Apua! Mistä kukkapenkin istutuskarttoja tai malleja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja viherpiipertäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

viherpiipertäjä

Vieras
Olen yrittänyt netistä etsiä. Muutaman löysin Kekkilän sivuilta ja muutaman puutarha.netistä.

Mutta mistä löydän niitä lisää, kun just nuo ei miellyttäneet ihan hirveästi. Itsessä ei ole vielä niin paljon hortonomia, että uskaltaisin laittaa mitä vaan. Enkä vielä toistaiseksi ole valmis mitään pihasuunnitelmaakaan tilaamaan.

Ennen vanhaan oli joku firma josta sai tilata suoraan suunnitelman ja kukkasipulit, onko niitä enää nykäään sellaisia valmispaketteja? (toki tosiaan jostain bauhausista saa suunnitelman ja kukat, mutta onko valmispaketteja?). Kenelläkään suoria linkkejä???

muistaakseni netanttilasta sai keväällä tilata sellaisia taimipaketteja, joista sai vaikkapa sinisen kukkapenkin. Netanttila hankkii taimet viherpeukaloilta tms. joten sieltäkin voi suoraan tilata.

Noita viherpeukaloita olisin itsekin suositellut. Lämpimästi suosittelen myös rohkeasti kokeilemaan itse. Jos jossakin suunnitelmassa on jotain joka ei miellytä niin voit vaihtaa sen toiseen samantapaiseen. Myös puutarhamyymälöissä osataan auttaa. Ota vaikka eniten miellyttävän suunnitelman kuva mukaan, iske se myyjälle käteen ja kerro mikä on vialla. Ennen ostoksille lähtöä kannattaa selvittää minkä tyyppistä maata penkissä on (eli oletko viskonut sinne missä määrin mustaa multaa, puutarhamultaa, hiekkaa jne). Toinen tehtäväsi on selvittää millaisen penkin tahdot ja millaisista kasveista pidät. Kirjoita vaikka paperille itseäsi miellyttäviä kasveja.

Itse tein perennapenkin viime viikolla juuri edellä mainitsemallani tavalla. Meillä oli muutama tarhapäivänlilja, jotka tahdoimme penkkiin, netistä löytyi silmää miellyttävä espanjankurjenpolvi ja lisäksi halusimme jotain ikivihreää. Näillä tiedoilla marssimme puutarhaliikkeeseen ja saimme erittäin kauniin penkin joka kukkii alkukeväästä lumen tuloon saakka. Jos jokin ei miellytäkään, niin sen saa kaivetttua penkistä pois.