Apua vauvan uni ongelmiin?

En ole ikinä aikaisemmin kirjoittanut mihinkään palstalle, mutta nyt tuntuu siltä että on aivan pakko.

Meillä on kohta 6kk tyttö vauva, jonka yö ja päivä unet ovat ihan sekaisin. Tai en tiedä onko sekaisin oikea sana, mutta kumminkin. Lähinnä yöt ovat se isoin ongelma.
Elikkä päivät meillä menee suurinpiirtein näin: tyttö herää n. klo 7-8 aikoihin, syö aamupalan ja sitten n. 1-2 tunnin päästä menee nukkumaan uudestaan. Ei kylläkään nukahda muuta kuin liikkuviin vaunuihin tai syliin. Jos nukkuu sisällä, niin unta kestää semmoiset 30min, ulkona voi nukkua jopa yli tunnin. Ja sisällä pitää olla aina pullo kun nukahtaa. :/ Sen jälkeen nukkuu myöhemmin ehkä kahdet tai kolmet lyhkäiset unet. Ja nekin yleensä sylissä tai jos olen liikkeellä, niin vaunuissa.
Illalla sitten kahdeksan aikoihin puuroa, sen jälkeen kylpyyn. Ja viimeistään yhdeksältä sänkyyn. Silloinkin vielä syö n260ml maito/velli sekoitusta. Olen yleensä saannut vaihdettua pullon tuttiin ja tyttö on nukahtanut. Mutta nyt vain säpsähtelee hereille ja haluaa joko pullon suuhun tai sitten olla rinnalla. Muuten alkaa kauhea paniikki. Minua ei haittaa jos joudun öisin imettämään, mutta en haluaisi että tyttö nukkuu koko yön tissi suussa. :( Yöt ovat aika rikkonaisia, kun hän heräilee varmaan 10min välein etsimään missä "tissi" on. Ja sen tiedän että nälkä sillä ei ole, koska syö kumminkin puuron illalla ja saa vielä niin paljon maitoa päälle. Yölläkin olemme yrittäneet antaa aina pullon maitoa, mutta se ei ole auttanut tähän "tissittelyyn".
Päivisin tyttö ei rintaa tunnu tarvitsevan, mutta öisin sitäkin enemmän. Ja kyllä haluaisin jossainvaiheessa tämän yöimetyksenkin lopettaa. Niin ja hän nukkuu siis minun ja mieheni välissä, koska ei omaan sänkyyn suostu nukahtamaan.
Olemme kokeileet unikouluja, mutta niistä ei ollut apua. Tyttö huusi niin paljon ja oli välillä jopa hengittämättä. Tai niin ainakin minusta tuntui...
Nyt kysynkin jos täältä saisi jotain neuvoja mitkä voisi auttaa. Ja toivottavasti tästä sai nyt jotain selkoa. :)
 
Meilla oli vahan samanlainen tilanne muutama kuukausi sitten. Nyt siis poika 9kk.

Meilla oli kanssa sellanen tilanne, etta poika ei nukahtanut muuten kuin rinnalle. Sitten yolla heratessaan halusi aina rinnan paastakseen uneen uudelleen.
Olin paattanyt, etta kun 6kk tulee tayteen, niin unikoulu alkaa! 3pv sen jalkeen kun taytti 6kk alotettiin unikoulu ja paatin samalla lopettaa yotyotot kerrasta.

Olin varautunut kauheaan huutoon, kun olin lukenut, etta saattavat huutaa useamman tunninkin ja oksentaa ja ties vaikka mita...
Unikoulu kuitenkin oli positiivinen yllatys! Edellinen yo ennen unikoulua poika oli ollut rinnalla 1-2 tunnin valein, joten olin erittain kypsaa kauraa alottamaan unikoulun tassa vaiheessa!! Menetelmana kaytettiin 'controlled crying' (mika lie suomenkielinen vastine..) eli kaytiin aina huoneessa tietyin aikavalein, mutta ei otettu syliin. Ja nukkumaanmennessa siis maito, kylpy, satu ja sitten hereilla sankyyn. Poika huusi 40 minsaa ja nukahti. Herasi yhden ainoan kerran neljalta!
Tuota neljan maissa heraamista jatkuikin sitten noin viikko ja aina tuli huutoa semmonen tunnin verran. Yolla tehtiin sitten tuo sama, etta kaytiin huoneessa tietyin aikavalein. Mutta ei luovutettu!
Tuon viikon jalkeen poika sitten alkoi nukkumaan 19-7.

Etta lampimasti voin suositella unikoulua! Jos teidan vauva on jo hyvin kiinteilla, han ei yolla sita syotavaa tarvitse.
Mielestani unikoulu on sita helpompi mita nuorempi vauva on... Sitten kohta tulevat kuvioihin eroahdistus jne...

Ei muuta kun rohkeasti vaan unikouluttamaan! Ajattelet sen silla tavalla, etta opetan siina lapsellesi arvokkaan taidon - nukkumisen! Sitten kun nuo yot alkavat sujua, niin paivaunetkin siita usein paranevat! :)

Jos englanti sujuu, niin kaypa semmoisella sivulla kuin netmums.com sielta loytyy paljon tietoa unesta ja tosi hyva 'uniklinikka', jonne aidit kirjottelevat kysymyksiaan uniasioista ja siella on ammatti-ihminen antamassa neuvoja.

Muista, etta et todellakaan ole yksin taman asian kanssa! :)

Tsemppia!
 

Yhteistyössä