apua yöheräämisiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja onko vinkkejä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

onko vinkkejä?

Vieras
meillä on 5,5 kk ikäinen pikkumies, joka on koko ikänsä ajan herännyt öisin syömään 2-3 h välein. kuvittelin, että soseiden, vellin ja puuron aloittamisen myötä heräilyt vähenisivät, mutta turha haave. ilmeisesti kyse on nyt jo tottumuksesta, eikä niinkään nälästä. mitenhän asiaan voisi vaikuttaa? antakaapa kanssasisaret vinkkejä?

herra syö päivisin hyvin (klo 11 ja 17 sose ja 20 puuro + tissiä joka välissä) ja iltarutiinit ovat kunnossa. nukkumaan mennään n. klo 21 ja lapsi jää hyvin omaan sänkyyn unirätin kanssa eli nukahtaminen illalla ei vaadi "sirkustemppuja". joka yö kuitenkin syödään n. klo 01, 03, 05 ja herätään n. klo 6.30-7.30. olen yrittänyt yöllä silittää, heijata sylissä ym., mutta huuto vain yltyy. väsyneenä luovutan ja annan tissiä, jolla nukahtaa samantien. öisin siis herra nukahtaa tissille ja siitä siirrän sänkyyn. mikä avuksi? alkaa hiljalleen voimat ehtyä tähän mahdottamaan yökukkumiseen.

Meillä neuvolassa sanottiin että vaatis vielä useamman kiinteän aterian ennen kuin yösyöminen jää pois. Mutta siis puoleen vuoteen asti yöherääminen on normaalia, ja jopa suotavaa ainakin yksi syöttö/yö. Voi olla että teillä on myös kyse tavasta...mikä onkin vaikeampi juttu. Meillä tuo vaihe on kylläkin vielä edessä.

Ja meillä riippumatta päivän syömisista yöheräilyt on jääny pois vasta vajaa 2v iässä. Meillä on vain aika auttanut. Aina on tullut eri vaiheita, jotka on häirinny unta (liikkuminen, istuminen, seisominen, kävely, hampaat, puhe...)

Meillä loppui yösyömiset lähes kokonaan 7 kk iässä. Tuolloin tyttömme alkoi saamaan aamu- sekä iltapuuron ja kaksi lämmintä ateriaa + marja-/hedelmäsoseen päivän aikana ja lisäksi maitoa jokaisen ruokailun jälkeen. Kerta-annokset kyllä olivat aluksi aika pieniä, lukuunottamatta iltapuuroa ja iltamaitoa (korvikkeena), jotta jaksaisi yön yli. Heräili kyllä pari kertaa yössä, mutta riitti, kun tutitti. Uskoisin, että yösyömiset vähenevät kiinteiden lisääntyessä aika itsestään. Meillä ei syöty tuttia aikaisemmin, mutta jouduimme ottamaan ''unitutin'' käyttöön, mikä helpotti yösyömisistä vieroittamiseen. Vauvalla on kuitenkin imemisen tarve luonnostaan ja se luo turvaillisuuden tunteen. Nykyään (9kk) mennään aika hyvin heräilemättä jo aamutunneille ja ensimmäinen maito vasta klo 5.30 ja sen jälkeen vielä pienet unet ennen ylös nousemista. Jaksamista ja kärsivällisyyttä, kyllä se siitä vähitellen toivottavasti helpottaa!

Netistä löytyy hyvä artikkeli aiheesta hakusanalla uniassosiaatio-ongelma. Mutta sen keinoja voi käyttää vasta kun vauvalla on se puoli vuotta ikää. Lisäksi kannattaa tutustua tassuhoitoon, siitäkin löytyy tietoa ko. hakusanalla.

Meillä on ollut ihan sam juttu, paitsi että poika 5,5kk heräsi 5 (!) kertaa yössä. Ajat ei ollut aina samoja, ja välillä saattoi herätä tunninkin päästä uudelleen, eikä huolinut tuttia, syliä, vain rinta kelpasi. Kerran isi kuitenkin sai pojan silti nukutettua kantokassin avulla, ja siinä nukkui pitkään, joten kyse ei todellakaan ollut nälästä meillä.

Nyt ollaan sitten muutama yö oikeen tsempattu. Mä kun oon kanssa aina sortunut vaan imettämään, kun se on ollut helpointa, kun on itekin ihan unessa... Mutta nyt oon onnistunut vähentämään syömiset kahteen kertaan, ja oon siitä hirmu ilonen. Mä oon silleen vaan tehnyt, että oon tarjonnut tuttia, tassutellut, ottanut syliin, heijannut kantokassissa, ottanut viereen, niin että makaa rintaa vasten tutti suussa, ja joku keinoista on yleensä toiminut. Jollei, niin oon sitten antanut rintaa. Viime yönä nukahti loppujen lopuksi kun otin viereen ja lauloin hiljaa...

Tää nyt ei oo mikään unikoulu varsinaisesti, ja varmaan monien mielestä ihan väärä systeemi, mutta niin.. Poika ei kuitenkaan ole vielä 6kk, niin en viitsi alkaa kauheesti huudattamaan, katsotaan mitä tästä tulee, jos sitten 6kk jälkeen saisi kokonaan noi syötöt vaikka pois. Ainakin lapsi tottuu siihen, että voi nukahtaa uudelleen ilman rintaa ja pystyy olla pidempiä jaksoja ilman maitoa. Nyt siis on vasta kolmena viime yönä onnistunut tää 2 syöttöä, että en todellakaan oo mikään ekspertti asiassa. :)

Meillä suurin ongelma on varmasti ollut, että mä vaan en oo edes jaksanut herätä täysin ja yrittää kunnolla muita keinoja, vaan imettänyt vaan ja totuttanut pojankin siihen. Ja nytkin hän herää kyllä useammankin kerran, ja itse saan oikeestaan huonommin nukuttua, mutta on kuitenkin herätessä hyvä mieli, ja pitemmän päälle tää on helpompi..toivotaan.. Mutta siis, tsemppiä kovasti teille! :)

Yhteistyössä