Apuja 3-vuotiaan pottailuun? Keinot lopussa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hölynpöly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Hölynpöly

Jäsen
21.05.2011
57
0
6
Meillä on kohta 3-vuotias poika, ja ollaan ihan liemessä pottailun ja vaipattomuuden kanssa. Ei suostu olemaan hetkeäkään ilman vaippaa ja potta on oikea kirosana.

Ollaan yritetty lahjoa tarroilla, leluilla, karkilla, kaikella mahdollisella, mutta ei suostu kävelemään askeltakaan ilman vaippaa saati istumaan potalle. Kun vaipan ottaa pois niin heti alkaa huuto "vaippa päälle" ja sitä jatkuu tasan niin kauan että luovutan ja laitan vaipan päälle. Poika ei voi istua, ei kävellä, ei edes puhua mistään muusta ku että vaippa on saatava päälle.

Potta on kirosana, ei suostu edes istumaan vaippa päällä potalle. Pönttö on ihan yhtä paha, ollaan yritetty pienentäjällä sitäkin. Isosiskot ja pikkusisko ollaan laitettu potalle istumaan "psyykkaamaan", mutta poika ei mene.

Uimaan suostui menemään uimahousut jalassa, kun sanoin että ne on uimavaippahousut. :D Yritin samaa sitten kalsareilla, sanoin että ne on vaippakalsarit, mutta se ei enää uponnutkaan poikaan..

Pottailua ja vaipattomuutta ollaan yritetty kohta vuosi, enemmän tai vähemmän, tuloksetta. Välillä ollaan pidetty taukoa tässä rääkkäämisessä, mutta nyt alkaa olla jo ajankohtaista, kun päiväkodistakin ovat alkaneet painostamaan että pitäis jo olla päiväkuiva... :|

Voiko olla että poika ei ole "valmis" vielä? Osaa kuitenkin jo sanoa etukäteen että pissa/kakka tulee ja haluaa että vaippa vaihdetaan heti yhden pisun jälkeen.

Ei ole tämmöistä jääräpäisyyttä vielä tullut vastaan, ollaan kolme muksua saatu jo kuiviksi, mutta tämä sälli on ihan omaa luokkaansa. Pitää kynsin ja hampain vaipasta kiinni ja mä olen nyt ihan kädetön..

mulla on reilu 2vuotias joka on samoilla linjoilla asian suhteen,saattaa istua vaippa päällä joskus potalle mutta ilman vaippaa ei tule kuuloonkaan.sanoo kun on pissa tai kakka tulossa,mutta ei anna ottaa vaippaa pois saatika istuttaa potalle.oon antanu asian olla.potta on ulottuvilla kokoajan,siihen saa mennä halutessaan.kysäsen kun tulee sanomaan että on pissahätä "menisitkö potalle pissalle?"joskus istuu tämän jälkeen vaippa päällä potalle,mutta useimmiten sanoo vaan EI,ja tekee vaippaan.älä stressaa,kyllä se siitä.pakottamalla ei ainakaan varmana onnistu.

on kuusi lasta, joista yhden kanssa kävin supertaistelun kuivaksioppimisen kanssa. Ikää oli silloin vähän alle 3v. Valmiudet on varmasti olemassa tuon ikäisellä, mutta joku siinä vaan pelottaa.

Tein seuraavalla tavalla: otin kaikki vaipat pois ( sanoin että vaipat loppu eikä voida ostaa uusia) ja annoin vaan kastella housut muutaman kerran. Potta pidettiin esillä koko ajan, ja siihen välillä laitoin istumaan.Siinä meni sitten pari päivää, niin tyttö oli kuiva sekä yöllä että päivällä.

Eli koita tuollaistakin, voi toimia....tsemppiä :-)))

Sama homma meilläkin menossa, suostuu kyllä olemaan ilman vaippaa, mutta pissat tulee aina housuun toisinsanoen lattialle. Ollaan jo kuukausi tätä rumbaa hoidettu. Milloinhan oppis? Ja ikää kans täällä pian sen 3 vuotta.

Meillä oli myös erittäin sinnikäs ja jääräpäinen poika pottaharjoittelun aikaan. Potta oli todellakin kirosana ja harjoittelusta ei tullut yhtään mitään ei vaikka kuinka ois palkittu ja lahjottu. Mutta jotenkin yhdistin tämän pottailun vaikeuden johonkin "pottapelkoon" osittain mutta uskoisin että suurin syy oli pojan todella periksiantamaton ja jäärä luonne. On aina ollut "periaatteen mies" monessa muussakin asiassa. Yli vuosi oltiin vähän väliä uudelleen otettu harjoittelu asiaksi mutta aina palattiin nollapisteeseen. Sitten kun poika oli 3v 3kk niin jotenkin multa loppui jo pinna koko hommaan ja päätin itselleni että nyt se on loppu. Kun poika eräänä iltana pyysi vaippaa pissaamiseen niin sanoin että nyt sitä EI tule. Sanoin että me istutaan täällä kylppärissä vaikka koko yö mutta vaippaa ei tule. Annoin kaksi vaihtoehtoa, joko pissaa pottaan tai seisaaltaa suihkun viemäriin. No poika kun "pelkäs" pottaa niin mieluummin yritti viemäriin. noin tunnin huudon ja vastaanpanemisen jälkeen suostu pissaamaan viemäriin siten että minä pidän samalla kädestä kiinni ( olen turvana) Riemu oli valtava kun huomasi että täähän on tosi helppoa!! :) Seuraavana päivänä yhdesti pissas viemäriin mutta kun sanoin että koetetaan seisaaltaan pöntöön niin halusi kokeilla sitäkin,onnistui, ja siitä lähtien on käyny pöntöllä. Ja samantien oli yökuiva. No palkinnoksi tuli sitten vielä tomi traktori jota poika oli kauan himoinnut joten poika oli sitten tosi ylpeä kun oli saanu myös hienon palkinnon ;). No nyt joku voi sanoa että ei lasta saa pakottaa mutta meille ei ainakaan ollut muuta vaihtoehtoa.. Ainakin jo kolmevuotias ymmärtää asioita eri tavalla, ei tietenkään jotain alle 2 vuotiasta voi " pakottaa"

mä olen laittanut lapset aina potalle vessaan heti aamulla kun itsekin mennyt pöntölle :) ei se pottavastustajaan enää auta varmaan, mutta muille vinkiksi. kun itse pissiä lirittää, se pienikin sitten lirittää ihan varmasti. vierekkäin siellä siis istutaan ja liritellään. saattaapi sisaruskin olla siellä mukana toisella potalla. näin saa päiväkuivaksi jo alle 2 veenä tai niillä tienoin.

Mä taidan olla liian herkkä tähän hommaan, mä en vaan jaksa enkä pysty kuuntelemaan sitä huutoa. Ollaan tosiaan joskus tuntitolkulla pidetty ilman vaippaa, ja jätkä seisoo ja huutaa "vaippa päälle" taukoamatta. Nyt pelottaa että ollaan just tuossa tehty väärin kun ollaan tavallaan pakotettu olemaan ilman vaippaa, jos on siitä sitten jonkun kammon saanut. Ärsyttää tosissaan, kun en jaksaisi ollenkaan edes yrittää enää kun aina päättyy siihen että poika "voittaa" ja saa sen vaipan päällensä. Yhtään pissaa tai kakkaa ei ole tehnyt ollessaan ilman vaippaa, ettei olla edes päästy kehumaan poikaa siitä.

Muoks. Olen siis kyllä kehunut poikaa aina kun on ollut ilman vaippaa, mutta ne kehut taitaa kaikua kuuroille korville kun poika keskittyy vaan siihen karjumiseen.

Viimeksi muokattu:
Olisko pottatarroista mitään iloa? Siis niistä potan pohjaan laitettavista tarroista jotka aktivoituu lämmöstä? Meillä ne kiehtoi molempia lapsia, sekä tyttöä että poikaa, valtavasti. Tosin meillä ei mitään isompia ongelmia ollut, joten en tiedä auttaako nuo.

Meillä 2v8kk vanha poika ja pottailut aloitettiin vappuna. Tykkää käydä potalla pissaamassa kun saa lukea jotain kirjaa ja ekoista pissoista sai aina jonkun pienen lelun palkinnoksi. Vaippoja käytän vielä mutta käy potalla pissalla kun muistuttaa siitä. Kakkaa ei ole onnistuttu pottaan saamaan vaikka siitä palkinto olisi tulossa, sen tekee vaipaan. En tiedä mikä siihen auttaisi?

Mikä ihme lapsia vaivaa. Joku hallitsemisentarve, kun pitää hallita noita vessajuttuja melkein kouluikään asti just niin kuin itse haluavat.

Mutta pakko varmaan vaan antaa periksi vähäksi aikaa. Laita vaippa jossa märkyys tuntuu ja pyytäkää itse vaihtamaan se vessassa jos alkaa häiritä. Olet olevinasi niin kiireinen aina, ettet ehdi auttamaan et sitten millään.

Huoh... onpa helpottavaa huomata, et täällä on muitakin jotka painivat saman asian kanssa!! Mun poika on 2v3kk ja istuu kyllä tyytyväisenä potalla ja lukee kirjoja, mut vain kaksi kertaa on pissa tullut (riemuitsi siitä kyllä). Muuten toteaa aina vaan, et "ei tullut" ja parin minuutin päästä on vaippa märkä. On kyllä turhauttavaa! Ja pottailua on nyt takana melkein puoli vuotta...

Eli kaikista vinkeistä ollaan täälläkin kiitollisia, ja tosiaan on "mukava" huomata, et ei se kaikilla muillakaan välttämäeeä helpolla suju. Tuntuu vaan, et kaikkien kavereiden samanikäiset lapset ja nuoremmatkin, ovat jo kuivia... :(

Meillä on 2,5 vuotias poika ja potta hommat alotettiin kuukausi sitten. Mun kesäloma alkoi, niin pojalta lähti vaippa kokonaan. Ostin vain kalsareita ison läjän ja sit alettiin hommiin. Eli ei haitannut vaikka pissa tai kakka tuli housuun, mutta potalle menosta tai "puskapisstä" kehuttiin kovasti. Vaippaa ei laitettu missään vaiheessa enää jalkaan, siitä päätin minä.
Ja nyt ollaan käytännöllisesti kuivia oltu jo muutaman viikon.
Tsemppiä vaan ja pidä pääsi ja älä anna periksi.

Ensiksi et pue lapselle vaippoja, vaikka kuinka vaatisi. Toiseksi kannustat poikaa pissaamaan kuten isommat pojat. Meillä ainakin kehut tepsi 2 vuotiailla. Jos potta on kirosana, älä pakota lasta istumaan sille. Muistuttelet vaan kuinka kakat tulee tehdä pottaan. Pissallahan poika voi käydä ulkona ollessa pusikoissa. Meillä ainakin lapsille puskapissaaminen on ollut mielenkiintoista hommaa.

Miksi ette muuten anna noin isojen lasten, varsinkin poikien, mennä pöntölle seisaaltaan. Annatte korokkeen niin ei tarvitse mihinkään vauvojen pottahommiin käydä.

sanot vaan että vaipat on loppu. Huutoa varmasti tulee mutta koita kiinnittää huomio muualle. Osta vaikka uusi lelu sitä varten. Ja sit pöntölle, helpompaa yleensä ku potalle saanti. Isi voi vaikka näyttää esimerkkiä :D

Kiitoksia näistä vinkeistä ja tosiaan "mukava" huomata ettei olla ainoita joilla ongelmia.

Pottatarroja en ole mistään täällä bongannut, enkä oikein usko että niistä olisi tässä tilanteessa apua kun potta on niin kammottava jo valmiiksi ettei suostu lähellekään menemään... Mutta ehkä me sitten kokeillaan tuota vaippojen mystistä loppumista. Huutohan siitäkin tietysti tulee, mutta ehkä se menee helpommin ohi kun poika itsekin näkee ettei vaippoja ole siellä missä pitäisi. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hölynpöly;24131415:
Kiitoksia näistä vinkeistä ja tosiaan "mukava" huomata ettei olla ainoita joilla ongelmia.

Pottatarroja en ole mistään täällä bongannut, enkä oikein usko että niistä olisi tässä tilanteessa apua kun potta on niin kammottava jo valmiiksi ettei suostu lähellekään menemään... Mutta ehkä me sitten kokeillaan tuota vaippojen mystistä loppumista. Huutohan siitäkin tietysti tulee, mutta ehkä se menee helpommin ohi kun poika itsekin näkee ettei vaippoja ole siellä missä pitäisi. :)

Just näin. Voitte vaikka pukea yhdessä päälle "viimeisen" vaipan ja ihmetellä tyhjää pussia.

Yhteistyössä