Apua ummikolle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4kk:n äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4kk:n äiti

Vieras
Olisin kysellyt kiinteiden aloituksesta. Tietääkö joku antaa esim linkkiä hyville sivuille, jossa saa tyhjentävää tietoa kiinteiden aloittamisesta? Tai vaihtoehtoisesti kirja vinkki?
Kaikki vaan sanoo ylimalkaisia neuvoja, että aloita esim perunalla jne...

Eli tarvitsen tietoa milloin mitäkin ja kuinka paljon ja kuinka usein! Nyt olen antanut rintamaidon ohella vain luumusosetta joka aamupäivä 1 tl. (kakka tulee vain 10-12pv välein, neuvola suositteli luumusosetta päivittäin). Lisäksi olen antanut maissivelliä joka ilta n. 80 ml. Näin on toimittu nyt kolme viikkoa. Ensi viikolla vauvamme täyttää 4 kk, joten kohta pitäisi aloitella.

Kiitos asiallisista vastauksista!

meillä aloiteltiiin kiinteät maissisoseella koska se tuntui niin luontevalta kun vauva oli jo tottunut juuri tuohon maissivelliin... siitä siirryttiin perunaan ja muihin kasviksiin... alussa lusikallinen/päivä ja siitä pikkuhiljaa lisäämällä...

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Annetaanko sitä maissia 1 tl/pv ja yhden viikon ajan ja sitten perunaa 1 tl/pv yhden viikon ajan jne....vai lisätäänkö sitten jo määrää?

Kerron vain oman näkemykseni, näin minulle neuvoi kiinteitä aloitellessamme eräs monen lapsen äiti, en tiedä oikeista suosituksista sen kummemmin:
Eli anna 1 tl ekana päivänä, 2 tl tokana päivänä, 3-4 tl kolmantena ja sitten, jos mitään vaivoja ei ole tullut, niin voit antaa reilummin. Siis ei mitään desejä tietenkään kerralla, mutta tyyliin 6-10 tl... Seuraavaa makua samalla tavalla, mutta voit antaa sitä edellistä, jo tuttua, makua myös siinä rinnalla, niin ei se soseen määrä enää pienene per päivä.

No voi sitä vähän tiuhemmin antaa enemmän, jos vaikkapa 3 päivän jälkeen ei mitään tullut. Meillä muuten kanssa aloitettiin ummetuksen vuoksi kiinteet 4 kk luumusoseella ja maissisoeella. Kun poika söi 1/3 purkkia luumua ja 1/2 purkkia maissia, alkoi suoli toimia päivittäin ja ummetusta ei ole sen koomin ollut.

Sekotatteko aina uuden maun vanhaan ruokaan, vai annatteko erilleen? Eli nyt ollaan syöty porkkanaa ja perunaa ja aattelin nyt seuraavaksi maistattaa parsakaalia, niin sekoitanko parsan porkkanan ja perunan sekaan vai annanko erikseen. Aattelin vaan et vois maku olla ""pehmeämpi kuin on jo tuttuun ruokaan sekoitettu.

Kokeile kummin vaan. Tai jos ei kelpaa sellaisenaan, niin sekoita.

Minun tuttu antaa muuten uutta makua varovasti vain 2 päivää ja kolmantena jo reilusti, puolikin desiä. Hänellä kaksi lasta. Itse tein samalla tavalla sitten kun hän oli tuon minulle kertonut. Tosin olin aloittanut kyllä varo-varovasti.

Meillä aloitettiin maissilla ja parin päivän kokeilun jälkeen kun ei ollut mitään oireita tullut, lisäsin joukkoon porkkanan ja sitä taas pari päivää maissiin lisättynä jne.

Meidän vauvalla taas maissista tuli kova ripuli joten on aika yksilöllistä miten kukakin reagoi uusiin ruokiin. Ei kannata luottaa liikaa kenenkään ""meillä kävin näin"" vinkkeihin vaan testata itse :) Bataattia ovat monet kehuneet aloitteluruokana ja sitä pitäisi itsekin testata kun peruna ei maistu yhtään. Vauva 6 kk.

Kannattaa myöskin muistaa, ettei kaikki vauvat ala heti syömään innoissaan. Meillä meni monta kuukautta, ennenkuin vauva oikein söi ruoka annoksen. Vaan ruokailut oli yhtä takkua ja huijaamista. Ei vain olisi halunnut syödä muutakuin maitoa vaikka kova nälkä olikin ja maito ei riittänyt enää pitämään nälkää.
Eli pitkää pinnaa ja hiljaa hyvää tulee.
pakasta jääpalarasiassa kuutioksi vaikka soseutettua maissia, perunaa, porkkanaa tai mitä vaan. Niitä on helppo ottaa, kun määrät ovat aluksi niin pieniä.

Yhteistyössä