Apua? Seisovasta pöydästä syöminen...?!

  • Viestiketjun aloittaja (En kuitenkaan stressaa tästä)
  • Ensimmäinen viesti
(En kuitenkaan stressaa tästä)
Eli tarkoitus olisi käydä tankkaamassa Viking Linen seisovassa pöydässä. Kun nyt katsoin menuta niin muutamasta ruokalajista en ole ihan varma, et pitäiskö välttää vai saapiko "ahmia"... :eek:)

Oletteko itse syöneet aivan kaikkea buffetista, vai välttänyt jotain?

Mulla kävi mielessä esim. seuraavat kysymykset:

*Saako marinoituja sillejä ja silakoita syödä? Kun ei tiedä onko ne Itämerestä vai mistä...
*Onko sekä kylmäsavulohi että graavilohi kiellettyjä (myös laivalla)? Vai koskeeko se rajoitus vain niitä kaupassa myytäviä vakuumipakattuja kalatuotteita, joita säilytetään pitkään? Kun ei voi tietää tekevätkö esim graavilohen laivalla itse, jos kyllä olisiko se silloin kiellettyä?
*Onko myös lämminsavulohi kielletty? Onko väliä onko kala tarjolla lämpimässä vai kylmässä pöydässä, eli jos on lämmitetty niin onko se jotenkin enemmän ok?
*Lieneekö lampaan liha kiellettyä? Porollahan on joku rajoitus, ja olen kyllä kuullut että myös lammas olisi rajoitettu... Tuoreempaa tietoa jollain?
*Täytyykö joitain tiettyjä kastikkeita välttää? Enhän voi esim tietää onko kermaviilikastike tehty pastöroidusta maidosta, tai ylipäänsä onko se esim. edes suomalaista...
*Mites se laivan paahtopaisti, sehän on yleensä mediumia... Oletteko syöneet/jättäisittekö syömättä?
*Samoin nuo jälkiruuat on aika maitopitoisia, jätskiä, juustoja, suklaamoussea jne. Liekö pastöroituja...?

Käytän tietysti myös omaa harkintaa, ja vaikka nyt hysteeriseltä kuulostankin, niin tiedän että sitä sun tätä saa silloin tällöin syödä kohtuudella. Kiinnostaakin tietää, et oisko teillä asioista varmaa tietoa, ja että miten itse tekisitte.

Kiitos nopeille vastaajille :eek:)
 
Tyttö79
En osaa vastata kysymykseesi, mutta ihmettelen, onko raskaana ollessa todella noin paljon ruokia, joita ei saa syödä!? Itselläni ei ole vielä lapsia, eikä näistä ruoka-asioista ole "lapsellisten" tuttavienkaan kanssa puhuttu, joten en todellakaan tiennyt!

Arvelen kyllä, että kaikki laivalla tarjottavat maitotuotteet on pastöroitu. Eikös kaikki Suomessa/Ruotissa ole? Itselläni on laktoosi-intoleranssi eli kyselen henkilökunnalta usein seisovan pöydän ruuista. Olen saanut ystävällistä palvelua, esim. mulle sopiva levite on tuotu kipossa pöytään ja jos jotain ei ole tiedetty, on otettu selvää. Tietysti tällä tavalla menee paljon aikaa, joten kannattaisiko etukäteen, siis jo ennen kattauksen alkua kysäistä esim. pöytävarauksia tekevältä tarjoilijalta, voisiko kokkia tai jotakuta muuta asiasta tietävää jututtaa? Keittiössä on kaikki tieto varmasti olemassa.

Mukavaa risteilyä! Toivottavasti joku osaa vastata paremmin.
 
***
Hömm, ymmärrän huolesi. Itse olen kyllä ollut vähän suurpiirteinen siinä mielessä, että en ole koskaan esim. ravintoloissa kysellyt maitotuotteista, ym. Toisaalta neuvolatääti varoitteli, että "yksi kerta riittää". Ehdotan myös tuota kysymistä henkilökunnalta, mikäli haluat pitää nollatoleranssin. Toisaalta taas esim. listerian voi saada noita ruoka-aineita välttelemälläkin, joten...en tiiä. Minä varmaan kysymättä söisin muita kuin kaloja ja "outoja" juustoja.
 
s
Minä söisin kaikkea muuta paitsi graavilohta. Savustettu lohi on sallittua ja sillejäkään tuskin syöt niin paljon, että niistä mitään haittaa olisi, on ne ongittu sitten mistä tahansa. Maitotuotteet on kyllä yleensä aina pastoroituja Suomessa/Ruotsissa, täältä ei kovin helpolla pastoroimatonta löydä.

Lammas ei ole kiellettyä, eikä porokaan, ellei sitä nyt ihan tuhottomasti syö. Yksi poroannos vaikkapa per kuukausi ei satuta ketään. Ja minusta paahtopaisti on kyllä aina kypsää.
 
herkkusuu
Sama täällä, kaikkea muuta noista söisin paisi graavi- ja kylmäsavulohta. Näiden lisäksi syömättä kannattaa jättää kaviaari, mustekala yms. "eksoottiset"ruoat.
 
UK
Minä söisin noista kaikkea, vaikkakin graavi- ja savustettu lohi voivbat kyllä olla vakuumipakattuja, ja siksi "kiellettyjen" listalla. Simpukat, mädin yms. jättäisin syömättä, ne kun pilaantuu niin helposti.
Poroa ja itämeren kalaakin saa syödä, kun ei syö joka viikko, vaan esim. vaikka kerran viikossa. Ja yksi syöntikerta raskausaikana nyt ei ainakaan vielä mitään pitoisuuksia ylitä.
 
lurps, kun tuli nälkä ;)
Hei!

Itse olen myös pelannut "venäläistä rulettia" ja syönyt aika huoletta lähes kaikkea. Yhdyn kuitenkin edellisiin ja minä (jos haluaisin olla varovainen) jättäisin väliin sen kylmäsavulohen. En myöskään usko, että olisivat itse graavanneet paikanpäällä lohen, joten miettisin tavallista lohtakin. (muut uunin kautta tulleet kalat ovat tosin syötäviä. Kannattaa kysyä henkilökunnalta. Muita kaloja (kunhan ei raakoja) söisin maistelemalla huoleti. (Vaikka joihinkin kaloihin on ne rajoitukset, saa niitä nyt hieman maistella, kunhan ei jokapäiväiseen ruokavalioon eksy).

Olen myös samaa mieltä feta ym maitotuotteista, että niitä voi aika lailla huolettomasti syödä. Olen oikein etsimällä etsinyt pastoroimatonta tuotetta ja ei ole eteen tullut. Ehkä jossain juustomaissa voipi löytää hyviä juustoja (Ranska), mut tuskin seisovasta pöydästä ruotsinlaivalla. Jälkiruokapöydän juustoista kysyisin kyllä, ihan varmuuden vuoksi.

Paahtopaisti oli hyvä kysymys. Jäin miettimään sitä itsekin. Sehän on tosiaan usein paistettu niin, että se on hieman punertavaa sisältä. Olen kyllä itse syönyt kesän aikana seisovista pöydistä paahtopaistia. Mutta totta on, että eivät suosittele lihaa, joka ei ole kauttaaltaan kypsää. Ilmeisesti kyse on kuitenkin raa'asta pihvistä. Onhan paahtopaisti muhinut uunissa pitkään. Mene ja tiedä.

Onneksi seisovassa pöydässä on paljon valinnan varaa. Ei se lautanen jää kovin tyhjäksi vaikka siitä nuo raa'at kalat karsii pois, +muut eksoottiset jutut. Niitäkin osa syö, mutta onhan siinä todellakin se riski aina olemassa. Aika olematon kuitenkin.
Mukavaa risteilyä ja maukkaita herkutteluhetkiä! :)

 
Alkuper
Voi teitä, olette niin ihania kun vastaatte asiallisesti :eek:) Ihan tippa tuli linssiin kun otitte niin kantaa niin huomaavaisesti ja kokonaisvaltaisesti. Täytyy kattoo miten nyt teen... Kalaa tekis niin pirusti mieli ihan kaikissa muodoissa kun on nyt jo viikkoja ilman noita graavi ym lohia kärvistellyt. Mutta kiitos herättävistä ajatuksista, olette ihania :eek:)

Odotin nimittäin ihan tosi törkkyjä vastauksia... ;o)
 

Yhteistyössä