Apuja imetysongelmaan, taas :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja imetys:/
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

imetys:/

Vieras
Milloin tuo "tiheän imun kausi" oikein loppuu? tätä on kestänyt jo 4 päivää. Vauva on tissillä n. 8-10h vuorokaudessa ja TODELLA tyytymätön, eikä nuku paljoa. Eilen annoin sitten vihdoin korviketta ja vauva joi 120milliä jonka jälkeen oli tyytyväinen ja nukkui VIHDOIN tunteja. Oli pakko tehdä jo jotain, aloin olla todella väsynyt ja turhautunut. Sain aiemmin neuvon ettei saa antaa korviketta vaan pitää antaa vaan vauvan imeä mutta eilen tuli raja vastaan kun vauva syö ties monennetta tuntia tyhjää tissiä ja itkee. Haluaisin kysyä että miten mun kannattaa edetä seuraavaksi? Jatkanko samaan tyyliin eli imetän mahd.paljon ja hätätilanteessa sitä korviketta? eikö mulla muka riitä maito vaikka vauva on koko ajan tississä, pissaa ja kakkaa tulee? silti vauva vaikuttaa nälkäiseltä ja tyytymättömältä

Alkuperäinen kirjoittaja imetys:/:
Milloin tuo "tiheän imun kausi" oikein loppuu? tätä on kestänyt jo 4 päivää. Vauva on tissillä n. 8-10h vuorokaudessa ja TODELLA tyytymätön, eikä nuku paljoa. Eilen annoin sitten vihdoin korviketta ja vauva joi 120milliä jonka jälkeen oli tyytyväinen ja nukkui VIHDOIN tunteja. Oli pakko tehdä jo jotain, aloin olla todella väsynyt ja turhautunut. Sain aiemmin neuvon ettei saa antaa korviketta vaan pitää antaa vaan vauvan imeä mutta eilen tuli raja vastaan kun vauva syö ties monennetta tuntia tyhjää tissiä ja itkee. Haluaisin kysyä että miten mun kannattaa edetä seuraavaksi? Jatkanko samaan tyyliin eli imetän mahd.paljon ja hätätilanteessa sitä korviketta? eikö mulla muka riitä maito vaikka vauva on koko ajan tississä, pissaa ja kakkaa tulee? silti vauva vaikuttaa nälkäiseltä ja tyytymättömältä

Näin mä tekisin jo oman itsenikin kannalta :)

Mä helpotin noita tiheän imun kausia antamalla lisämaitoa. Imetyksen päälle siis, ja sitten jos tuli pidempi syöttöväli niin pumppasin. Ja mulle alkoholiton olut (Nikolai on hyvää :p ) toimi hyvänä maidonnostattajana. Kyllä se maito silti nousee vaikka välillä helpottaisi molempien oloa antamalla korviketta, ainakin mulla paremminkin niin, kun en ollut niin väsynyt ja stressaantunut. =)

Niin tosiaan unohtui sanoa että pakkohan mun on itse nukkua, en todellakaan voi imettää 24/7 montaa päivää, kun siinä ei saa nukuttua kun vauva ei ole tyytyväinen. mutta en ymmärrä miksi vauvalla on NÄLKÄ vaikka imetän koko ajan. Juon todella paljon päivässä, useita litroja vettä. Syön mielestäni myös ihan tarpeeksi, välipaloja ja yhden lämpimän ruuan, että ei kai voi siitä johtua? nyt aamulla rinnat on täydet maidosta, heruu kunnolla ja liivinsuojat märät mutta iltaisin ne on tyhjät pussit eikä sieltä mitään irtoa.

Alkuperäinen kirjoittaja HuliHumppanpuli:

Näin mä tekisin jo oman itsenikin kannalta :)

Sama juttu. Ja itselle mahdollisimman paljon lepoa, ruokaa ja paljon vettä!

Nïin, kyllä vaavi saa maitoa jos kerran jotain tulee uloskin. Eli älä nyt haksahda siihen perinteiseen ansaan "maitoni on loppunut". Ainoa tässä on, miten itse jaksat. Kuulostaa ihan hyvältä, että imetät niin paljon kuin jaksat, ja hätätilassa voit antaa korviketta - ei siinä sentään itseään tarvitse hulluuden partaalle viedä... Mutta tosiaan vasta viimeiseksi sitä korviketta, että kausi tekee tehtävänsä maidontuotannolle. Jos imukausi on neljä päivää kestänyt, niin se loppuu varmasti hetkenä minä hyvänsä! Sitten imetys sujuu taas mukavasti. Jaksamisia!

Jatkanko samaan tyyliin eli imetän mahd.paljon ja hätätilanteessa sitä korviketta? eikö mulla muka riitä maito vaikka vauva on koko ajan tississä, pissaa ja kakkaa tulee? silti vauva vaikuttaa nälkäiseltä ja tyytymättömältä

Juu jatka vaan samalla tavalla, kuulostaa oikein järkevältä. Yksi tai kaksi korvikekertaa päivässä ei vielä tee imetykselle mitään. Nyt vauva parhaillaan tilailee lisää maitoa, tiheä imu voi kestää viikonkin, yritä jaksaa!

Alkuperäinen kirjoittaja AP:
Niin tosiaan unohtui sanoa että pakkohan mun on itse nukkua, en todellakaan voi imettää 24/7 montaa päivää, kun siinä ei saa nukuttua kun vauva ei ole tyytyväinen. mutta en ymmärrä miksi vauvalla on NÄLKÄ vaikka imetän koko ajan. Juon todella paljon päivässä, useita litroja vettä. Syön mielestäni myös ihan tarpeeksi, välipaloja ja yhden lämpimän ruuan, että ei kai voi siitä johtua? nyt aamulla rinnat on täydet maidosta, heruu kunnolla ja liivinsuojat märät mutta iltaisin ne on tyhjät pussit eikä sieltä mitään irtoa.

No, se vauva on kasvanut ja tarvitsee hiukan enemmän maitoa kuin ennen - siksi se ärisee niille tisseille, että töihin siitä:) Ja tietty ne on tyhjät illalla kun olet koko päivän imettänyt, mutta kyllä vauva varmaan sieltä vielä saa jotain irti illallakin - en minäkään enää saa koskaan enää mitään irti tisseistäni, ei vuoda, ei tunnu täysiltä, mutta kyllä tämä lapsi vain syö pitkään pari kertaa päivässä (imetän isompaa lasta, vähitellen vähentelen)

Mulla oli sama tilanne, aloin antamaan korviketta 2 kertaa päivässä noin 100ml ja pari kuukautta mentiin näin ja sitten vauva ei enää halunnut korviketta enää.. Tee siten miten tuntuu parhaimmalta!

Niin ja jos lapsi on tosiaan 24/7 tissillä, niin ei sitä maitoa silloin aina yksinkertaisesti riitä! Älä kanna siitä huonoa mieltä, jos joskus annat korviketta! Näistä sivuista voit saada apua!
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119

nyt aamulla rinnat on täydet maidosta, heruu kunnolla ja liivinsuojat märät mutta iltaisin ne on tyhjät pussit eikä sieltä mitään irtoa.

Kyllä niissä varmasti maitoa on, mutta kun vauva syö koko ajan niin rinnat ei ehdi täyttyä välillä. Anna illalla jonkun imetyksen päälle sitä korviketta, että rinnat ehtii täyttyä seruraavaan imetyskertaan. Jos tuntuu, että alkuyökin menee tissitellessä, niin anna yötä vasten viimeiseksi myös korviketta. Tärkeintä on se, että annat korviketta imetyksen päälle, jolloin imetyvälit pidentyvät mutta varsinaisesti imetyskerrat eivät harvene.

Vaikka tissit tuntuukin illalla ihan tyhjiltä, niin kannattaa silti koittaa imettää ennenkuin antaa korviketta. Kyllä sieltä aina vähän tulee, juuri sitä rasvaisempaa takamaitoa mikä kestää pidempään herua mutta vie näläntunteen paremmin. Muutenkin jos haluat maitoa nostattaa niin kannattaa aina koittaa imettää ennen korvikkeen antamista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Niin ja jos lapsi on tosiaan 24/7 tissillä, niin ei sitä maitoa silloin aina yksinkertaisesti riitä! Älä kanna siitä huonoa mieltä, jos joskus annat korviketta! Näistä sivuista voit saada apua!
http://imetystukilista.net/sivut/index.php?option=com_content&task=category&sectionid=9&id=32&Itemid=119

TIHEÄN IMUN KAUSI!!!

Mutta siitä samaa mieltä, että yksi tai kaksi korviketta ei haittaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Vaula:

TIHEÄN IMUN KAUSI!!!

KYLLÄ KYLLÄ... mut usko tai älä, mutta joskus on tilanteita, jolloin tissimaito ei yksinkertaisesti vain riitä, vaik kuin syöttäs ja syöttäs...

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Alkuperäinen kirjoittaja Vaula:

TIHEÄN IMUN KAUSI!!!

KYLLÄ KYLLÄ... mut usko tai älä, mutta joskus on tilanteita, jolloin tissimaito ei yksinkertaisesti vain riitä, vaik kuin syöttäs ja syöttäs...

On, mutta ne on paljon harvinaisempia kuin luullaan. Tämä ei kuulostanut siltä: äidin rinnat ovat aamuisin tihkuvan täynnä, ja lapsi pissaa ja kakkaa paljon.

Meillä lapsen tiheän imun kausi kesti kolmisen kuukautta :) No, kyllä se käyrässäkin näkyi. Mulla ei koskaan ollut sitä tunnetta, että rinnat olisivat täynnä. Ei myöskään juuri tippaillut eikä herunut. Mutta niin vain kasvoi näillä lurpilla. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi enemmän voinut antaa korviketta. Eihän tosiaan tuollainen lisämaito imetystä lopeta. Mutta kun oli ainoa lapsi, niin mikäs siinä oli sängyssä makoillessa. Luin montakymmentä kirjaa. Että sikäli sivistävää.

Meillä lapsen tiheän imun kausi kesti kolmisen kuukautta :) No, kyllä se käyrässäkin näkyi. Mulla ei koskaan ollut sitä tunnetta, että rinnat olisivat täynnä. Ei myöskään juuri tippaillut eikä herunut. Mutta niin vain kasvoi näillä lurpilla. Nyt jälkikäteen ajateltuna olisi enemmän voinut antaa korviketta. Eihän tosiaan tuollainen lisämaito imetystä lopeta. Mutta kun oli ainoa lapsi, niin mikäs siinä oli sängyssä makoillessa. Luin montakymmentä kirjaa. Että sikäli sivistävää.

Miii-täää? Kolme kuukautta koko ajan tissillä? Älä nyt pelottele ap:tä... Ei kyllä tainnut olla ihan tavallinen tiheän imun kausi...

Alkuperäinen kirjoittaja palma:
Juotko tarpeeksi? Mä koittaisin parin litran nestetankkausta ja katsoisin mitä tapahtuu. Ja sit tietty jatkossa enemmän juotavaa joka päivä.

Mulla oli aina isovesilasi mukana kun aloitin imettää ja tosiaan syödä ja juoda hyvin ja levätäkin.
Itselläni on vain yhdellä onnistunut täysimetys 6kk ja siihen kolme kk lisää kiinteiden kera.
Kolmea muuta olen imettänyt vaihtelevalla menestyksellä 1-3kk ja yhden kanssa jopa luovitin maitoa muuttoon saakka joka ehkä rasitti niin että loppui..
Turha se on ihan puhkipoikki itseään laittaa ja vauvaa itkettää. Ei sieltä ehkä tule tarpeeksi jos rinnalla itkee. Maalaisjärjenkäyttö sallittua.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemii!:

No, se vauva on kasvanut ja tarvitsee hiukan enemmän maitoa kuin ennen - siksi se ärisee niille tisseille, että töihin siitä:) Ja tietty ne on tyhjät illalla kun olet koko päivän imettänyt, mutta kyllä vauva varmaan sieltä vielä saa jotain irti illallakin - en minäkään enää saa koskaan enää mitään irti tisseistäni, ei vuoda, ei tunnu täysiltä, mutta kyllä tämä lapsi vain syö pitkään pari kertaa päivässä (imetän isompaa lasta, vähitellen vähentelen)

Ja eikös se takamaito ole oikein terveellistä vai miten se meni mutta sitäkin täytyy saada juoda.

Yhteistyössä