Apua!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hermot riekaleina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hermot riekaleina

Vieras
Onko kellään samaa ongelmaa; 5 kk poikamme ei nuku öisin oikeastaan ollenkaan. Aikaisemmin hänet sai hyvin sentään illalla nukahtamaan ja sitten hän nukkui kolmisen tuntia ennen heräämistä, mutta nyt on vaikeuksia saada hänet illallakin nukkumaan. Yhden jälkeen vauvelimme ei nuku kuin 20 min. - tunnin kerrallaan, itkeskelee siis vähän väliä, eikä rauhoitu välttämättä kuin ottamalla viereen. Jolloin äiti ei taas saa nukuttua... Nyt muutamana yönä poika on herännyt yhden aikaan itkemään tosi kovin, jota ei aikaisemmin tehnyt. Alan itse olla jo todella väsynyt, sekä henkisesti että fyysisesti. Lapsi on kuitenki jo sen ikäinen, että pitäisi nukkua koko yö..? Oloani pahentaa vielä se, että kaikkien tuntemieni äitien lapset nukkuvat/nukkuivat tuossa iässä jo kokonaisia öitä. Lääkäri sanoi lapsen olevan terve, mutta kyllä joku syy luulisin tähän valvomiseen olevan.

Jos yhtään lohduttaa ni meillä on kohta 1v tytär ja on tän vuoden aikana nukkunut tasan yhden yön heräämättä. Meillä on selkeä rytmi nukkumisten kanssa, mutta silti se on maks. 2h mitä saa nukkua putkeen. (ja kyllä, käy tarkistuttamassa korvat)
sillon ku tyttö oli just jonku 5kk se nukku ihan miten sattu. joskus ei nukkunut ollenkaan. Mut kyl se siitä viel rauhottuu, viimeistään ku kouluun menee ;) no ei.. mut oikeesti, tiedän miten helvettiä toi on, tuntuu ettei vaan enää jaksa, ei niin mitenkään päin.
Ettekö voi miehesi kanssa vuorotella heräämisiä (ellet hoida yksin vauvaasi) ? Me teimme koliikki aikana ja edelleen niin että heräsimme vuorotellen ja toinen nukkui korvatulppien kanssa.

Ja toinen hyvä juttu on myös se että viet lapsen hoitoon ja nukut niiiiiiiin paljon kun vaan unta palloon mahtuu. jaksaa taas hetken sitä arkea.

mä oon päässy pitkälle sillä et mietin vaan koko ajan, että ei tää ikuisuuksia kestä. koita jaksella.

Harmittaa. Näin ihania vauvan riippukeinu/kehtoja. Ja nyt kesällä mökillä huomasimme että kun menin vauvan kanssa riippukeinuun, nukahti alle minuutissa. Ja nukkui niin kauan kuin vain jaksoi olla keinussa.

Voi kun olisin ostanut tuollaisen kehdon jo paljon aiemmin! Nyt vauva alkaa olla jo liian vanha siihen..

Eikä meillä nukuta vieläkään, typy nyt 10kk.

Jeps: Ei hätä ole tämän näköinen =)
http://www.babyidea.fi/riippumatto/riippumatto.html
Tuolta saa lasten riippumattoja, jotka kestää koko lapsuusiän.

Meillä vauva ei ole viihtynyt riipparissaan lainkaan, sekin harmittaa kun isovanhemmilta meni aika paljon rahaa hukkaan...

Meillä on kohta kaksi vuotias poika eikä kyllä ennen yhtä vuotta ollut nukkunut yhtään täyttä yötä. Sen jälkeen niin monesti että yhden käden sormilla voi laskea kokonaan nukutut yöt.. Ja kohta syntyy seuraava... Että sellaista.

Meillä poika 8.5 kk. Joskus on selvitty yöstä 4 herätyksellä mikä on ollut ihan juhlaa. Normaalisti poika nukkuu (nukahtamismekkalan jälkeen) alkuyön noin 2 tunnin pätkissä ja aamuyöstä heräilee tunnin tai puolentunnin välein. Keskivertoyönä poika herää siis noin 5 - 7 kertaa. Pahimpina öinä herätään jopa kymmenenkin kertaa, ja ylös noustaan joskus siinä viiden - kuuden aikaan. Että sellasta täällä. Nyt ei enää kertakaikkiaan jaksa. Kokeilemme unikoulua ensi yöstä lähtien, mies siis hoitaa (=huudattaa) vauvaa ja minä lähden muualle nukkumaan. Pitäkää peukkuja. Jos ei tästä ole apua niin joudutaan varmaan hourulaan koko perhe.

Koko yön nukkuminen tuntuu ihan utopistiselta ajatukselta.

Kovin on tuttua tarinaa=taatusti omakohtaisesti koettu! Kuule ap, lakkaa vertaamasta vauvaasi muihin, sillä säästät itseäsi. Itseäni ahdisti eniten se, että tiesin (tai luulin)kaikkien muiden nukkuvan, paitsi meidän vauvan.

Ei meilläkään nukuttu esikoisen kanssa, juuri tuossa 5 kk iässä oli pahin kohta eli vauva nukkui vain kun vaunut oli koko yön liikkeessä. Jos ne pysähtyi, niin 20 min päästä viimeistään herättiin taas. Ja äidillä hermot riekaleina viiden kuukauden valvomisesta. En edes muista, missä vaiheessa tuli muutos parempaan, mutta vajaa 10 kk:n iässä alkoi vauva yhtäkkiä nukkumaan läpi yön. Unikouluja ei pidetty, kun ei voimat riittäneet. Mies hoiteli öitä viikonloppuina ja itse nukuin silloin unilääkkeiden avulla. Kas kun oma unirytmi oli jo niin sekaisin etten enää kyennyt edes nukahtamaan.

Koska väsymys ei ainakaan helpota valvomalla lisää, niin kannattaa tehdä asialle heti jotain. Mies apuun, soitto neuvolaan ja vaikka kotiapua viikottain. Se, että vauva nukkuu joskus kahden vuoden päästä (tai edes kahden kuukauden), ei helpota yhtään. Konkreettisia toimia vaan, jos tiedät, että saat nukkua viikonloppuisin, se auttaa jaksamaan viisi muuta yötä.

Tsemppiä ja taas vaan tsemppiä!!!

Jep, tuo on minullekin tuttua että ei osaa enää itse nukkua vaikka vauva nukkuisikin. Se jatkuva heräily on NIIN hirveän tuntuista näin 8 kuukauden kokemuksella, että ilmeisesti kroppa on sitä mieltä että parempi sitten vaikka valvoa kuin joutua koko ajan heräämään. Nyt menossa eka yö niin että mies hoitaa vauvan ja minä saan nukkua, mutta täällähän minä vielä näemmä keikun koneen ääressä... saas nähdä miten tästä selvitään, pari-kolme yötä olisi ainakin tarkoitus koittaa unikoulutusta jaksaa. Tsemppiä kaikille yökukkujille!

Jos aloitatte unikoulun, viekää se loppuun vaikka menisi viikko. Siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään että pari yötä ""kokeilette"". Vauvan kanssa on oltava johdonmukainen, muuten ei viesti mene perille.

Jaksamisia ja pitkää pinnaa!

Mulla on vauvallisia tuttuja 6 kpl, joilla kaikilla on alle vuoden vanha muksu. Näistä tasan yksi on nukkunut kokonaisia öitä tuossa iässä (aloitti 2kk vanhana ihan itse nukkumaan) ja kaikki muut on omani mukaan lukien heränneet vähintään kerran yössä... siis kaksi, kolme... kuusi tai seitsemän kertaa yössä. Meidän muksulla oli joku vaikea vaihe suunnilleen 5 kk iässä nukkumisen kanssa ja nyt 8 kk tuntuu olevan taas. Välillä meni jo ihan hyvin. Ensimmäisen kokonaisen yön muksumme nukkui 6 kk iässä ja sen jälkeiset kokonaan nukutut yöt mahtuvat kahteen käteen.

Tuli tässä mieleen, että kuinka paljon vauvasi nukkuu päivällä, varsinki iltapäivästä/illasta?

Minulla on ollut onni esikoisen nukkumisen suhteen. Hän on ollut suht koht hyvä nukkuja. Yhdessä vaiheessa hän ilmeisesti näki painajaisia ja heräsi: huusi, itki ja oli vihainen. Ei muuten saanut rauhottuu kuin kokonaan herättämällä. Kyllä yövalvomiset vievät voimat äidiltä. Elimistö ei pääse lainkaan rentoutuu, jos uni on joka yö pätkittäistä.

Nyt meillä on vauva 7vk, eikä ole minkaanlaista rytmiä tytön nukkumisessa. Jospa se löytyis.

Voimia kaikille.

Jos teillä on pitkä kantoliina, tai oikestaan lakanakin käy, ei muuta kuin päät kiinni johonkin, tankoihin, pihalla puihin, parvekkeella reunoihin, tuolin selkänojiin tms ja vauva sinne vain keinumaan! Taatusti halvempi vaihtoehto =)

Uusimmat

Yhteistyössä