apuja kaivataan iltarutiinien modaukseen.. pullosta vierotus.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitämäteeeeeen??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitämäteeeeeen??

Vieras
Moi,

oon lueskellut useita ketjuja tuttipullovieroituksesta, mut jotenkin mun pitää nyt päästä ihan kirjallisesti laittamaan oma tilanne ylös ja kysellä ehdotuksia ja apuja. Olen kiitollinen jos joku viitsisi jelppiä, tilanne jännittää ja ahdistaa...

Tyttö on 1v2kk. Tutti vieroitettiin 11kk:na, se oli (minulle) kamala kokemus, ja siks kaipailenkin tukea tähän. Pulloa on nyt syönyt vain unille mennessä- päivällä, yöunille (klo21) ja sitten "varhaisaamiaisena" 5-7 välillä, jonka jälkeen on jatkanut unia.

Olen rv 32+3 kakkosta odottamassa, ja tahtoisimme pullon pois esikoiselta "hyvissä ajoin" (vielä pari kk kuitenkin aikaa tässä) koska tuntuisi sitten inhalta alkaa ottaa pois kun pieni tulee ja kuitenkin saa pulloa (olen päättänyt imettää mitä pystyn, mutta lisäksi tahdon ottaa pullon, jotta isä voi auttaa yösyötöissä, kuten esikoisenkin kanssa)

Joten, meidän iltarutiinit on nyt olleet seuraavat:

n.klo 19.30-20 välillä iltapala = jogurttia, muroja (ei mitään sokeroituja), hedelmiä, leipää (ei syö puuroa kirveelläkään)
->pesuille, pisulle, pyjamat ja vaippa, pusuille- pientä touhua isin ja äitin kanssa, ja sitten siinä tunnin sisään omassa huoneessa sängyn vieressä meillä on sellainen rahi, jonka päällä on sylissä annettu pullo maitoa/ velliä/ hiutalepuurolla terästettyä maitoa, sitä jostain syystä suostuu ottamaan.
Pullon juotuaan lasketaan sänkyyn jonne nukahtaa itsekseen unikanin kanssa yleensä mainiosti, toisinaan protestoi hieman mutta en sanoisi että nukutus olisi mitenkään ongelmallista ja harvemmin edes stressaavaa.

Ni miten tuon sylihetken kanssa? Tuntuisi fiksulta antaa vaikkapa samassa paikassa muutama huikka (tai niin paljon kuin tahtoo) vaikkapa sitä maitoa nokkiksesta tai ihan oikeesta lasista (kumpikin toimii), mut en usko että ihan niin pitkää aikaa malttaa sylissä möllötellä pullotta- se 5-10 min on ollut meillä sellainen ihana läheinen hetki (vaikka toki rakkautta saa pitkin päivää muutenkin) :) ..Sellainen että sen pullohetken tyttö on vielä minun "vauva", rauhoitutaan ja sit on turvallinen mennä unille.

Kokeilenko vaan sitä nokkamukijuttua ja katson, kuinka kauan malttaa olla, sit kun ei ni sit vaan sänkyyn ja odotellaan että nukahtaa?

Ja miten sen varhaisaamiaisen kanssa? Ku ajattelee että jos kasin maissa on viimeksi syönyt kunnolla, ja herää viiden, kuuden aikaan (vaippaki yleensä ihan märkä tässä vaiheessa) .. ni miten mä nokkiksesta annan mitään, kun en tahtoisi tyttöä nostaa ylös siinä vaiheessa, kun kuitenkaan ei ole valmis heräämään kokonaan? Pitääkö vaan alkaa nousta aiemmin, sitten kun tyttö ei kertakaikkiaan vaan enää siedä oloaan? :/ Et jos alkaa venyttää heräämistään luonnostaan...?

Mä en tajua miten tää on mun päässä niin iso peikko-- varmaan kun se tutin otto oli niin kurjaa mun mielestä.

Nyt kuitenki tuntuu että olisi hyvä aika se pullo ottaa, ettei veny niin kovin pitkäksi. Tahtoisin niin kovin pitää pienen omana pienenä vauvanani, mutta vieläkin enemmän tahdon antaa mahdollisuuden oman ikäkauden mukaiseen kehitykseen. :)

Musta voisi pitää pulloa vielä...tuntuu niin raaálta että otat pullon pois kun pienellä on vielä imemisen tarve..Se tuntuu susta kurjalta, pienestä vielä kurjemmalta. Imeminen pullosta auttaa ahdistukseen..

Hei! Monta vaikeaa kysymystä. Vastaa vain yhteen... Mitä jos kokeilisit antaa vettä, kun aamuvarhaisella herää? Jos sitten pian oppisi, että turha vielä heräillä, kun ei maitoakaan tipu. Ja jos ei näin käy takaisin nukkumaan, niin nousette sitten vaan ylös ja aloitatte päivän, mutta päiväunille kuitenkin samaan aikaan, eikä pitkiä unia ja yöunille myös aina samaan aikaan. Niin eiköhän parin päivän päästä ala nukkumaan aamuun asti. Ehkä... Meillä tyttö 1v 3kk, mutta en halua/jaksa käydä vielä vierottamaan, kun tuttipullon kanssa on nukahtaminen niin helppoa.

Mä olen iha sekaisin näissä jutuissa, joskus ku oon jotain muuta pullottelusta kysellyt täällä niin moni on sillee et "miks noin isolla on vielä pullo?" tjt... Vaistokaan ei nyt opasta ku oon niin metässä :p

Ehkä voisit antaa vielä illalla sen pullon nukkumaan mennessä. Jos yrittäisit vierottaa tuon aamuyönsyönnin pois...? Antaisit maidon tilalla vettä, ehkä jättäis sit itestään pois sitä pulloa? Ja voishan tuon tuttipullon vaihtaa nokkamukiin, se vois auttaa kanssa, että siirtyis sitten pikkuhiljaa itse pois? Ja jos laitat lapsen sänkyyn ja siinä silittelet ja juttelet mukavia ennen kuin alkaa nukkumaan... Jos haluat pullon pois ennen vauvan syntymää, niin nyt on kyllä oikea aika, ettei tuu sit samoihin aikoihin vauvan syntymän kanssa. Kyllähän tuon ikäiseltä sen tuttipullon voi pois ottaa, mä olen alle vuoden ikäisenä siirtynyt nokkamukiin.

Voitte esim. lukea sadun illalla pullon sijaan tai vain olla ja rauhoittua. Jos lapsi ei millään suostu ilman aamupulloa nukkumaan pidempään, niin sitten on varmaan pakko vain nousta. Tuskin jaksaa montaa päivää lyhyemmillä unilla..Vaippakaan ei ole niin märkä aamulla jos ei saa illalla pullollista maitoa... :)

Tuumin tässä ja tuo vesikikka aamuyöllä tuntuis hyvältä ajatukselta. Jos päädytään siihen ettei oteta vielä eikä vauvan aikanakaan, onkohan parivuotiaaksi liian pitkälle, ei kai ne hampaat pilalle mene kun ei kuitenkaan paljoa syö, ja voisikohan parivuotiaalle jo selittää että annetaan pullot oravavauvoilla tjt...?
Hittoku mä en oikeesti tiiä! Tahtoisin pullon pois, mut en sit kuitenkaan, en tahdo alkaa säätää ennenkuin olen varma päätöksestä.

Satukin kiva idea. Jospa koittaisi sitten niin, pullo kerralla pois, satu tai yleinen sylittely tilalle, nukkumaan, ja aamulla sitte jos kovin herää ni annan nokkiksesta vettä ja katson rauhoittuuko, jos ei ni noustaan ylös. Kohtahan sitä heräillään jo muutenki :D ... Keskustellaan miehen kanssa, jos jotain nyt tehdään ni ensi viikonloppuna olisi hyvä aika.

Mä silti tiedän ton tunteen, kun toisaalta haluis vierottaa, mutta silti se nykyinen nukutusmenetelmä on niin tuttu ja turvallinen:D Mutta kyllä se siitä lähtee kun tekee päätöksen, että vierottaa. Ja mun mielestä toi sun idea kuulosti hyvältä ja varmasti tottuu pikkuhiljaa siihen, ettei pulloa enää saa...

Mitä jos vaihtaisitte ilta pullottelu hetken lukuhetkeksi..
Meil on toiminu parhaiten tuo, et en ole antanu yöllä kuin vettä (ja sitäki tippalukollisesta nokkiksesta). Meil neiti 1v8kk jätti keväällä (reilu 1v:nä) erään flunssan jälkeen tuttipullon pois.. sen jälkeen on sit iltapuuron jälkeen juotu nokkiksesta maitoa ja nyt on tehny niin et juo mukista/lasista mitä juo ja yöllä oon antanu sit tarvittaessa vettä. Oon huomannu et nukkuu yön paljon paremmin, jos ei ole illalla juonu kovin paljoa =ei herää yöllä pissahätään.

Yhteistyössä