APUA! Piimäkokkare nännissä!

  • Viestiketjun aloittaja mamma
  • Ensimmäinen viesti
mamma
Mitenkähän saisin kipeän "piimäkokkareen" pois nännistä.

Rinta oli eilen pakkautunut ja sain onneksi imetettyä sen tyhjäksi. Nyt nännissä on tosi kipeä piimäkokkare, joka ei irtoa millään. Yritin suihkuttaa nänniä lämpimällä vedellä ja pyyhkeellä hangata kokkaretta pois, ei irronnut. Neulalla en paljoa ole uskaltanut kokeilla, enkä kyllä osaisikaan.

Auttakaa saman kokeneet!!!
 
Jos ei pyyhkeenkulmalla lähde, niin sitten kannattaa turvautua siihen neulaan.
Eli steriloitu neula pistetään kokkareen läpi sivusuuntaisesti, ei siis rinnan sisälle päin.
Puhkaisun jälkeen voi rintaa hieman puristaa, ja sitten nännikin kannattaa pyyhkiä jollain desinfektionesteellä.

Pumppaaminen ilman, että kokkareen puhkaisee, voi lisätä painetta tukossa olevassa tiehyessä niin, että voi tulla kudosvaurioita. Kannattaa siis olla varovainen sen pumpun kanssa.
 
ap
kokeilenpa tuota rasvaa ensimmäisenä. sitten saunaan ja suihkuun ja viimeisenä sitten yritän neulalla.

kiitos, vinkin antajille!

toivoisinpa, etten minäkään tietäisi/olisi kokenut piimäkokkaretta.... kivistää kovasti koko ajan ja imettäminen sattuu ihan kunnolla!
 
vieras
mulla tuli ihan jatkuvasti noita piimäkokkareita nänneihin kun imetin nelosta. samoin tiehyet meni tukkoon pari kertaa viikossa. mulle suositeltiin imetyksen lopettamista, koska tiehyet oli mennyt jatkuvan imetyksen takia ahtaaksi/tukkoon. Kokkareita en saanut viimein pois enää mitenkään vaan aina vaan tuli uusia, isompia ja kipeempiä... Ne oli yli nuppineulanpään kokoisia! Monesko imetettävä sulla on?
 
ap
ensimmäinen lapsi. eilen venyi imetysväli liian pitkäksi ja siitä tämä kaikki lähti liikkeelle. en kyllä saanut rasvalla irrotettua kokkaretta. on ihan sika kipeä koko nänni, tosi tulehtunut.

rakkula on ihan kuin "osa nänniä", mutta valkoinen.

taidanpa yrittää neulalla. eli siis sivusuunnasta.
 
ap
taisin saada puhkaistua kokkareen, ainakin osan siitä. puristin rintaa puhkaisin jälkeen ja maitoa tirskahti pieni tippa, eli ilmeisesti tuli kokkareesta. imetin hetken aikaa tyttöä puhkaisun jälkeen.

kysyn vielä, että kuinka pian "helpottaa", eli pitäisikö tulehduksen tunne poistua heti? entä tuo valkoinen kikkare nännissä, lähteekö se pois?

ja kiitos kaikille vastanneille ja auttaneille! jospa tämä hiljalleen iloksi muuttuisi!
 
ap
Rintatulehdushan siitä kehkeytyi. Nänni oli eilen niin kipeä, etten voinut antaa tytön imeä. Nyt ilmeisesti antibiootit alkaa vaikuttaa, koska kärsin jo syöttää tissistä. Tulehdus on ilmeisesti tossa nännin takana. Rinta ei ole muuten aristava, ainakaan enää.

Toivotaan, että menee nyt viikon aikana ohitse, eikä uusi kovin helpolla.
 
auts
mulla kokkare aina tulee takaisin ja todella isona. tiehyet meinaa tukkeutua jatkuvasti. millä olette saaneet loppumaa kokkareiden tulon?? mietin jo lopetusta kun rinnat niin kipeet, sammaslääkitys päällä vielä. MISTÄ JOHTUU noi kokkareet!!
 
vierailija
Mulla kolmas lapsi ja kolmas imetys, kahta ekaa oon täysimettänyt 5 kk ja jatkanut imetystä yli vuoden ikään. Nyt tämä kolmas lapsi 7 vkoa ja tänä aikana jo kaksi tiehyttukosta, jotka on ilmenneet piimäkokkareena. Ikinä aiemmin ei tällaista ole ollut. En ikinä aiemmin edes tiennyt mistään piimäkokkareista.
Tämä kolmas vauva oli 1 vkoa kun rintaan tuli tiehyttukos, ja näin valkoisen laikun nännissä, näytin terveydenhoitajalle neuvolassa eikä osannut sanoa mikä se on. Vasta täältä netin keskustelupalstoilta tajusin, että kyseessä on ns. piimäkokkare. Onneksi luin useamman kertomuksen, että neulanpistolla oli tullut helpotus, koska viimeisin tukos oli niin kivulias että meinasi taju lähteä. Rinta paisui paisumistaan ja tukos ei auennut millään kuumavesikikoilla. Tein pienen piston valkoiseen kohtaan rinnassa, sivusuuntaisesti, ja rinta tyhjeni heti. Kiitos netin vertaistuki!
 
vierailija
Täälläkin ilmoittautuu äiti, jolla jo varmaan viides tiehyttukos johtuen piimäkokkareesta🙋‍♀️ vauva 7.5 kk. Todella rasittava vaiva!😩 Vauva on aikamoinen tissitakiainen, mietin voiko johtua siitä.. kireä kielijänne on operoitu, että imutehon pitäisi kyllä olla kunnossa. Jos joku kamppailee tän kans, niin mua on auttanut kuuma suihku kovalla paineella, sitten rapsuttanu kokkaretta pyyhkeen kulmalla. Sitten ehdottomasti imetystä ja eri asennoista jos mahdollista!
 

Yhteistyössä