apua rippijuhliin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kokematon
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kokematon

Vieras
Meillä on ensi kesänä rippijuhlat, esikoinen pääsee ripiltä. Olen 37-vuotias, enkä koskaan ole ollut rippijuhlissa... Millaset juhlat ne on? Tarjotaanko ruokakin vai pelkkä kahvi? Jos ruoka niin riittääkö keitto? Juodaanko kuohuviiniä? Onko jotain mitä kuuluu olla? Pukeutuminen?

Meillä oli viime keväänä rippijuhlat ja käytiin kaksissa muissa. Meillä oli erilaisia suolaisia ja makeita syötäviä, ei lämmintä ruokaa. Onnittelumalja oli alkoholiton, eikä muutenkaan ollut alkoholia tarjolla. Niissä juhlissa, joissa olimme vieraina, toisessa oli lämmin ruoka ja toisessa salaatteja ja piirakoita ja kylmiä leikkeleitä ja kaloja.

Saat tehdä ihan sellaiset rippijuhlta kuin itse haluat. Ruokaa ei tarvitse mun mielestä olla, jos vieraat tulevat suht läheltä tai tiedät heidän muutoin käyvän syömässä matkan varrella. Jos on kaukaa tulevia vieraita, ruokatarjoilu on kohteliasta. Keitto käy hyvin, esim lohikeitto on ihan pitoruokaa. Kuohuviiniä en ole lasteni rippijuhlissa tarjonnut, koska itse juhlakalulle ei sitä lain mukaan saisi edes antaa. Monet vanhemmat kyllä antavat omileen, joten ihan sun päätettävissäsi sekina sia.

Juhlia on todella monenlaisia, joillain vain kahvipöytä, mutta meillä yleensä ruoka, kun sukua tulee pitkästäkin matkasta. Minä en kannata alkoholitarjoilua alaikäisen juhlassa, mutta joku raikas alkoholiton booli voisi olla kiva tervetuliaismaljaksi, tai sitten ei mitään. Meilä ainakin miehillä puvut ja naisilla jotkut juhlavat mekot, vähän sään mukaan.

Ah kiitos vastauksista, kyllä heti helpotti. Ilmeisesti vaihtelee kovin tarjottavat.. Vapaat kädet oman harkinnan mukaan onkin parasta. :) Vissiin vois kysellä vähän tuolta tulevalta juhlakalultakin toiveita..

Lisää variaatioita vielä vaan laittakaa jos viitsitte :)