APUJA! Mitä 2-vuotiaalle tytölle lahjaksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mami"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mami"

Vieras
Nyt paljon ideoita, mitä antaisitte kaksi vuotta täyttävälle ainokaiselle tytölle syntymäpäivälahjaksi? Leikkii jo jonkin verran, muttei "kunnolla", eikä enää mitään vauvaleluja viitsisi ostaa.

Ja tähän vielä lisäkysymyksenä, minkä ikäisenä lapsenne tulivat leikki-ikään ja alkoivat tuomaan kavereita kotiin?

Legot on ykkösiä ja menevät pitkään, eli esim sellanen 13e pakkaus dubloja joilla jo pääsee leikkimäänkin on aivan ässä lahja. Pienet legot on liian pieniä tuon ikäselle.

Ärsyttää kun tytölle tuodaan aina sitä prinsessa halpiskrääsää ja nukkeja, ja sitten ne leikkii pojan legoilla ja junaradalla jne...

Saanko kysyä, mitä vikaa on ostaa tytölle tyttöjen leluja? Jos ostaa tytölle barbeja ja prinsessamekkoja yms. onko se nyt yhtäkkiä jotenkin väärin? Tottakai saavat leikkiä legoilla jos haluavat, ja jos pyytävät leluautoja, saavat sellaiset. Mutta en minä kyllä lähtisi pikkupojalle barbia ostamaan, ellei sitä itse pyydä.

Kyseessä on diis oma lapsi? Mikä on budjetti ja mitä teiltä jo löytyy? Askartelutarvikkeet, vesivärit, muovailuvahaa?
Leikkikeittiö, siihen välineitä? Duploja, junarataa, nukkeja, nukenkärryt?

[QUOTE="rinsessa";26692303]Saanko kysyä, mitä vikaa on ostaa tytölle tyttöjen leluja? Jos ostaa tytölle barbeja ja prinsessamekkoja yms. onko se nyt yhtäkkiä jotenkin väärin? Tottakai saavat leikkiä legoilla jos haluavat, ja jos pyytävät leluautoja, saavat sellaiset. Mutta en minä kyllä lähtisi pikkupojalle barbia ostamaan, ellei sitä itse pyydä.[/QUOTE]

Eihän tuossa ollut kyse siitä ettei voi ostaa tyttöjen leluja, vaan siitä ettei osta mitään helposti hajoavaa muovikrääsää. Kaksvuotias tuskin tarvii barbia, barbille esim n paljonmvaikeampaa saada vaatteet päälle ja pois kuin vauvanukeille. oppis ensin hoitamaan vähän isompaa nukkea.
Duplot on ihan yhtä kehittäviä tytöille ja pojille, ei ne oo mitään poikien leluja, saahan niitä myöskin vaaleanpunaisena :)

[QUOTE="rinsessa";26692303]Saanko kysyä, mitä vikaa on ostaa tytölle tyttöjen leluja? Jos ostaa tytölle barbeja ja prinsessamekkoja yms. onko se nyt yhtäkkiä jotenkin väärin? Tottakai saavat leikkiä legoilla jos haluavat, ja jos pyytävät leluautoja, saavat sellaiset. Mutta en minä kyllä lähtisi pikkupojalle barbia ostamaan, ellei sitä itse pyydä.[/QUOTE]

Ei ole mitään väärää ostaa tytön leluja, vaan siinä, ettei osteta mitään muuta kuin sitä krääsää, jota on tytöille kyllä paljon enemmän tarjollakin. Halpiskrääsää joka hajoaa todella nopeasti, sellasta superpinkkiä prinsessakamaa joka tekis nykyään mielei heittääjo paketissa roskiin.

Ja ärsyttää miten todella ajatellaan ettei esim legot, junaradat jne. ole tytöille sopivia, tai ovat ainakin sopivampia pojille. Onko se sitten mikään ihme että pojat on matikassa ja spatiaalisessa haahmottamisessa parempia jo ekasta luokasta eteenpäin. Tytöt työntää nukkeja kärryissä ja silittelee vaatteita kun pojat rakentelee ja suunnittelee... Ja ei kai tässä sinänsä mitään, eniten ärsyttää tuo tyttöjen lelujen huono laatu.

tähän en voi muuta sanoa, kun että mitä ikinä ostatkin, on se aina huono lahja. jos ostat prinsessaleluja, yrität väkisin muokata lapsestasi diivaa, jos ostat poikien leluja, olet feministiakka, jos ostat kehittäviä "logiikka" leluja, olet lapsen omista toiveista piittaamaton menestyjäfriikki. näin ainakin jos ottaa meidän päiväkodin muiden äitien reaktioista joka ikisiseen ostamaani lahjaan. koskaan se ei ole oikea, aina olisi voinut ostaa paremman. ikinä en ole joutunut kestämään sellaista stressiä kuin lasten lahjojen ostamisen kanssa.

Yhteistyössä