APUA

• Viestiketjun aloittaja ks
  • Ensimmäinen viesti
ks
Olen ottanut risicumista lainan, koska oli sillloin tosi hätä. Nyt löysin laskun, jossa eräpäivä 24.5, muistutus siitä on tullut ja eräpäivä 17.6. Luulin maksaneeni laskun, mutta en löydä mistään tietoja siitä, siis nettipankistani.

Soitin kyseiseen firmaan ja he sanoivat että asia on siirtynyt perintään. Sieltäkään ei ole mitään kirjettä tullut.

Huomenna tulee tasan 60 päivää että laina on ekasta eräpäivästä myöhässä ja tuossa kirjeessä lukee, että kaikki yli 60 päivää vanhat velat rekisteröidään luottotietoihin.

tarkoittaako tämä nyt sitä, että huomisesta eteenpäin luottotietoni ovat menneet?

ks
Alkuperäinen kirjoittaja JonnaN:
Ei ole mennyt. Soititko tänään risicumiin? Mihin perintä firmaan sen siirsi. Perinnästä tulee aina kotiin myös laskuja, jotka on sinne mennyt..
Soitin tänään risicumiin, nyt illalla ja ne sanoi että se on mennyt perintään ettei voi heille enää maksaa. Tiedän että perinnästä olisi pitänyt tulla lasku mutta kun ei ole tullut. olen etsinyt kaikki paikat ja en muista saaneeni kirjettä mistään perintäfirmasta.

mistä tietää että olisi mennyt luottotiedot? koska huomenna tosiaan tulee se 60 päivää joka lukee laskussa että sen jälkeen tulee merkintä.

ks
Ei ole mennyt. Soititko tänään risicumiin? Mihin perintä firmaan sen siirsi. Perinnästä tulee aina kotiin myös laskuja, jotka on sinne mennyt..
iKassa oli se perintäfirma. soitan sinne huomenna, mutta nyt itkettää vaan niin kovaa etten pysty edes ajattelemaan loogisesti. pelkään pahoin että menetän luottotietoni.

ks
Alkuperäinen kirjoittaja ffffff:
Ei ne luottotiedot nyt ihan noin helposti mene, vaatii kyllä jonun aikaa että voutille menee asia.
No miksi siinä laskussa sitten lukee niin? Mulla on nyt niin paha mieli että tekisi mieli tehdä niinkuin kaverini, mennä junan alle.

Voiko joku ystävällinen kertoa kuinka tämä prosessi menee. Laskun eka eräpäivä ollut siis 24.5 ja sitten tullut muistutus jossa eräpv 17.6. Ja nyt en voi maksaa sitä koska se on perinnässä ja sieltä ei ole tullut kirjettä.

ja koska laskussa lukee 60 päivää jos menee yli maksu niin merkintä tipahtaa.

No siis riippuen varmaa tilanteesta ja lainan suuruudesta. mulla oli 200euron pikavippi vuoden perinnäs, niiden kanssa pystyy sopii hyvin lainan takas maksua vaikka osissa. Jännä ettei sul oo tullu tota perinnäst kirjettä. http://www.omatieto.fi/?ad=adwords2
jos pelkäät et ne on jo mennyt mee tonne ja katso sieltä. En usko et ne on mennyt vielä kun ei oo tullu mitään perinnästä. Ota rauhassa katso tuota sivua ja jos siel ei näy mtn niin aamul soitto perintätoimistoo. :)

Niin ja tiedoksi ne sillä 60päiväl tarkottaa sitä. Että 60päivän päästä laskun eräpäivästä lähtien on oikeus laittaa oikeudelle lasku joka antaa päätöksen ja hyppää ulosottoon. Ennen ulosottoon viemistä menet poliisi laitokselle allekirjottamaan lapun että olet vastaanottanut päätöksen jne tai sitten lappu tulee kotiin. Muistutus laskuista tulee 5euron lisä maksu..

ks
Niin ja tiedoksi ne sillä 60päiväl tarkottaa sitä. Että 60päivän päästä laskun eräpäivästä lähtien on oikeus laittaa oikeudelle lasku joka antaa päätöksen ja hyppää ulosottoon. Ennen ulosottoon viemistä menet poliisi laitokselle allekirjottamaan lapun että olet vastaanottanut päätöksen jne tai sitten lappu tulee kotiin. Muistutus laskuista tulee 5euron lisä maksu..
JonnaN, eli jos maksan laskun huomenna, vaikka laskua ei ole tullut tai sovin suunnitelman niin ei mene luottotiedot? eikö näissä tapauksissa pitäisi tulla vielä haaste ja silloin olisi pari viikkoa aikaa maksaa ennen että menee ulosottoon?

ks
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miten ihmeessä te oikeen hoidatte raha-asioitanne.... :/
huonosti nyt. mutta koska en tällaiseen tilanteeseen ole aiemmin joutunut, voin sanoa että sairastuin, jouduin maksamaan kovia lääkärireissuja ja palkka ei riittänyt kaikkeen kerralla.

ks
No siis riippuen varmaa tilanteesta ja lainan suuruudesta. mulla oli 200euron pikavippi vuoden perinnäs, niiden kanssa pystyy sopii hyvin lainan takas maksua vaikka osissa. Jännä ettei sul oo tullu tota perinnäst kirjettä. http://www.omatieto.fi/?ad=adwords2
jos pelkäät et ne on jo mennyt mee tonne ja katso sieltä. En usko et ne on mennyt vielä kun ei oo tullu mitään perinnästä. Ota rauhassa katso tuota sivua ja jos siel ei näy mtn niin aamul soitto perintätoimistoo. :)
mutta jos perinnästä on tullutkin kirje mutta ei ole tullut kotiini asti.

Kyllä haaste tulee , jos sinne asti joutaisi. Mulla luki vuoden joka laskussa 60päivää aikaa tai menee ja vuoden kesti. Ja jos soitat huomenna perintätoimistoon ja sanot että sulla tullu lasku sinne eikä sulla ole laskua ja annat sosiaaliturva tunnuksen niin ne näkee koneelta sen ja sovit joko maksusuunnitelman tai pyydät tilitiedot että maksat heti sen. Perintätoimistot on joustavia, ne haluu vaan että maksaa laskun, säö voit itse vaikuttaa esim kuukausierään. Ota nyt rauhassa, ei ne viel oo männy :)

ks
Kyllä haaste tulee , jos sinne asti joutaisi. Mulla luki vuoden joka laskussa 60päivää aikaa tai menee ja vuoden kesti. Ja jos soitat huomenna perintätoimistoon ja sanot että sulla tullu lasku sinne eikä sulla ole laskua ja annat sosiaaliturva tunnuksen niin ne näkee koneelta sen ja sovit joko maksusuunnitelman tai pyydät tilitiedot että maksat heti sen. Perintätoimistot on joustavia, ne haluu vaan että maksaa laskun, säö voit itse vaikuttaa esim kuukausierään. Ota nyt rauhassa, ei ne viel oo männy :)
No en mä osaa ottaa rauhassa kun huoli on niin hel..... suuri.

Onko toi haaste se, että jos sitä ei maksa niin sit menee luotot. Ja haasteenhan pitäisi tuoda haastemies yms ja sellaisia ei ole näkynyt.

ks
Perintätimistokin laittaa useemman laskun, mulle vielä jopa perintätoimisto soittelee :D
mut mua haittaa tässä se, että on kulunut jo yli kuukausi siitä että risicum laittoi kirjee ja kun ei ole tullut perinnästä mitään. se tässä häirittee, että miksi näin.

pientä tarkennusta
Perintä firma on eri asia kuin oikeus, ok.perintä, lindorff ja muut ei tee merkintää luottotietoihin vaan perii itse sitä summaa josta veloittavat perittävän summan lisäksi huomattavaa korkoa, ovat 2 ihan eri asiaa oikeuden kautta menevä perintä ja laskun perintä.

Lukeeko siinä nimenomaan että luottotiedot? Vai lukeeko siinä asiakastietorekisteri?
Koska ne on kaksi eri asiaa. Asiakastietorekisteri ei vielä tarkoita sitä että luottotiedot olisi mennyt vaan sitä että ko. firmaan jää merkintä sinusta eikä enää myönnä luottoa sinulle.

ks
Alkuperäinen kirjoittaja Meritähti:
Lukeeko siinä nimenomaan että luottotiedot? Vai lukeeko siinä asiakastietorekisteri?
Koska ne on kaksi eri asiaa. Asiakastietorekisteri ei vielä tarkoita sitä että luottotiedot olisi mennyt vaan sitä että ko. firmaan jää merkintä sinusta eikä enää myönnä luottoa sinulle.
siinä lukee luottorekisteriin jota ylläpitää asiakastieto eli tarkoittanee juurikin luottotieja

Alkuperäinen kirjoittaja ks:
siinä lukee luottorekisteriin jota ylläpitää asiakastieto eli tarkoittanee juurikin luottotieja
Ilman oikeuden päätöstä ei ketään voida luottotiedottomaksi julistaa ja oikeuden päätöstä ei voi tulla ilman että haaste on sinulle todistettavasti annettu tiedoksi. Eli ei, luottotietosi eivät voi olla menneet.
Ko. firman rekisteriin varmasti merkintä menee mutta se ei vaikuta muuhun kuin mahdollisuuteesi saada heiltä lainaa.

Samaa panikoimme mun pikkusiskoni kanssa alkukesästä kun oli ottanut pikavippejä, eikä sitten ollutkaan varaa maksaa niitä. Äitille sit selvis kun huomas perintäkirjeen ( asuu vielä kotona ) Sisko ei ollut uskaltanut kertoo... oli pistänyt 700 haiseen...

ks
Alkuperäinen kirjoittaja ks:
Ilman oikeuden päätöstä ei ketään voida luottotiedottomaksi julistaa ja oikeuden päätöstä ei voi tulla ilman että haaste on sinulle todistettavasti annettu tiedoksi. Eli ei, luottotietosi eivät voi olla menneet.
Ko. firman rekisteriin varmasti merkintä menee mutta se ei vaikuta muuhun kuin mahdollisuuteesi saada heiltä lainaa.

Samaa panikoimme mun pikkusiskoni kanssa alkukesästä kun oli ottanut pikavippejä, eikä sitten ollutkaan varaa maksaa niitä. Äitille sit selvis kun huomas perintäkirjeen ( asuu vielä kotona ) Sisko ei ollut uskaltanut kertoo... oli pistänyt 700 haiseen...
Eli vaikka laskussa lukee että yli 60 päivää myöhässä olevat maksut rekisteröidään luottoihin, niin tämä ei voi tapahtua ilman että olen saanut haasteen? ja eikös vielä silloinkin kun saa haasteen ole mahdollisuus maksaa velka pois ja välttää merkintä?

soitan huomenna perintäfirmaan, laitoin heille kyllä jo sähköpostiakin.

Oloni on edelleen kamala ja sydämeni hakkaa pelosta.

vierailija
Kyllä, tämmönen merkintä voi tulla ennen käräjäoikeuden tuomiotakin:

Luottosuhteita koskevat kulutusluottohäiriöt saadaan Asiakastietoon rahoitusyhtiöiltä ja muilta luottoa myöntäviltä yhtiöiltä. Niiden rekisteröimisen edellytys on se, että velkoja on muistuttanut velallista kirjallisesti 21 päivää ennen häiriön rekisteröimistä. Häiriö saadaan rekisteröidä aikaisintaan 60 päivää alkuperäisen eräpäivän jälkeen.

LKP Tililuottoon tai luottokorttiin liittyvä maksuhäiriö (2)
OSP Kertaluottoon tai osamaksusopimukseen liittyvä maksuhäiriö (2)
LPL Tililuottoon (pienlaina) liittyvä maksuhäiriö (2)
OPL Kertaluottoon (pienlaina) liittyvä maksuhäiriö (2)

Mutta sit käräjäoikeuteen haastetuista tulee ensin tiedoksianto, jonka jälkeen on noin viikko aikaa suorittaa koko maksu, sen jälkeen voi tulla tuomio (ja merkintä) koska vaan.

Yhteistyössä