Apua PCOn hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Meri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Meri"

Vieras
Heips! Minulla diagnosoitiin PCO pari kuukatta sitten. Alkujärkytys oli hirveä, lapsi kun olisi toiveissa. Kun gyne diagnoosin kertoi, meni koko loppukäynnin jutut aivan ohi korvien.

Olen normaalipainoinen (168/55), ei hirsutismiä, menkat olleet säännölliset aina ennen pillereiden lopettamista, finnejä on välillä enemmän, välillä ei yhtään.

Olen hiilareita vähentänyt (en syö perunaa, pastaa, viljoja, sokeria) ja d-vitamiinin syöntiä lisännyt. Liikuntaa tulee harrastettua remontin ja koirien kanssa lenkkeilyn muodossa.

Onko kukaan löytänyt apua raskautumiseen, ja mitä apua?

Sain Terolutit kuudeksi kuukaudeksi, ja nyt kyselisinkin; kuinka monella pelkät Terot on auttaneet? Tarvitsitteko Clomifeniä lisäksi?

Hei,
Itselläni todettiin PCO myös, mutta nyt 3,5vuotta diagnoosin jälkeen olen kahden lapsen onnellinen äiti.
Ensimmäinen raskaus sai alkunsa Terolutien avulla, pysyi kierto säännöllisenä. Raskauduin n. puolessa vuodessa. Toinen raskaus sai alkunsa ekasta yrityskuukaudesta esikoisen ollessa hieman alle vuoden ikäinen ihan luomuna ilman mitään apuja. :) Itse laihdutin hieman, ylläpidin terveellisiä elämäntapoja ja toki pidin huolta, että sängyssä peitot heiluivat n. puolessa välissä kiertoa - en alkanut ovulaatiota tikuttamaan tai muutakaan poppakonsteja käyttämään. Ekan aikana lisäsin foolihapon käyttöä esim. greippimehua join viimeiset 3kk ennen plussaa :) Liekkö ollut apua vai ei :P

Kiitos vastauksesta :) Tuo valoa vähän tähänkin tunneliin.

Itsekin olen poppaskonsteja kokeillut; greippimehua, foolihappoa, vehnänalkioöljyä.. Olikohan vielä muutakin. No, peukut pystyyn ja toivotaan parasta.

Muistakin vastauksista olisin kiitollinen :)

Sama vaiva löytyy, kaikki mahdolliset oireet myös. Mitään hoitoa en ole koskaan saanut, vaikka olen anellutkin ja ehkäisystä huolimatta tulin valitettavasti raskaaksikin vielä. Kenties juuri tuon takia niin kävikin kun kierukka ei sopinut ollenkaan, kuten ei muutkaan hormonit.

mulla sama vaiva. mulle sillon sanottiin että raskautumismahdollisuus on hyvä jos vain ovulaatio saadaan aikaiseks ja kierto säännölliseksi. mutta mulla tehtii lopulta icsi koska munanjohtimet myös tukossa

Kuinka kauan sulla on siitä, kun jätit pillerit pois? Ts. Onko kierto varmasti palautunut pillereiden syönnin jälkeen.

Jos et noin vuodessa raskaudu, kannattaa hakeutua ihan kunnon lapsettomuushoitoihin, eikä vain ottaa vastaan ensimmäisiä tabletteja mitä lääkäri tarjoo. Esim kannattaa tarkistaa miehenkin tilanne, eikö vain itseä lääkitä.

Alkuperäinen kirjoittaja täh;30001628:
Etkö lue ikinä tilastoja tai ota asioista selvää? PCO on levinnyt kulovalkean tavoin pääosin juuri niiden naisten toimesta jotka harrastavat paljon irtosuhteita eivätkä vaadi kondomin käyttöä.u

Jännä juttu kun kaikilla kohtalotovereilla jotka tunnen tää on alkanut kauan ennen seksielämän aloittamista..

Etkö lue ikinä tilastoja tai ota asioista selvää? PCO on levinnyt kulovalkean tavoin pääosin juuri niiden naisten toimesta jotka harrastavat paljon irtosuhteita eivätkä vaadi kondomin käyttöä.u

aika jännä ku pco ei oo mikään tarttuva tauti vaan se johtuu hormooneista

Itsellä pcos todettiin teininä. Suojaamattoman seksin kanssahan sillä ei tosissaan ole mitäön tekemistä.

Itsellä oireet, akne, hirutismi, epäsäännölliset kuukautiset, korkeat testosteroiiniarvot kilpirauhas arvit käy välillä viitearvoissa jne.
Olin 29 kun sain esikoisen. 10kk pillerien lopettamisen jälkeen tärppäs. Eli ihan "normiaika". Ottaen huomioon että mieheni vielä tekee reissutyötä, kierto epäsäännöllinem, nii mitää suunnitelmallisuutta ei voinut olla. Ei keskenmenoja. Raskausajan iho ja hiukset oli niiiiin ihanassa kunnossa <3

Pco löytyy niiiin monelta, ja vielä useammalta jos tutkittais. Klisee mut sanoisin et älä huoli :) olet normaali painoinen se on pääasia, toinen että olet alle 35. Eli lapsia kyllä saat nii paljon kun vaan jaksat hoitaa ;)

Ja tiedätkö sinä edes mikä PCO on? Se ei ole klamydia.....
Tässä sinulle linkki: Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä (PCOS) :: Terveyskirjasto

Luepa erityisesti kohta Ehkäisy: Munasarjojen rakkulamuodostumiseen ei tunneta ehkäisyä.

Huolehdi myös D-vitamiinin saannista, se auttaa hormonitoiminnan normalisoitumista, pco potilas tarvitsee enemmän kuin suositus, itse otan 100 mikrog päivässä, mutta artikkeleissa on mainittu korkeampiakin annoksia. Minulla on 2 lasta, esikoinen tärppäsi kolmannesta kierrosta ollessani 29 ja seuraavaa yritettiin vuosi ja tarvittiin clomifeniä jne. Raskauksien välillä aikaa neljä vuotta, eli tilanne vaikeutui olennaisesti. Nykyisin gynellä ei edes näy ultrassa muutoksia munasarjoissa juurikaan eli tilanne voi myös korjaantua ruokavalion tms myötä. Tsemppiä yritykseen!

Ohoh, vastauksia tullutkin enemmän kuin odotin :)

Pillerit jätin pois n. vuosi sitten, eka kierto pillereiden jälkeen oli lähemmäs 100 päivää, joka lopetettiin Teroluteilla.

Lapsettomuushoidot kuulostaa niin karulta, kun olen lukenut että pelkät lääkkeetkin saattaisi auttaa..

Ja kyllä on lohduttavaa lukea teidän "nopeasti" raskautuneiden vastauksia, kiitos niistä!

D-vitamiinistakin huolehdin, päivittäin otan 150 mikrogrammaa :)

...niin ja tosiaan kuten jo todettu, PCO ei ole tarttuva tauti, vaan hormonihäiriö ;)

Kyllähän se nyt kannattaa aluksi kokeilla niitä terolutteja ja vaikka kokeila ovulaatiotestejä että ovuloitko ollenkaan ja jos niin mihinkä aikaan kierrosta.

Mulla pco tyyppiset munasarjat. Tyypilliset pco oireet puuttuu täysin. Olen saanut kaksi lastakin luomusti. Sain tietää noista pco tyyppisistä munasarjoistani vasta toisen lapsen syntymän jälkeen kun kävin gynekologilla kauhean limakalvo kuivuuden ja tulehduskierteen takia.

Yhteistyössä