Apua! Vauva 9kk nirsoilee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Meidän 9kk tyttö on jo nelisen viikkoa syönyt todella huonosti, joskus oon saanut vähän huijaamalla pari lusikkaa menemään mut en ole viitsinyt sitten väkisinkään ja tyttö on jotkut päivät elänyt melkeen pelkällä maidolla.. Nyt kuitenkin huomasin, että ne on ne tasan kaksi Piltin sosetta, jotka uppoavat, äskenkin vetäisi koko purkin ihan kevyesti. Mutta mikään muu ei kelpaa! Joskus satunnaisesti menee hedelmäsoseet ja iltaisin saattaa syödä useamman lusikallisen puuroa.

Vauva on ollut tähän asti tosi hyvä syömään (meni melkeen aina koko purkki..). Sitten kun tuli nuo ylähampaat niin oli vähällä ruoalla pari viikkoa, mutta söi taas hyvin kun hampaat oli puhjennut. Siitä luulin olevan tälläkin kerralla kyse, mutta tämä on nyt kestänyt jo niin kauan ja nuo pari sosetta kuitenkin uppoaa..

Pitäiskö tässä nyt sitten syöttää vaan noita soseita jotka uppoaa vai pitäskö vaan sitkeästi tarjota uusia makuja? 8kk soseet ei mene ollenkaan, noi pari sosetta, jotka menee on niitä sileitä..

Älä stressaa. Syötät niitä mitä se vauva syö. Itse tein sillä tavalla että syötin niitä makuja mitä lapsi söi ja välillä maistatin muita makuja.

Meillä söi kanssa noita sileitä soseita. Oli vaan herkkä kurkku. Nykyään kyllä 3 vuotiaana syö kaikenlaista ruokaa. On tietty vähän valikoivampi. Mutta syö tavallisia ruokia hyvin.

Olisiko ollut jotain 10kk kun rupesi syömään niitä 8kk purkkeja. Ei se lapsi siitä pilalle mene jos syö sileitä soseita :).

Ookoo.:) Tuntuu, että sen "pitäis" jo osata syödä noita karkeitakin soseita.. Ehkä mä vaan suosiolla syötän noita sileitä ja tarjoan sormiruokaa ja sillon tällön noita 8kk soseita. Ei kai se enää 15-vuotiaana pelkästään kasvis-naudanlihasosetta syö..;)

Meidän lapsukainen eli pyhällä hengellä puoli vuotta kun teki kaikki poskihampaat peräjälkeen... Ei mikään kelvannut! Eli tämä voi olla vielä alkusoittoa koko tilanteelle... Sitten kun hampaat olivat puhjenneet niin alkoi taas ruoka maittaa. Ihan sama jo ekojen hampaiden kohdalla 3kk iässä.

Itse tein niin että annoin niitä takuuvarmoja ruokia toisella aterialla ja toisella tarjosin jotain muuta sit vaikkei niin maistunut.. Sitten taas joku päivä annoin molemmilla aterioilla niitä herkuruokia ja jne. Vähän vuorotellen.. Mutta älä ihan pelkkiä samoja ruokia koko ajan anna, niihinkin tulee muuten töks.

Uskoisin noista 5kk:n soseista muidenkin menevän mut oon aika paljon koittanut tarjota nyt noita 8kk:n soseita. Jos on vähänkin paksumpaa tai pieniäkin paloja niin heti on nounou.

Itse tein joskus myös ja kelpasi kyllä, mutta ne meni niin ällöttävän rakeiseksi pakastamisen jälkeen niin en oo enää tehnyt.. Sormiruokana menee jotain leivänpaloja ja omenaa jne. mut ne on kyllä tosi pieniä määriä mitä se niin syö.

Entä jos ei tee pakastimeen vaan ihan sen päivän ja ehkä seuraavan tarpeiksi? Monia saa laitettua ihan siinä samalla kun tekee muulle perheelle ruokaa.

Meidän kohta 9kk alkoi kiinteät sormiruualla 6kk iässä ja on syönyt kokoajan hyvin. Poikkeuksena saa puuroa syötettynä (osin syö itsekin lusikalla :D) ja joskus olen jotain muussannut lusikalla syötettäväksi jos syömäri on ollut kovin väsynyt. Mutta usein siis muille ruokaa laittaessa sitä kerää kuopuksellekin sopivan annoksen, tarvittaessa sen voisi muussatakin.

Esikoinen aikanaan söi vain kotitekoisia soseita, vasta lähempänä vuoden ikää löytyi joku hipp:n purkkiruoka mikä kelpasi matkaevääksi. Eikä missään vaiheessa ollut kyse siitä että soseet olisivat olleet liian rakeisia, jostain syystä vaan valmisruuat eivät hälle maistuneet.

Yhteistyössä