Apua tampoonien käyttöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laura90
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laura90

Vieras
tämä on nyt vähän noloa, mut kokeilin eilen laittaa tampoonia eka kertaa enkä tienny miten se tapahtuu. Luin ekana tietysti ohjeen mut jotain tein väärin. Ilmeisesti tampax ei mennyt tarpeeksi syvälle koska tunsin sen. Ilmeisestihän sitä ei kai tunne jos on oikein asetettu? Mulla on aika runsaat kuukautiset varsinkin alkuvaiheessa joten haluaisin oppia kayttää tampooneita. Toivottavasti joku vois auttaa. Kikkoja miten sen sais helposti laitettuu sisään sillä asettimella. Niin ja mistä tietää millon tampooni pitää ottaa ulos? Entä onko vaarallista jos sinne sisälle jää pieniä huituvia siitä tampoonista. Eilen meinaan vedin tampoonin ulos vaikkei se ollut edes täysi ja mietin että jäiköhän sinne sisälle jotain.

Nuorella tytöllä saattaa olla vielä immenkalvo ehjänä ja sen verran lujaa tekoa, että tamponin ahtaminen on vaikeaa. Itselläni sen käyttäminen onnistui vasta myöhemmin aikuistumisen myötä. Terveytemme kannalta olisi parempikin käyttää siteitä, joita on todella hyviä nykyään.

Mitään kikkaa tampoonin sisälle saamiseen ei ole, se menee, jos mahtuu. Pöntöllä istuen tai polvet koukussa hieman taaksepäin pyllöttäen, jolloin emätin on helpossa asennossa. Kokeile reilusti omin sormin, miltä sisälläsi tuntuu ja mikä asento on paras. Sormen pitäisi tuntea myös sen, onko immenkalvosi todella esteenä ja siinä kuukautisverelle vain pienehkö aukko.

Tampoonia ei saa unohtaa sisälle, siitä voi tulla tosi kamala mätänemisprosessi ja hajut sen mukaiset tulehduksineen! Vaihtaa pitää useampi kerta vuorokaudessa ja ainakin aluksi, ennen kuin olet sen kanssa sinut, laita pikkuside lisäksi.

Minä sanoisin sinulle kyllä tähän neuvoksi, että käytä mieluummin hyviä siteitä, kuin tampoonia. Jollet vaihtaessa pääse pesulle, tampooni vie sisääsi runsaasti bakteereita. Side on siksi turvallisempi vaihtoehto.

kokeile jotain liukastetta, kun laitat tampoonia sisään - vaikkapa peukalonpään kokoinen köntti apteekin hajutonta perusvoidetta tms. tampoonin päähän. (ei hajustettuja voiteita!) samoin oikea asento löytyy hakemalla. itse kohottaudun vähän ylöspäin istuvasta asennosta, eli siis seison polvet koukussa pytyn yläpuolella...

oikean vaihtovälin löydät vain kokeilemalla. paketeissa lukee aika, jonka verran yhtä tampoonia saa korkeintaa pitää. jos tampooni päästä läpi jo parin tunnin kuluttua ja on tuolloin kokonaan verinen, kokeile suurempaa imukykyä. kannattaa hankkia kaikkia imukykyjä, joita tarvitsee - minulla on kaapissa aina tampooneja neljää (!) eri imukykyä, koska menkkani ovat alussa runsaat, mutta lopussa tosi niukat. mutta älä missään nimessä käytä liian suurta imukykyä turhaan.

niin, ja vaikka poistit tampoonin ennen kuin se oli "täysi", siitä tuskin jäi mitään nukkaa sisälle.

Harjoittelemalla oppii oikean tavan saada tampooni sisälle:) Oma keinoni on nostaa toinen jalka pöntön kannelle, siten on varmaan paikat paremmin "auki"! Niin, ja en osaa vieläkään käyttää tampoonia jossa ei ole asetinta, joten sen kanssa on varmasti helpointa aloittaa.
Itse en pystynyt käyttämään tampoonia, edes sitä minikokoista ennenkuin oli seksielämä aloitettu, ei vaan kertakaikkiaan mahtunut sisälle.

Vaihtoväleistä ja alapesuista kannatta tosiaan huolehtia, mutta niinhän se on myös siteen kohdalla.

Minulla oli myös ongelmia tamponin asettamisessa sisään, joten käytinkin pitkään ensialkuun siteitä. Käytin yleensä tiukkoja farkkuja tai muita housuja, jolloin tuntui aina, että kaikki näkivät milloin minulla oli "ne" päivät.

Vierastin koko ajatusta tamponin työntämisestä sisääni, joten silloin kai alitajuisesti jännitin alapääni lihaksia, eikä tamponi yksinkertaisesti mahtunut sisään. Mistään kireydestä ei kuitenkaan ollut kysymys, sillä esim. sormet tai jopa reilun kokoinen hieromasauva mahtuivat vaivatta sisääni, joten ilmeisesti kiihoittuneena olin rennompi.

Kun aikanaan pääsin tuosta jännittyneisyydestä eroon, onnistui myös tamponin laitto, joten nyt olen käyttänyt lähes yksinomaan tamponeita, paitsi öisin, jolloin käytän yleensä sidettä.

Kokeilemalla opit, miten syvällä on sopiva. Liian ulkona tuntuu ja liian syvällä vuotaa ohi, mulla ainakin. Käytä pikkuhousunsuojaa lisänä. Itse tykkäsin enemmän käyttää asettimettomia tamponeja, koska sormella työntämällä oikea syvyys on helpompi arvioida. Sitten siirryin ekotamponeihin (ne ovat niinkuin pieniä pesusieniä, saa Ruohonjuuresta ja Maailmankaupoista ainakin), mutta ensin kannattaa varmaan opetella laittamaan kertakäyttöinen.

Alkuperäinen kirjoittaja pööhh:
Tampoonit aiheuttaa tulehduksia. Nykyään on siteet ohuen ohuita, ettei näy tiukoissa farkuissa. Jos on runsaat, niin mielestäni tampoonit ei riitä.

Höpsistä sun kanssasi! Olen käyttänyt pelkästään tamponeja viimeiset 15 vuotta, eikä ole ollut yhtään tulehdusta. Kun hygieniastaan pitää huolen, niin ongelmia ei tule.

Tampoonit aiheuttaa tulehduksia. Nykyään on siteet ohuen ohuita, ettei näy tiukoissa farkuissa. Jos on runsaat, niin mielestäni tampoonit ei riitä.

Minäkin siirryin tamponien käyttäjäksi jo teinityttönä, heti seksitouhujen alettua, enkä enää siteisiin vaihtaisi. Kun tamponin vaihtaa riittävän usein, ei tulehduksia yms. tule, jos vielä muistaa käsihygienian vaihdon yhteydessä. Sen sijaan jotkut työkavereistani, jotka sanovat käyttävänsä siteitä, valittavat vähän väliä siteidensä hiostavan ja aiheuttavan kutinaa ja iho-ongelmia alapäässä.

Itsekin käytän huippukireitä farkkuja tai legginsejä, eikä niin huomaamattomia siteitä vielä ole keksitty, jotka eivät TUNTUISI tällaisten housujen kanssa. Ja kesäisin haluan oleskella aurinkorannoilla "postimerkin" kokoisissa narubikineissä kaikkina niinä päivinä, kun aurinkokin paistaa, riippumatta siitä, oliko menkat vai ei. Kiitos tamponin keksijälle!

Olen käyttänyt tamponeja jo 22 vuotta - nukkumiseen. En siis osaa nukkua siteen kanssa, vaan käytän tamponia nimenomaan öisin. Yhtään tulehdusta ei ole ollut, vaikka nukun yleensä 8-10 tuntia. Päivisin käytän sidettä, sillä en mitenkään saa tamponia paikalleen ilman, etteikö se tai sen naru tuntuisi liikkuessa.

Se on varmasti totta, että tamponit aiheuttavat tulehduksia herkemmin, mutta on se kyllä mielestäni miellyttävämpi suoja kuin side. Runsaiden vuotojen kanssa mulla tuli ainakin tosi usein ohivuotoja (myös siivellisten siteiden kanssa) ja varsinkin öisin oli usein pikkarit ja lakanat veressä, kun yösiteet ei riittäneet. Mieluummin käyn kerran yössä vaihtamassa tamponin kuin nukun siteen kanssa huonosti. Raskaanaolon ihanuutta on se, että vuodot ovat poissa.

Sivuhuomautuksena, että tamponi (kuten muutkin oni- ja ori -päätteiset sanat kirjoitetaan yhdellä o-kirjaimella) =)

No ei nykyajan ohuet siteen vuoda yhtään yöllä. Miellyttävämpiä käyttää kuin tamponit. Aina mielessä, että se on siellä alapäässä. Nolotti töissä kun miehiäkin oli. ihan kuin muna ois siellä.

Minä laitoin ekoina kertoina hajutonta rasvaa tamponiin liukasteeksi. Koskaan en oppinut käyttämään asetinta vaan puhtailla käsillä olen aina laittanut.

En kyllä siirtyisi enää siteisiin. Tamponit on minusta ainakin paljon mukavammat eivätkä ne sottaa. Synnytyksen jälkeen luonnollisesti piti käyttää siteitä ja taivastelin, että miten karmeita ne ovat. Tai tottumiskysymys se on.

Ensimmäisissä tamponikokeiluissa tamponi on vain USKALLETTAVA työntää tarpeeksi syvälle. Itselläni ainakin oli aluksi tuntuvinaan sellainen "mutka", joka oli esteenä. Sitten opin "ohittamaan" sen ja nykyään en enää huomaa mitään "esteitä".

Ja tosiaan käytän tamponia myös yöllä sillä yösiteissä vuoto noruu pakaravaosta alushosuihin ja lakanoille. Lisäksi side rapisee, hiostaa ja on aina vinossa.

seksitouhuja ennenkun siirtyy tampponien käyttäjäksi, mulla kuukautiset alkoivat jo 11-vuotiaana ja lähes heti siirryin tamponeihin. Neitsyt olin myöhään, parikymppiseksi asti. Tampponit paljon helpompia kuin siteet.

Alkuperäinen kirjoittaja näin on!:

Minäkin siirryin tamponien käyttäjäksi jo teinityttönä, heti seksitouhujen alettua, enkä enää siteisiin vaihtaisi. Kun tamponin vaihtaa riittävän usein, ei tulehduksia yms. tule, jos vielä muistaa käsihygienian vaihdon yhteydessä. Sen sijaan jotkut työkavereistani, jotka sanovat käyttävänsä siteitä, valittavat vähän väliä siteidensä hiostavan ja aiheuttavan kutinaa ja iho-ongelmia alapäässä.

Itsekin käytän huippukireitä farkkuja tai legginsejä, eikä niin huomaamattomia siteitä vielä ole keksitty, jotka eivät TUNTUISI tällaisten housujen kanssa. Ja kesäisin haluan oleskella aurinkorannoilla "postimerkin" kokoisissa narubikineissä kaikkina niinä päivinä, kun aurinkokin paistaa, riippumatta siitä, oliko menkat vai ei. Kiitos tamponin keksijälle!

Minä olen myös vakiintunut tamponien käyttäjä. En ole käyttänyt siteitä kuin ehkä muutaman kerran kun olin 12 v.
Yöksi tamponi, ja pikkuhousun suoja niin jopa on mukana nukkua. Ei ole ollut tulehduksen tulehdusta ikinä.

On kai luonne kysymys - olen huomannut että kaveripiirissä sellaiset hiljaiset hissukka naiset käyttävät siteitä. On kuulemma niin hirveän inhottava tunne koskettaa itseään tamponia laittaessa. En tiedä, minulle on vaan tullut tälläinen empiirinen tuntuma. Itsevarmat ja vahvat naiset käyttävät tampooneja.....mitä mieltä olette??

Alkuperäinen kirjoittaja en vaihtaisi pois:
On kai luonne kysymys - olen huomannut että kaveripiirissä sellaiset hiljaiset hissukka naiset käyttävät siteitä.
Höpöhöpö. Tämä hissukka esim. käyttää kuukautiskuppia ja kestositeitä. Rempseä ja räväkkä kaverini taas käyttää siteitä.

En vaihtaisi pois: "On kai luonne kysymys - olen huomannut että kaveripiirissä sellaiset hiljaiset hissukka naiset käyttävät siteitä. On kuulemma niin hirveän inhottava tunne koskettaa itseään tamponia laittaessa. En tiedä, minulle on vaan tullut tälläinen empiirinen tuntuma. Itsevarmat ja vahvat naiset käyttävät tampooneja.....mitä mieltä olette??"

No tuo ehkä pätee korkeintaan sellaisiin naisiin, jotka todella ovat NIIN estoisia, että oman alapään ohimennen koskettaminen tamponia laittaessa on iljettävää. Olisikohan terapian tarvetta? Muuten en kyllä usko, että mitään luonne-eroja on.

Alkuperäinen kirjoittaja Kaaliperhonen:
En vaihtaisi pois: "On kai luonne kysymys - olen huomannut että kaveripiirissä sellaiset hiljaiset hissukka naiset käyttävät siteitä. On kuulemma niin hirveän inhottava tunne koskettaa itseään tamponia laittaessa. En tiedä, minulle on vaan tullut tälläinen empiirinen tuntuma. Itsevarmat ja vahvat naiset käyttävät tampooneja.....mitä mieltä olette??"

No tuo ehkä pätee korkeintaan sellaisiin naisiin, jotka todella ovat NIIN estoisia, että oman alapään ohimennen koskettaminen tamponia laittaessa on iljettävää. Olisikohan terapian tarvetta? Muuten en kyllä usko, että mitään luonne-eroja on.

Mahtavatko noin estoiset naiset koskaan harrastaa seksiä? Suoritetaanko se pimeässä peiton alla silmät kiinni ja mies tekee koko homman? Syvästi ihmettelen, jos joku on niin häveliäs, ettei voi koskettaa edes itseään? Tamponeiden käyttämisestä kieltäytyjät eivät varmaan koskaan harrasta itsetyydytystäkään?

Alkuperäinen kirjoittaja Kaikenlaista:
On sinulla mielikuvitus!! Mitähän sinä itsestäsi luulet, kun tälläkin asialla lokeroit ihmisiä?

Kirjoitin, että minulle on tullut tälläinen empirinen kokemus. Kun ei ole asiasta tutkimusta, voi kukin kirjoittaa oman kokemuksensa perusteella mitä haluaa, eikä se ole sen kummempaa lokerointia.

Tutkimuksissa sanotaan usein, että keski-ikäiset, hyvä tuloiset naiset ottavat enemmän riskejä tms...Onko mielestäsi tutkimuksetkin lokeroivia.

Naisten kesken tulee keskustelua monia asioita, saunailloissa ym.ym. tilanteissa. Ja olen vaan huomannut, että on niitä hissukka naisia, ja rohkeita naisia. Itse kuulun niihin rohkeisiin, joita hissukat kadehtii.....