APUA!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Teija"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Teija"

Vieras
Meillä on 8kk ikäinen tyttö todella hoikka, ja neuvolassa ollaan todella huolissaan!

Eli pituus oli nyt 65.3cm (syntyessään 45cm)
ja paino: 5860g(syntyessään 2100g)
pään ymp. 43cm (syntyessään 32cm)

Kysymys kuuluu, onko tarpeellista laittaa lasta pakkosyöttöön, mikäli lapsi syö 6-8 kertaa ruokaa päivässä (sis. 2x puuro, 2-4 lämmintä ateriaa, 1-4 kertaa hedelmäsosetta + näihin likemmäs litra maitoa, yleensä enemmänkin + maissinaksut, lätyt(korvikkeeseen tehdyt ymym),banaanin palaset, omenan palaset, leivän plaaset sun muuta mitä nyt sattuukaan päivässä syömään) eikä enempää mene alas vaikka kuinka tappelisi!

Mitä siis voisin tehdä, että saisin painon nousemaan?

Neuvolasta sanottiin että kehitys on ikätasoista, eli ei sen puoleen ole mitään ongelmia, on todella liikkuvainen, ja opettelee parhaillaan konttaamaan (ryömimisen ja konttaamisen välimaastoa).

Neuvolasta ''uhkaillaan'' pakkosyöttöön menosta elokuussa mikäli ei paino ole useampaa kiloa noussut...
Öljyä ollaan yritetty, ja alan olemaan vähitellen epätoivoinen :/

+ Olemme molemmat hoikkia, mieheni sekä minä, ja suvussamme on useat lapset hoikkia (esim. siskoni kuopus 11kg ja vähän alle 100cm ja on siis 3v)

Että kyylätään käyriä kattomatta esim vanhempia ja sukuja...Meijän sälli uhattiin laittaa pöydän alle kasvamaan jottei kasva liikaa pituutta. Se on pitkä ikäisekseen ja nii on miehenkin suku pitkää. Hyvältähän tuo tytön syönti näyttää, mitä se pakkotuputus siinä enää auttas. Jos on tyytyväinen ja touhukas lapsi ni hyvä.

Kyllä kai ensimmäiseksi pitäisi saada lähete ravintoterapeutille tai lastenlääkärille joka arvioi onko aihetta jatkotoimiin eikä suoraan mihinkään pakkosyöttöön.

"näihin likemmäs litra maitoa, yleensä enemmänkin "

Vaikka kuinka on sanonta "hyvä vasikka elää juomallakin" niin kyllä sä juotat liikaa maitoa. Maitoa vähemmälle ja isompia ruoka-annoksia sen sijaan

[QUOTE="vieras";26400990]"näihin likemmäs litra maitoa, yleensä enemmänkin "

Vaikka kuinka on sanonta "hyvä vasikka elää juomallakin" niin kyllä sä juotat liikaa maitoa. Maitoa vähemmälle ja isompia ruoka-annoksia sen sijaan[/QUOTE]

No ei tuo kyllä liialta kuulosta, kun unimaidot siinä (kerralla 200ml) ja ruuan jälkeen juo aina vähäsen, sekä välillä pyytää pelkkää juotavaakin, varsinkin kun on niin lämmin ilma. Mutta ruokaa syö yleisimmin ison purkillisen kerralla, ja useasti päivässä.... -ap

Voihan sillä olla keliakia tai jotain miksi paino ei nouse. Harvinaista, mutta joskus joku sairaus heikentää ravinnon imeytymistä. Paljon kuulostaa syövän, joten outoa jos pysyy tikkuna.

Mitään sairauksia ei olla todettu, mutta vanhempani ovat sanoneet minun olleen aivan samanlainen, painan näin synnyttäneenäkin jokusen 46kg ja olen n. 160cm pitkä, johtuneeko geeneistä vai mistä, mutta ei hänen isänsäkkään liho, vaikka mitä söisikin! -ap

Kovinhan tyttösi on pikkuinen, mutta älä huolestu. Et voi pakkosyöttää, saat vaan ruokahalun kokonaan häipymään. Mutta vähennä maitoa ja koita laittaa tilalle energiapitoisempaa ( tai sitten rasvaisempaa maitoa, mutta sitä ei taida korvikkeessa olla ja tissimaito on se mikä on). Lisää ruokaan sitä öljyä, siis soseeseen ja puuroon sekaan vaan.
Mutta saisivat tosiaan huomioida nuo geneettiset erotkin. Mun lapset on painaneet tuon verran 1 kk vanhana, mutta kun alpset ovat yksilöitä.

Maitoa vähemmän, öljyä, rasvaa ja HIILAREITA enemmän.

Ja ei, jos lapsi näyttää hyvävointiselta, jaksaa leikkiä jne. pyytäisin vähintää kahden LASTENlääkärin mielipiteen ennenkuin suostuisin pakkosyöttöön.

Oletko se blogisti josta oli vauvassa tai kaksplussassa juttua?

No joka tapauksessa, lapsesi juo kyllä mielestäni liikaa maitoa. Litra ja yli alkaa olla jo munuaisillekin vaarallista. Jos janottaa kuumalla niin vesihän se on janojuoma itse kenellekin.

Kait lapsi tutkitaan, täytyyhän jossain jokin syy olla miksi paino ei nouse, ihan sama onko vanhemmat laihoja vai ei.

Oletko se blogisti josta oli vauvassa tai kaksplussassa juttua?

No joka tapauksessa, lapsesi juo kyllä mielestäni liikaa maitoa. Litra ja yli alkaa olla jo munuaisillekin vaarallista. Jos janottaa kuumalla niin vesihän se on janojuoma itse kenellekin.

Kait lapsi tutkitaan, täytyyhän jossain jokin syy olla miksi paino ei nouse, ihan sama onko vanhemmat laihoja vai ei.

Joo olen se blogisti josta jauhetaan kaikenlaista.

Mutta siis, tuohon litraan sisältyy yleisimmin vettä, ja tuosta n.600-800ml on maitoa (sitä siis on myöskin puurossa välillä)-ap

Yhteistyössä