APUA SELKÄ KIPUIHIN

Viikkoja 26 ja alaselkä ei tunnu kestävän. Onko kenelläkään mitään neuvoja miten saan tämän tuskan pois. Panadolia olen ottanut mutta haluan selän kuntoon kun on vielä matkaa laskettuun aikaan. (venytys /jumppa ohjeita kiitos). Kipu lähtee alaselästä ja säteilee lonkkien kautta jalkoihin. pahinta on kun seisoa. Te jolla myös ollut niin meneehän ohi. Tätä en kyllä kestä :\|

Juttele asiasta neuvolassa ja kysy, pääsisitkö fysioterapeutille ohjauskäynnille. Voisit kokeilla esim tukiliiviä ja lisäksi fysioterapeutti voi kädestä pitäen neuvoa sinulle vartalon lihaksia (selkää ja vatsaa) tukevia turvallisia harjoitteita. Oireesi liittynee alaselän ja risti-suoliluunivelten löystymiseen ja ilmeiseen iskiasärsytykseen. Liikkumattomuus vielä pahentaa sitä ja heikentää lihaskuntoa, joten suosittelen ammattitaitoista fysioterapeuttia!

Anitan tukivyö auttanut täällä! Maksaa kyllä, mutta on tosi tukeva ja hyvä. Lisäksi pitäisi kuulemma ehkäistä raskausarpia ja navan "pullahtamista", mutta itse ostin nimenomaan selkäkipuja lievittämään. Itsellä on siis SI-nivel löystynyt. Ainakin Sokoksella on myynnissä ja kannattaa ehdottomasti pyytää myyjää neuvomaan oikean koon valinnassa ja käytössä.

Itse kokeilin selkäkipuihin lämmintä haudetta ja sain vaan kipeämmäksi koko selän. Fysioterapeutti neuvoi laittamaan kylmäpussin alaselkään ja se on auttanut. Mutta kannattaa siis käydä fysioterapeutilla, niin saa varmasti oikeat ohjeet henk.kont. Näitä kipuja kun on niin monenlaisia... :)

Möntti
Minulla selkäkivut loppuivat kun kävelin lyhyitä matkoja päivittäin parikin kertaa. Olin aluksi n.10 min kävelyllä (kävelyvauhti oman kunnon mukaan) ja 2 kertaa päivässä. Vaivat kun alkoivat helpottaa niin kävelin kerran päivässä vähän pidemmän matkan. Vaikka selkäkivut ovat hellittäneet kävelen edelleen rv on nyt 34 ja uskon selän olevan hyvässä kunnossa kunhan vaan kävelen. Tsemppiä ja jaksamista sinulle!

Hei!

Minulla myös samanlaiset selkäkivut vaivaavat. Ohjeeksi sain, että liikkua saa sen verran kun ei lisää kipeydy ja kuulema viimeistään sitten vauvan synnyttyä helpottaa. Nyt menossa rv 26+1 ja vasta olin kaks ja puoli viikkoa sairaslomalla ja torstaina uus lääkäri ja todennäköistä on ettei tarvitse enää töihin tulla. Ei oikein selkä pidä tästä istumatyöstä.

Mulla oli kanssa selkä tosi kipee.Välillä jäin johonkin asentoon ja mies sai auttaa mut sängylle :D
Kävellä en voinut kauheesti, kun liitoskivut oli kanssa pahana.
Fysioterapeutti ja salin personal trainer neuvoi, että pitäisi yrittää tehdä syviä slkä- ja vatsalihaksia. Esim. hooveria neuvottiin tekemään polvet maassa kolme-neljä kertaa päivässä 30 sekuntia kerrallaan. Myös venyttelyt on tosi hyviä.
Toivottavasti saat selkäsi kuntoon, tuska on yhtä piinaa :flower:

krisse-80
Voi kun itsekin tietäisin! Kysyin neuvoa lääkäriltäkin viimeksi, mutta ei tuo osannut oikein auttaa... Panadolia en ota ainakaan, kestän vaan kivut. Koitan liikkua niin paljo ku ikinä jaksan/pystyn kävellen. Se auttaa ainakin liitoskipuihin, jonkin verran selkäkipuihinkin.

Mutta joo, heti kun rv 24 täyttyi alkoi tämä selkä#&%?$!* taas mullakin. :kieh: Ei se kun pahenee tästä vaan. Mutta joskus synnytyksen jälkeen helpottaa. Tosin menee siihen viikkoja, ainakin mulla... :whistle:

Yhteistyössä