Apua närästykseen kotikonstein?

  • Viestiketjun aloittaja Hörö
  • Ensimmäinen viesti
Hörö
Just muistin, että mulla on ollut jo koko joulun voimakasta, melkein kipeää närästystä aamuisin :(

Hö, varmaan huomenaamulla sama homma, mikä avuksi näin kotikonstein? Vinkkejä?
 
Alkuperäinen kirjoittaja enga:
Alkuperäinen kirjoittaja Iituliina:
Soodaa oon joidenkin kuullut ottavan närästykseen mutta kuinka sitä en tiedä....
Oliko se teelusikallinen ruokasoodaa sekoitettuna veteen, jotain tän tapaista ohjetta muistelisin kuulleeni..
Mun tietämys on tyyliin et isäntä tuli tuosta naapurista kerran ja kysyi onko meilla soodaa ku tuota naapuria nii närästää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hörö:
Just muistin, että mulla on ollut jo koko joulun voimakasta, melkein kipeää närästystä aamuisin :(

Hö, varmaan huomenaamulla sama homma, mikä avuksi näin kotikonstein? Vinkkejä?

Maitotuotteet monesti ok eli maito ja etenkin piimä, ehkä jogurtti. Vältä mausteisia, rasvaisia ja suuriannoksisia ruokia. Hapolliset juomat kuten limsa, siideri ja vastaavat pahasta, samoin kahvia vain kohtuullisesti kannattaa nauttia, pahoina kausina paussille sekin. Tupakka pahentaa närästystä.

Hyviä käsikaupsta saatavia lääkkeitä: yksi paras ehkä ns. histamiinireseptorinsalpaaja Ranitidin taikka Ranixal 150 mg ja sitten voi esim. Gavisconia joko nesteenä tai purutablettina ottaa. Gaviscon on ns. antasidi, joka neutraloi ja vaikuttaa nopeasti. Samaa asiaa ajaa kuin esim. Rennie. Ensimmäisenä mainittu hoitaa myös itse vaivaa.

Soodaa (siis ruokasooda) ei tule koskaan käyttää, sillä se vähentää rajusti mahan pH-pitoisuutta, helpottaa kyllä hetkellisesti ja nopeasti oloa, mutta aiheuttaa juuri päinvastaista -> happoa pumpataan mahaan entistä enemmän ja tilanne pahenee vähitellen ja lisäksi useasti otettuna vaikuttaa koko elimistön tilanteeseen. Se on nykyään ehdottomasti kiellettyjen listalla närästyksen hoidossa.

Jos menee pahaksi, niin sitten lääkäriin hakemaan happosalpaajaa. Kokeile tuota Ranixalia tai Ranitidinia. Apteekki lienee teilläpäin huomena auki?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm, mä oon aina luullut et maitotuotteet on pahasta närästyksessä?
Ne ovat lievästi happamia eli ehkä siitä luulo, että ovat pahasta ja ovatkin, jos liikaa ottaa, mutta juurikin piimä kohtuudella (esim. lasi tai pari) voi osalla juuri sopivasti helpottaa oloa ja siitä ei tilanne pahene. Mahan pH-pitoisuus on muutoinkin happaman puolella ja maitotuotteiden pH on korkeampi eli eivät ole niin happamia kuin mahalaukku.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm, mä oon aina luullut et maitotuotteet on pahasta närästyksessä?
Ne ovat lievästi happamia eli ehkä siitä luulo, että ovat pahasta ja ovatkin, jos liikaa ottaa, mutta juurikin piimä kohtuudella (esim. lasi tai pari) voi osalla juuri sopivasti helpottaa oloa ja siitä ei tilanne pahene. Mahan pH-pitoisuus on muutoinkin happaman puolella ja maitotuotteiden pH on korkeampi eli eivät ole niin happamia kuin mahalaukku.
Ehkä se on sitten ihmiskohtaista. Mulla nousee hapot suuhun asti jos erehdyn illalla juomaan maitoa. Mulla tosin on muutenkin paha refluksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm, mä oon aina luullut et maitotuotteet on pahasta närästyksessä?
Ne ovat lievästi happamia eli ehkä siitä luulo, että ovat pahasta ja ovatkin, jos liikaa ottaa, mutta juurikin piimä kohtuudella (esim. lasi tai pari) voi osalla juuri sopivasti helpottaa oloa ja siitä ei tilanne pahene. Mahan pH-pitoisuus on muutoinkin happaman puolella ja maitotuotteiden pH on korkeampi eli eivät ole niin happamia kuin mahalaukku.
Ehkä se on sitten ihmiskohtaista. Mulla nousee hapot suuhun asti jos erehdyn illalla juomaan maitoa. Mulla tosin on muutenkin paha refluksi.
Joo, refluksi on sitten tavallaan oma juttunsa ja silloin maito voi olla kyllä melkoisen epämiellyttävä juttu. Enpä huomannut tuota ajatella. Ja muutoinkin ennen nukkumaanmenoa tapahtuvaa syömistä tulisi välttää aina n. 2 tunnin ajan kaikkien, ei pelkästään GERD:stä kärsivien. Ja osalle tosiaan maitotuotteet eivät sovi, jos närästystä. Kaikki on yksilöllistä.

 
Ja korostan vielä että toi mun sooda oli vaan tuollainen että oon olen kuulut siitä, mutta ei mitään muuta tietoa sen hoidosta. Joten jos vähänkin epäilee niin ei varmasti kannata ottaa. Ja todella kun en edes tiedä kuinka sitä käytetään niin en suosittele!
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Joo, refluksi on sitten tavallaan oma juttunsa ja silloin maito voi olla kyllä melkoisen epämiellyttävä juttu. Enpä huomannut tuota ajatella. Ja muutoinkin ennen nukkumaanmenoa tapahtuvaa syömistä tulisi välttää aina n. 2 tunnin ajan kaikkien, ei pelkästään GERD:stä kärsivien. Ja osalle tosiaan maitotuotteet eivät sovi, jos närästystä. Kaikki on yksilöllistä.
Juu. Mun pitää olla syömättä about 6 tuntia ennen kuin pistän pötkölleen. Mut mun kohdalla onkin vähän eri juttu kuin ihan perustapauksissa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Iituliina:
Ja korostan vielä että toi mun sooda oli vaan tuollainen että oon olen kuulut siitä, mutta ei mitään muuta tietoa sen hoidosta. Joten jos vähänkin epäilee niin ei varmasti kannata ottaa. Ja todella kun en edes tiedä kuinka sitä käytetään niin en suosittele!

Joo, eikä sitä tosiaan voi suositella missään tapauksissa kenellekään koskaan, vaikka sen "ohjeen" tietääkin. Itse "tiedän", enkä todellakaan neuvo, kun se olisi jo ammattietiikan vastaista :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja pennola:
Joo, refluksi on sitten tavallaan oma juttunsa ja silloin maito voi olla kyllä melkoisen epämiellyttävä juttu. Enpä huomannut tuota ajatella. Ja muutoinkin ennen nukkumaanmenoa tapahtuvaa syömistä tulisi välttää aina n. 2 tunnin ajan kaikkien, ei pelkästään GERD:stä kärsivien. Ja osalle tosiaan maitotuotteet eivät sovi, jos närästystä. Kaikki on yksilöllistä.
Juu. Mun pitää olla syömättä about 6 tuntia ennen kuin pistän pötkölleen. Mut mun kohdalla onkin vähän eri juttu kuin ihan perustapauksissa.
Juuri näin.

 
kotipoika
Itsellä ainakin maito toimii jotenkin. Olen tässä viime päivinä kokeillut viinaa närästyslääkkeenä ja on toiminut paremmin kuin mikään. Testijuomana on toiminut vain salmari, joten en tiedä sen laajemmin toimiiko kaikella viinalla vai vain tuolla. Shottilasin verran väkevää kun kiskasee niin närästys on itsellä lähtenyt samalla sekunnilla kun viina valuu ruokatorvea pitkin alas.

Kokeilkaa viinaa ja kertokaa testitulokset.
 
Polte/kipu
Itsellä toisinaan todella tuskallinen ja kivulia närästys, varsinkin jos hieman tullu oltua viihteellä ja nautittuna Alkon tuotteita, seuraavana päivänä noin tunti syömisestä, tulee niin ikävän kivulias närästys, joskus närästys lääkkeen lisäksi ottanut jopa särkylääkkeen (panadol) vatsaystävällisin ja lääkärin ehdotus jos tosiaan niin kipeä tekee et pakko ottaa oikein särkylääkettä. Tutkimuksiin en ole sen koommin mennyt kun tiedän että oma elämäntyyli vaikuttaa vaivaani paljon. Mutta minulle on myös ollut apua siitä kun lähden vaikka ulos lenkille, menee muutama min ja huomaa jo kivun helpottavan, ja puolentunnin lenkkiin jo rauhoittaa, tietty ottanut myös ohes närästyslääket, mut joskus tuntuu että kun ei sekään tunnu auttavan, ja niin kipeä ettei voi istua ja olla paikallaankaan, silloin ainoa apu on lenkille lähtö. Ja joskus wishystä myös hieman apua.
 

Yhteistyössä