, sitten ei enää suostu aukaisemaan suutaan.[/QUOTE]

Miksi olet epätoivoinen? Relaa vähän, muksu kyllä aistii kireytesi. Ei kukaan itseään peruna kädessä nälkään tapa. Tissilläkin pärjää, muu on extraa. :)

Ensimmäisenä voimia sinulle! :hug:

Oma lapseni oli 8kk paikkeilla vaikea saada syömään kiinteitä, vaikka aiemmin söikin. Suu ei vain enää auennut. Vaikka kärsivällisyys tuntuu olevan lopussa ja epätoivo iskee, ei tilanteessa auta kuin jatkaa yrittämistä sormiruokailun ja soseidenkin kanssa. Meillä sormiruoka alkoi maistumaan hyvin, kun sorminäppäryys kehittyi. Meidän pirpana on kyllä aina ollut hyvin nirso syömään ja vieläkään ei syö lihaa kunnolla ja perunakin on usein petosta lapsen mielestä :D Hoidossa kuulemma syö muitten lasten esimerkistä perunaa ja jopa jauhelihakastikkeita ja keittoja, mutta kotona vain joskus "huijattuna". Onneksi nakki ja kalat maistuu! Nyt reilun kaksi vuotiaan syömistä on kuitenkin helpottanut lahjonta ksylitolipastillilla :D

Kannattaa miettiä hyvän makuisia ruokia lapselle syötäväksi, vaikka niitä marjapilttejä ja marjoja, jos ei ruokaruoka maistu. Kaipa ne joskus oppii syömään?

Viimeksi muokattu:

Oma lapseni oli 8kk paikkeilla vaikea saada syömään kiinteitä, vaikka aiemmin söikin. Suu ei vain enää auennut. Vaikka kärsivällisyys tuntuu olevan lopussa ja epätoivo iskee, ei tilanteessa auta kuin jatkaa yrittämistä sormiruokailun ja soseidenkin kanssa. Meillä sormiruoka alkoi maistumaan hyvin, kun sorminäppäryys kehittyi. Meidän pirpana on kyllä aina ollut hyvin nirso syömään ja vieläkään ei syö lihaa kunnolla ja perunakin on usein petosta lapsen mielestä :D Hoidossa kuulemma syö muitten lasten esimerkistä perunaa ja jopa jauhelihakastikkeita ja keittoja, mutta kotona vain joskus "huijattuna". Onneksi nakki ja kalat maistuu! Nyt reilun kaksi vuotiaan syömistä on kuitenkin helpottanut lahjonta ksylitolipastillilla :D

Kannattaa miettiä hyvän makuisia ruokia lapselle syötäväksi, vaikka niitä marjapilttejä ja marjoja, jos ei ruokaruoka maistu. Kaipa ne joskus oppii syömään?

No minä olen ainakin nyt aikuisena täysin kaikkiruokainen, mutta ensimmäiset elinvuoteni 1v täysimetyksen (en suostunut muuhun kuulemma) söin vain banaanijogurttia ja kylmiä nakkeja. :D

Kiitos, kiva kuulla, että muillakin on iskenyt syömättömyys, vaikka sinänsä se ei kivaa olekaan. Toisinaan tuntee itsensä huonoksi äidiksi, kun ei saa lastaan syömään, vaikka päälleen vieressä seisois.

[QUOTE="vieras";24999020]Et anna yöllä tissiä, kyllä syö ruokaa, jollei muuta saa.[/QUOTE]

Miksi tissiä pitäisi rajoittaa, kerta maistuu? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Me olimma samassa tilanteessa, tosin yötissittelyjä oli yleensä enemmän kun joskus puolenkin tunnin välein halusi rinnalle. Selvähän tuo oli, että ei nälkäänsä herää, vaan tottumuksesta ja läheisyyden kaipuusta. Päivisin ei kiinteän maistuneet, ja kun tarpeeksi usein mulle sanottiin että alkaa ne maistumaan kun yötissittely jää pois niin sitten kokeiltiin. Tai no, kokeiltiin sen takia että aloin olla ihan totaalisen väsynyt ja mieliala alkoi olla aika matalalla sen takia.

Vieroitettiin niin, että nykyään syö kerran aamuyöstä. Ja alkoi ruoka päivälläkin maistumaan. Pääasiassa sormiruokaillen mennään ja vauva 8,5 kk.

[QUOTE="vieras";24999020]Et anna yöllä tissiä, kyllä syö ruokaa, jollei muuta saa.[/QUOTE]

Pakko kai minun on jotain lapselle antaa, jos mikään muu ei kelpaa. Ja toki yritän saada lapen nukkumaan yöllä ilman tissittelyä, mutta jos itkusta ja huudosta ei tule loppua ilman tissittelyä, niin en voi oikein olla antamattakaan. En tiedä on lapsella oikeasti nälkä vai vain opittu tapa, jota ei kyllä reilu kuukausi sitten vielä ollut...

Miksi tissiä pitäisi rajoittaa, kerta maistuu? Eihän siinä ole mitään järkeä.

Ihan vaikka oman (siis äidin) mielenterveyden ja vireystilan takia. Ei ole mitään järkeä valvoa tässä vaiheessa kuukausitolkulla (kun sitä on tehnyt jo alusta asti) sen takia, että vauva tottumuksesta herää vaatimaan tissiä. Läheisyyttä saa öisin kyllä muutenkin, mutta ei tartte sitä tissiä suuhun tunnin välein.

Mä kyllä lopettaisin yötissittelyn. Laita vettä pulloon ja siitä voi juoda, jos janottaa tai pitää sada korvat tai nielu "auki". Päivällä voi syödä helppoja soseita tai jäätelöä ja meidän tukkokurkulle maistui pienenä makaroni, ku se on pientä ja liukasta. Luulen, että tuo lakko on korvatulehduksen jälkimaininkeja. Tuollainen kiinteiden vieroksunta jatkui meillä osittaisena jopa kolmivuotiaaksi, mutta nyt helpottaa.

[QUOTE="hepuli";24999061]Me olimma samassa tilanteessa, tosin yötissittelyjä oli yleensä enemmän kun joskus puolenkin tunnin välein halusi rinnalle. Selvähän tuo oli, että ei nälkäänsä herää, vaan tottumuksesta ja läheisyyden kaipuusta. Päivisin ei kiinteän maistuneet, ja kun tarpeeksi usein mulle sanottiin että alkaa ne maistumaan kun yötissittely jää pois niin sitten kokeiltiin. Tai no, kokeiltiin sen takia että aloin olla ihan totaalisen väsynyt ja mieliala alkoi olla aika matalalla sen takia.

Vieroitettiin niin, että nykyään syö kerran aamuyöstä. Ja alkoi ruoka päivälläkin maistumaan. Pääasiassa sormiruokaillen mennään ja vauva 8,5 kk.[/QUOTE]

Kuinka te pääsitte eroon ylimääräisistä yöllisistä tissittely kerroista ja kuinka nopeaa alkoi päivisin ruoka maistumaan?

[QUOTE="hepuli";24999075]Ihan vaikka oman (siis äidin) mielenterveyden ja vireystilan takia. Ei ole mitään järkeä valvoa tässä vaiheessa kuukausitolkulla (kun sitä on tehnyt jo alusta asti) sen takia, että vauva tottumuksesta herää vaatimaan tissiä. Läheisyyttä saa öisin kyllä muutenkin, mutta ei tartte sitä tissiä suuhun tunnin välein.[/QUOTE]

Miten äidin vierystilaa PARANTAA lapsen yöllinen huudattaminen? Helpompi puoliunessa tunkea se tissi suuhun ja jatkaa unia.

Mä lopetin yöimetyksen kun lapsi oli 9 kk. Meillä oli sama ongelma, yöt syötiin ja päivällä ei. Imetyksen lopettaminen paransi ruokahalua päivisin ja yöt ovat rauhoittuneet, lapsi nukkuu jopa 9 tuntia putkeen! Suosittelen!

Yhteistyössä