apua, miksi lapseni lyö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
mitä olen tehnyt kasvatuksessa väärin ja mitä teen nyt? Ihan uusi tilanne joka menee seuraavasti:
Tytön 5,5 v kaverit oli äitinsä kanssa meillä tänään kylässä. No, tytöt leikki keskenään ihan kiltisti kunnes heille tuli jotain riitaa. Ja sitten kaverin lapset sanoivat, että tyttöni oli lyönyt toista heistä. Kaverini sanoi, että hänen lapsensa ovat kerran aikaisemminkin sanoneet, että tyttöni on lyönyt.

En siis IKINÄ ole itse nähnyt että löisi ketään. koskaan. no tyttöni sitten yritti lyödä minuakin ja heitti kengällä päähän kun yritin selvittää tilannetta. Sai siis kauheet raivarit. laitoin vessaan jäähylle ja riehui siellä ja hakkasi ovea yms. (noloa)
Ja kun sitten kaveri lähti lapsineen ja tyttöni oli rauhoittunut, juteltiin ja hän myönsi käyytäytyneensä tyhmästi. soitti kaverin tytölle ja pyysi TODELLA kauniisti anteeksi.
Annoin tytölle tämän päivän kotiarestin. en ole koskaan ennen antanut.

Mutta mistä ihmeestä lyöminen johtuu?? jos ennenkin on sitä tehnyt? Meillä ei kotona selvitetä ongelmia koskaan lyömällä tai väkivaltaa käyttämällä...

Mikä mennyt pieleen kasvatuksessa? Hävetti ihan kamalasti :/

Miten te tekisitte tilanteessani?

Teit todella väärin eristämällä vessaan jäähylle tunnekuohuisen lapsen =/
Että siinä. Siinä pahimmillaan aiheutat hylätyksi tulemisen kokemuksen mikä seuraa mukana aikuisiässä aiheuttaen ongelmia.

Alkuperäinen kirjoittaja vera:
Teit todella väärin eristämällä vessaan jäähylle tunnekuohuisen lapsen =/
Että siinä. Siinä pahimmillaan aiheutat hylätyksi tulemisen kokemuksen mikä seuraa mukana aikuisiässä aiheuttaen ongelmia.

No kerro toki mitä itse olisit tehnyt?

Veralla on kyllä erikoinen käsitys lastenkasvattamisesta.
Ap, lapset tekevät välillä väärin, eläessä oppii, hyvä että osoitit että tuollainen käytös on väärin ja hienoa että tyttö osasi pyytää anteeksi. Päivän aresti on sopiva rangaistus tuon ikäiselle. Jäähy vessassa on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin että et olisi osoittanut lyömisen olevan väärin.Itse olisin ehkä ottanut tytön "jäähylle" syliin,jos ei olisi pysynyt normaalilla jäähy paikalla. Sylissä on turvallista rimpuilla uhmat ja kiukku pois.

Vera on ihan itsekin ammattilainen ja käyttää jäähyjä. Ammattilaisetkaan ei yhdestä mössöstä ole ja minun + monen muun näkemys on se, että eristäminen, lukitseminen, on väärin ja aiheuttaa vain harmia.
En minä lukitse aikuisiakaan vessaan, jos tämä on erikoinen käsitys ihmissuhteista, mietinpä vain kaikenlaista...

jäähylle laitoin vessaan koska en siinä hädässä keksinyt muuta. en lukinnut ovea. en ole koko jäähyä joutunut ennen edes käyttämään joten uusi juttu meille. menin kyllä sinne itsekkin ja yritin ensin puhua ja ottaa syliin mutta koska tyttö ei rauhoittunut niin jätin hetkeksi yksin miettimään.

No se on hyvä että menit sinne, eikä ovi lukossa.
Eihän sitä aina heti keksi mitä tekee, jos lapsi käyttäytyy tavalla mitä ei osaa odottaa.

Luulen, ettei kuitenkaan vakavemmasta kyse, siis lapsella.

Yhteistyössä