APUA!Onko pitävä asunnon irtisanominen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HELP
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HELP

Vieras
Pirkko asuu vuokratalossa ja kysyy/soittaa vuokranantajalta 10.8 että voiko muuttaa pois 31.8 ilman kk irtisanomista.
Vuokranantaja vastaa että jos saa uuden vuokralaisen heti tilalle niin onnistuu.
Pirkko esittelee asuntonsa Leenalle ja kaupittelee että saisi lähteä 31.8 pois asunnosta Leenan tullessa tilalle.
Leena innostuu asunnosta ja sovitaan vuokrasopimuksen allekirjoittamispäivä vuokranantajan kanssa.
MUTTA
Pirkko päättääkin 11.8 että eipäs haluakaan muuttaa 31.8 joten soittaa vuokranantajalle että enpäs lähdekkään että pidänkin kk irtisanomisajan.

Onko oikein???

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
mun mielestä pirkon pitää häipyä ilman kuukauden irtisanomisaikaa. suullinen sopimus on tehty vuokranantajan kanssa ja on pätevä.

Todistapa se. Yleensä kirjallisessa vuokrasopimuksessa on mainittu, miten vuokrasopimus täytyy irtisanoa (kirjallisesti). Jos tätä ei ole noudatettu on irtisanominen pätemätön riitatilanteessa. Suullisen irtisanomisen voi silloin perua, koska se on vastoin vuokrasopimuksen sitovuutta.

mun mielestä pirkon pitää häipyä ilman kuukauden irtisanomisaikaa. suullinen sopimus on tehty vuokranantajan kanssa ja on pätevä.

Todistapa se. Yleensä kirjallisessa vuokrasopimuksessa on mainittu, miten vuokrasopimus täytyy irtisanoa (kirjallisesti). Jos tätä ei ole noudatettu on irtisanominen pätemätön riitatilanteessa. Suullisen irtisanomisen voi silloin perua, koska se on vastoin vuokrasopimuksen sitovuutta.

eli onko tämä tilanne sitten väärin leenaa kohtaan,koska hänelle luvattu asunto 1.9 alkaen?

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
jos kerran vuokralainen on ilmoittanut lähtevänsä..tarjonnut asuntoa toiselle..toinen sen hyväksynyt..ja asia sovittu vuokraisännän kanssa..

juu eli pirkko siis oikein esittelyn yhteydessä mainosti ja kaupitteli asuntoa että itse pääsee pois ilman että joutuisi ensi kuun vuokraa maksamaan.
sitten hupsheikkaa ilmoittaa pvän kuluttua että eipä saanutkaan asuntoa mitä havitteli ettei poistukkaan asunnosta vaan pitää sen kk irtisanomisen.
tekstiviestillä vielä oli asunnon esittelyn jälkeen laittanu vuokraisännälle:mukava nainen kävi katsomassa asuntoa,oli kiinnostuneen oloinen

Alkuperäinen kirjoittaja Karuski:
niin ei se sit vielä kovin sitovalta tuntunut..

siis maanantaina soitti vuokranantajalle että haluaa irtisanoa itsensä että onko mahdollista lähteä pois jo 31.8 ettei hänen tarvi maksaa syyskuun vuokraa.
vuokranantaja vastasi että JOS saa uuden vuokralaisen heti tilalle niin voi lähteä ilman irtisanomisaikaa.

no tyhmä pirkko kun irtisanoi asuntonsa ennen kuin oli varmistanut onko toinen asunto edes vapaa.mielestäni pirkon täytyy muuttaa pois koska näin varta vasten pyytänyt ja uusi vuokralainen tulossa tilalle

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Jos Leenalla on asunto olemassa, niin eihän tässä ole ongelmaa. Muttaa sitten kuukautta myöhemin. Kun ei tuo minunkaan mielestä ns. kovin viralliselta irtisanomiselta kuulostanut.

leenalla avoero menossa ja lapsen kanssa muuttamassa,kaupunki ei ole löytänyt asuntoa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jos Leenalla on asunto olemassa, niin eihän tässä ole ongelmaa. Muttaa sitten kuukautta myöhemin. Kun ei tuo minunkaan mielestä ns. kovin viralliselta irtisanomiselta kuulostanut.

leenalla avoero menossa ja lapsen kanssa muuttamassa,kaupunki ei ole löytänyt asuntoa.
Varmaan harmittava juttu Leenalle, mutta eikai sille voi mitään. :( Jos olet itse tuo Leena, niin pitkää pinnaa viimeiseen kuukauteen. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Varmaan harmittava juttu Leenalle, mutta eikai sille voi mitään. :( Jos olet itse tuo Leena, niin pitkää pinnaa viimeiseen kuukauteen. :hug:

huomenna vuokranantaja selvittää miten tuo asia menee,ilmoittaa sitten minulle

Yhteistyössä