apua tietääkö joku miten tuet menee...???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja iips
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

iips

Vieras
Hei, löytyykö yksityisiä perhepäivähoitajia tai joku jonka lapset ovat sellaisella?? Tai osaako joku muuten auttaa?

Kirjoitin pph-sivustollekin tästä ongelmasta mutta en saanut oikein mitään vastausta sieltä. Tai ehkei tää ole mikään ongelma, mutta mä en nyt sit ehkä vaan ymmärrä.

Tunnenko turhaan nyt seuraavasta asiasta huonoa omaatuntoa ja alemmuutta: lapseni (1,2v ), ainokaiseni, aloittaa nyt lokakuussa puolipäiväisesti yksityisellä pph:lla. Maksu on 350 euroa/kk ja hoitotunteja on n.20 /vk. Tähän asti kun olen hoitanut lasta kotona, niin olen saanut kotihoidontukea ja nyt lapsi siirtyy yks.hoitoon joten mie siirryn yksityisen hoidon tuille. Eikö luulisi näin? MUTTA:

Yksityisen hoidon tukea saisin 160 euroa. Ei mitään kuntalisää (Hki), koska hoitoaika on alle 25h/vk. Siis tasan 160 euroa. Ei edes hoitolisää koska mies ja minä saadaan yhteensä juuri ja juuri liikaa palkkaa. Ja kotihoidontukea saisin 577 euroa eli 314 + kuntalisä 218 + Hki-korotus 45 alle 1,5-vuotiaasta. Harmitti, että menetän niin paljon rahaa...

Vaan Kelaan kun soitin vielä varmistaakseni kunta- yms lisät, niin Kelan tätipä neuvoi, että ei ole pakko vaihtaa tukimuotoa, koska lapseni on alle 3-vuotias. Voisin siis jatkaa kotihoidontukea, kunhan lapsi hoidetaan muuten kuin kunnallisesti.

Siis häh? Mitä järkeä että tuet ovat näin eri suuruiset jos kerran voi valita kumman tahansa...??? 160 euroa vs. 577 euroa??? Miksi kukaan yksityisellä lapsensa hoidattava sitten valitsisi tuon yksityisen hoidon tuen. Auttakaa nyt tyhmää, olenko ymmärtänyt jotain väärin? Näin ne nyt Kelassa väittivät kuitenkin.

Lisäksi vielä miulla on nyt kauhean huono omatunto siitä, että saan enemmän tukea kuin hoitajan palkka ja minulle jää vielä käteenkin rahaa kuussa oman (osapäivä-)palkan lisäksi. Hm.. :-/

Kyllä se vain niin menee.
Pointti on ehkä se, että kun lapsi hoidetaan yksityisesti voi perhe hakea joka lapselle erikseen tuen.
Eli sille alle 3vuotiaalle tietysti kotihoidontuki ja yli 3vuotiaalle yksityisenhoidontuki näin saa maksimaalisen tuen yksityiseen hoitoon.

Niinpä. Kotihoidontukea saa, mikäli lapsella ei ole kunnallista hoitopaikkaa.

Yksityisnen pph ei ole kunnallinen. Hän on hoitaja, kuten kuka mummo tai mummonkaima,
joka lastasi myös käy hoitamassa.

Mutta se mikä on mahdollista, on kuntalisän ja Hki-korotuksen poistuminen, ne nimittäin ovat kuitenkin harkinnanvaraisia ja jos olet töissä, voivat tulot viedä nämä.

Kaikki on yhteiskunnassa mahdollista - ja alle 3 vuotiailla se on näin

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Mites on sillon jos lapsi on yksityisessä päiväkodissa jolta kunta ostaa palvelun? saako sillon hoitotukea?

Ei saa.
Meillä esikoinen yksityisessä päiväkodissa, ostopalvelu ja maksut on kunnalliset silloin ei tukea valitettavasti saa.

Yhteistyössä