Apua takan lämmittämisen kanssa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja amatöörilämmittäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

amatöörilämmittäjä

Vieras
Muutin viikolla uuteen kotiin, vanhaan taloon vuokralle. Asunnossani on valtava tiilitakka jonka nuohooja kävi toteamassa toimivaksi peliksi.
Koitin ensimmäisen kerran eilen lämmittää. Laitoin pesällisen koivua, mutta takka ei lämmennyt siitä yhtään eikä myöskään lämpötila sisällä noussut yhtään. Takassa on sisäluukku joka on rautaa tms ja ulkoluukku joka on myös umpinainen, ei siis ole lasia.
Takka vetää hyvin. Mikäli luukut ovat kiinni palaa puut kituen ja mikäli luukut on edes millin rakosellaan niin puut palaa hirmuisella kohinalla. Pitäiskö mun sitten laittaa peltiä vähän enemmän kiinni?? En nyt osaa yhtään pelata tuon vanhan takan kanssa eikä vuokraisännästäkään ollut apua kun ei ole koskaan tässä itse asunut..
Nyt kaikkia takkavinkkejä mulle kiitos! :)

Laita kuva niin voidaan neuvoa, sepustuksestasi ei saa mitään selvää minkälainen takka on ja lisäselitykset luultavasti vain sotkisi asiaa entistä enemmän.
Tai jos osaat sanoa onko varaava takka tai kenties ilmakiertotakka niin auttaisi. Avotakkakin se saattaisi olla vaikka luukut onkin. Oli miten oli niin puita ei tule ikinä kitupoltolla polttaa.

Valtava tiilitakka ei kyllä yhdellä pesällisellä lämpiä nimeksikään.
On aika vaarallista alkaa peltien kanssa pelaamaan, koska siinä on vaarana se, että takan kierto + hormi nokeentuu tukkoon. Lämmittäminen pitää aina tapahtua hyvällä vedolla, ei kitupolttamalla. Sellainen kitupolttoisen tulisijan poskikanavat ja hormi on ihan täynnä kovaa nokea, mikä lähtee melkeinpä pelkästään valvotulla nokipalolla pois. Siihen ei varmaan kovin moni nuohooja lähde.

Niin minkälainen takka? Meillä varaava pystyuuni ja ensin laitetaan pesällinen puita (sanoisinko ympäripyöreästi n. 5 hyvän kokoista halkoa) ja sytytetään se niin, että luukku on raollaan. Siinä vaiheessa kun halot ovat ilmiliekeissä, laitamme luukun kiinni. Annamme palaa punaisiksi hiiliksi ja lisäämme toisen pesällisen puita. Varmistamme että toinen pesällinen syttyy kunnolla ja laitamme luukun kiinni. Kun ei enää punainen hohka, laitamme pellit kiinni. Todella lämmin tulee näin meillä.

Minä laitan tuhkaluukun raolleen, niin palotila saa happea altapäin ja palaminen tapahtuu oikein. Sitten, kun liekit ovat sammuneet laitan tuhkaluukun kiinni, jotta hormi ei ime turhaan lämmintä huoneilmaa. Lopuksi pellit kiinni, kun hiillos ei hehku punaisena.

Ensimmäisellä eikä toisellakaan lämmityskerralla ei kannata sellaisessa valtavassa takassa polttaa suuria määriä puita. Jos se on ollut kylmänä, niin se voi haljeta kuumuessaan liikaa. Hyvällä vedolla, niin että tuli palaa kunnolla ensin pesällinen kerrallaan ja kun takka alkaa lämmetä, niin voi polttaa enemmän. Suuri massa tarvitsee aikaa lämmetäkseen, mutta toisaalta pitää sitten lämmön hyvin. Parin ensimmäisen lämmityskerran jälkeen voi toki näillä pakkasilla lämmittää pesällisen aamulla ja toisen illalla. Nuo aiemmassa linkissä olleet takanlämmitysohjeet kannattaa lukea.