Apua superlihavalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lihava!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lihava!

Vieras
Hei!

Olen sairaalloisen ylipainoinen. Olen 160cm pitkä ja painan 68 kg. Olen tietoinen, että terveen mitat saavuttaisin pudottamalla vähintään 15kg, mutta en vain kykene! Mistä voisin saada apua? Lääkäriltä, ravitsemusterapeutilta? En enää pysty elämään tämän itseinhon kanssa, enkä myöskään tahdo jatkuvasti pelätä sairastuvani johonkin sydän- tai verisuonitautiin tai diabetekseen. Lihavuuteni rajoittaa elämää: en tahdo lähteä ulos (kaupassa käyntikin on jo hurja saavutus), opiskelen lähinnä kotoa käsin. Olen siinä pisteessä, että kodissani ei ole edes peilejä seinällä, sillä en kestä omaa lihavuuttani. Mistä voisin saada apua laihdutusprosessiin?

Alkuperäinen kirjoittaja Lihava!:
Hei!

Olen sairaalloisen ylipainoinen. Olen 160cm pitkä ja painan 68 kg. Olen tietoinen, että terveen mitat saavuttaisin pudottamalla vähintään 15kg, mutta en vain kykene! Mistä voisin saada apua? Lääkäriltä, ravitsemusterapeutilta? En enää pysty elämään tämän itseinhon kanssa, enkä myöskään tahdo jatkuvasti pelätä sairastuvani johonkin sydän- tai verisuonitautiin tai diabetekseen. Lihavuuteni rajoittaa elämää: en tahdo lähteä ulos (kaupassa käyntikin on jo hurja saavutus), opiskelen lähinnä kotoa käsin. Olen siinä pisteessä, että kodissani ei ole edes peilejä seinällä, sillä en kestä omaa lihavuuttani. Mistä voisin saada apua laihdutusprosessiin?

En sanois sua superlihavaksi!! Kuvittelin mitoiksi jotain tyyliin 160cm/168kg! Mutta, joo hei. Apua voi saada ihan neuvolasta. Ainakin meillä erikseen siihen asiaan on omat ns.dehko-hoitajat, jotka juuri sitä riskiä diabetekseen sairastumiseen kartoittaa. Yhteys neuvolaan, sanoisin.

hei haloo..sä olet ihan hyvässä painossa.Ehkä sellaset 5kg ylimäärästä,mutta et todellakaan ole mikään lihava- naisessa saa olla pehmeää..liika laihuus on rumaa.Turhaa promoa tällänen juttu..usko pois,että sä olet hyvä noin ja unohda tuo sun "superlihavuus"

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ap. määrittelisitkö lihavuusasteen jos on 163cm ja 101 kg ?

Minä määrittelen lihavuuden ennen kaikkea yksilön oman olotilan mukaan, enkä tuijota niinkään painoindeksiä. Mikäli painosi ei vaikuta toimintakykyysi tai elämänlaatuusi, voi hyvin olla mahdollista, että painosi haitat ovat pienemmät kuin minun ylipainoni tuottamat ongelmat.

Mä olen ap:tä pari senttiä pitempi ja painan lähes 20kg vähemmän, joten ymmärrän kyllä hyvin jos noissa mitoissa on epämukava olla. Oletko kokeillut kiloklubia? Minusta se niiden systeemi jossa merkataan ruoat, on kätevä, ja täysin ilmainen käyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Alkuperäinen kirjoittaja zarian:
No ei noi mitat tosiaankaan kuulosta "superlihavalta"... :whistle:

No kyllä mä aika superlihavalta silti näytän, vaikkeivat mitat järkyttävältä kuulostaisikaan.

Tota noin... Onko sulla jonkinlainen itsetunto-ongelma? Eniten kannattais varmaan opetella olemaan tyytyväinen itseensä... Jos noilla mitoilla olet "superlihava", niin et todennäköisesti ole tyytyväinen itseesi, oli paino kuinka vähän tahansa...

No ei noi mitat tosiaankaan kuulosta "superlihavalta"... :whistle:

No kyllä mä aika superlihavalta silti näytän, vaikkeivat mitat järkyttävältä kuulostaisikaan.

Tota noin... Onko sulla jonkinlainen itsetunto-ongelma? Eniten kannattais varmaan opetella olemaan tyytyväinen itseensä... Jos noilla mitoilla olet "superlihava", niin et todennäköisesti ole tyytyväinen itseesi, oli paino kuinka vähän tahansa...

Kyse on siis ennen kaikkea siitä, että paino heikentää toimintakykyäni. Toki minun on vaikea sietää ulkonäköänikin, sillä on nöyryyttävää, kun tavallisista vaateliikkeistä ei löydy sopivan kokoisia vaatteita, eikä mikään koskaan näytä hyvältä päälläni. Näin ollen uskon, että itsetunto-ongelma on täysin perusteltu ja liittyy täysin painoon: vaikkapa 50-kiloisena (mielummin hoikempanakin) olisin selvästi tyytyväisempi itseeni.

Minä määrittelen lihavuuden ennen kaikkea yksilön oman olotilan mukaan, enkä tuijota niinkään painoindeksiä. Mikäli painosi ei vaikuta toimintakykyysi tai elämänlaatuusi, voi hyvin olla mahdollista, että painosi haitat ovat pienemmät kuin minun ylipainoni tuottamat ongelmat.

Selvä. Hienoa sinulle. Mutta , anteeksi jos sanon suoraan, vaikka itse en koe lihavuuttani haitaksi elämässäni, ja lihavuusmasennus on hyvin harvinaista, koen
silti , vaikka haukutkin itseäsi, sanonnan jossa 5-10 kilon ylipainon o on superlihavuutta loukkaavana.
Jos koet itsesi nyt superlihavaksi, ymmärrät varmaan että joskus se paino siis lipsahtaa yli sopivan, ja todella lihavilla on hieman ongelmia ottaa tällainen lause vastaan.
vaikka olisin megasuperhyper lihava sinun asteikollasi, minä olen ihyan tyytyväinen itseeni, ja olen pahoillani sinun huonosta olostasi. Tsemppiä

Alkuperäinen kirjoittaja väsyttää:
tekee säännöllisesti näitä ja mollaa lihavia, tai on lihava ja kertoo miten on mässäillyt jne. Hanki laiha elämä.

Nyt olet kyllä tainnut sekoittaa minut johonkin toiseen.

(Rasismista voidaan muuten puhua vain etnisen alkuperän ja iän kohdalla, muissa tapauksissa kyse on syrjinnästä.)

Ehkä joo kannattaa hakeutua lääkäriin, jos pitää itteään noilla mitoilla superlihavana.... Ilmeisesti on joko jotain vakavaa vikaa näössä tai sitten siellä toisella puolella silmiä...

http://www.fit.fi/testit/laskurit/painoindeksi/?pituus=160&paino=68&submit.x=20&submit.y=6&form_submitted=true&r=true

Painoindeksisi on: 26

Olet hieman ihannepainoa painavampi. Suomalaisten naisten keskimääräinen painoindeksi on 24,2 ja miesten 25,4.

Jos TODELLA näet itsesi niin lihavana, ettet kehtaa kotoa lähteä ja sen vuoksi joudut välttämään kaupassa käyntiä, opiskelua muualla kuin kotona ja et voi peiliin katsoa, niin ihan ensimmäisenä lähtisin hakemaan apua psykiatrilta. Ihan oikeasti, minäkuvasi on pelottavan vääristynyt!

No mut eihän sun sit pidä hakea apua sun ylipainoon vaan pään sisäisiin ongelmiin... Kyllä ihmisellä on oikeasti mielenterveysongelmia jollei 5 kilon ylipainon kera pysty ulos lähtemään...

Yhteistyössä