Apua peukunimemiseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Clematis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
C

Clematis

Vieras
Poikani on 1 v 4 kk ja imee edelleen peukaloaan. Näin on ollut siitä asti, kun sen löysi muutaman kuukauden iässä. Peukalo on hänelle tuki ja turva, peukalo menee suuhun kun on väsynyt tai muuten ikävä olo. 1-vuotishammaslääkärissä lääkäri sanoi, että peukalonimemisen on loputtava heti, tai seurauksena on kitalaen väärinmuotoutuminen ja mahdollisesti hampaiden tulo vaikeutuu. Tuttia olemme kokeilleet, mutta se ei vaan yksinkertaisesti kelpaa. Tässä iässähän siinä tuttiin totuttamisessa ei ole enää mitään järkeä, kun sitten siitä tutista pitäisi päästä eroon. Kysyin apteekista että voisivatko suositella jotain, mutta siellä pyöriteltiin päätä silmät suurena.

Kertokaa miten päästä peukunimemisestä eroon, pikkumiehen peukalo on jo ihan ruvella ja nahka lähtee!

Tän heitän ihan lonkalta, mutta oisko jotain pahan makuista ainetta mitä voisi siihen laittaa.. mitä se oli mitä kynsiin laitettaisiin jottei lapsi pureskele esimerkiksi sitä peukun kynteen?

Meidänkin neiti syö peukaloa ja erotus olisi jossain vaiheessa ajankohtainen. En tiedä vielä miten, mutta neuvolassa varmasti auttavat ja antavat vinkkejä. (minulle puhui tapascosta, mutta sen aika tulee vasta myöhemmin) Olen ymmärtänyt, että se vieroittaminen voidaan tehdä vasta 2-v iässäkin?? No, en kyllä ole hammaslääkäri tai edes lääkäri.

Voin tosin lohduttaa sinua, että olen itse syönyt peukaloa 10-v asti!!!! Ja sitä sitten syötiinkin vaikka missä, että kyseessä ei ollut sellainen satunnainen peukuttelu. Mitä vanhemmaksi tosin tulin, niin söin peukkua vain öisin. Mutta kuitenkin kitalaet on ihan kunnossa. Pari kuukautta oli joku hammastukikaari öisin (tuossa 9-10-v iässä), mutta siinä kaikki. Eli älä ihan heti säikähdä hammaslääkäriä, varmaan nyt pahimman skenaarion sinulle nyt väläytti.

Onnea vieroituksille!

En tiedä oisko tämmösistä mitään iloa, mutta yöksi lapselle sellaset tumput käteen, ettei pysty imemään peukkua eli jos haluaa imeä niin tutti ainoa vaihtoehto. Tai peukalon ympärille laastari.
Tsemppiä!

Laastarin lapsi saa varmaan aika äkkiä pois, mutta tumput ovat hyvä idea. Joskus aiemmin kynsien pureskelun estoon oli olemassa Kynneliä (tai jotain sinnepäin), voisikohan sitä kokeilla myös peukkuun? Ja kyllä kannattaa mieluummin kokeilla vielä sitä tuttia kuin antaa syödä peukkua. Tutista helpompi vierottaa kuin peukusta, vaikka lapsi jo tuon ikäinen onkin.