Apua...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Onko tää nyt ihan normaalia että asuntolainan takia tulee tämmönen ahdistus tai mikä lie. Ollaan viikon päästä muuttamassa ja asuntolainaa tuli otettua 175t (pääkaupunkiseutua) ja nyt on alkanut mua ahdistamaan välillä niin että melkein saan paniikkikohtauksen. Talous on meillä ihan ok, lakut maksettu ajallaan jne. Keskitulosia, kummallakin vakityö eli ei pitäisi olla mitään hätää, mutta silti pelottaa niin v****ti! Eikä tilannetta yhtään paranna nämä uutiset asuntojen hintojen laskusta, lamasta,korkojen noususta jne. Miettii vaan että jos olis odottanu pari vuotta että hinnat olis tullu alas, jos ja jos... Vuokralla siis ollaan vielä hetki ja kaksiossa asutaan kahden muksun kaa et kyllähän me tilaa tarvitaan. Ärsyttää vaan kun nyt pitäs olla onnensa kukkuloilla tästä muutosta, mutta joopa joo...

Kyllä minuakin jännitytti ja mietitytti kun olin lainan ottanut. Mutta kyllä se helpotti siten kun asui omassaan ja maksoi vastikkeet ja huomasin kaiken sujuvan.

Lainan kanssa on kuitenkin helpompaa kuin vuokran. Voit pyytää korkovapaita kuukausia, voit pidentää laina-aikaa tarvittaessa tai vaikka maksaa vähän enemmän kerralla pois jos niin päin käy.

Minua hirvitti kans aluks asuntolainan ottaminen vaikka sitä ei otettukaan kun 60 tuhatta euroo. Sit kun sitä lainaa alko maksaa pois niin eipä oo ollu sen kummempaa kuin vuokran maksukaan . Joka kuukausi lähtee automaattisesti tietty summa tililtä. Korkojen nousu vaikuttaa lähinnä lainan takaisinmaksuaikaan eli kun korot nousee niin kauemmin menee et saa lainan maksettua.

Alkuperäinen kirjoittaja Swing:
Ei olisi kannattanut ottaa lainaa.

Siinäpä tosi ymmärtävä ja tukeva kommentti. Oot tosi myötätuntoinen ihminen.

AP:lle, aina ennemmin maksetaan omaa kuin vuokraa. Vuokran määrä on monesti sama kuin jos maksaa omaa asuntoa pois ja sit se on joka kuukaus kotiinpäin. Me otettiin lähes samanverran lainaa ja itse oon ollut lähes 10v kotona eli pelkästään miehen tuloilla asuntolainaa maksellaan. Mut ei oo mietityttänyt kertaakaan, ennen maksettiin saman verran vuokraa ja nyt jo 4 vuotta omaa maksettu pois. Jos laskee paljon menee vuodessa vuokriin, meilläkin summa oli 10 000 euroa, järkyttävää! Ja tavallaan kankkulan kaivoon nekin rahat menneet...

Niin no ollaan me valmistauduttu että korot nousee. Oon laskenu jopa 16% (mitä ne kai oli viime lamassa) koroilla että just ja just siitäkin selvittäs eikä laina-aika nousisi. Silti vaan oon ihan burn outin partaalla...Niin ja mistä sitä tietää millon kannattaa mikäkin asia!?!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No mistäs myötätuntoa revit?

Miksi ottaa jotain lainaa ja sitoutua johonkin? Elämässä kun tulee kuitenkin yllätyksiä. Kyllä muakin ahdistaisi. Siinäpä sullekin myötätuntoa!

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Niin no ollaan me valmistauduttu että korot nousee. Oon laskenu jopa 16% (mitä ne kai oli viime lamassa) koroilla että just ja just siitäkin selvittäs eikä laina-aika nousisi. Silti vaan oon ihan burn outin partaalla...Niin ja mistä sitä tietää millon kannattaa mikäkin asia!?!

Eihän sitä tiedäkkään ennen kuin kokeilee.

Mutta jos tulee ongelmia niin kannattaa mennä pankkiin ajoissa juttelemaan. Yleensä aian löytyy ratkaisu. Omaan asuntoon saa myös asumistukea / tai sossusta apuja. Jos menee ihan surkeesti.

Miksi ottaa jotain lainaa ja sitoutua johonkin? Elämässä kun tulee kuitenkin yllätyksiä. Kyllä muakin ahdistaisi. Siinäpä sullekin myötätuntoa!

:hug:

Kyllä meilläkin vuokraan on uponnu vuosittain se 8 tonnia...ihan sairasta! Ehkä tää tästä kun siihen omaan pääsee ja alkaa näkemään niitä hyviäkin puolia asiassa.

Alkuperäinen kirjoittaja Williviini:

Yhteistyössä